Vejledning om Frister for kapitalselskaber afsnit 3
Gældende ret pr. 2026-10-03 tier 5 Erhvervsstyrelsen, Vejledning om Frister for kapitalselskaber (https://erhvervsstyrelsen.dk/vejledning-frister-kapitalselskaber)
I det følgende vil de mest anvendte frister i selskabsloven blive nævnt med tilhørende hjemmel.
Den selskabsretlige handling, beslutning, m.m. Den frist som er relateret til handlingen, beslutningen, m.m. Lovhjemmel for fristen
Stiftelse af kapitalselskab (selskabslovens kap. 3). Stiftelse af et kapitalselskab skal registreres i Erhvervsstyrelsens IT-system eller anmeldes til registrering senest 2 uger fra stiftelsesdokumentets underskrivelse. selskabslovens § 40, stk. 1.
Efterfølgende erhvervelser fra en stifter (selskabslovens §§ 42-43) Redegørelse og vurderingsberetning eller ledelseserklæring skal offentliggøres i Erhvervsstyrelsens IT-system senest 2 uger efter generalforsamlingens godkendelse. selskabslovens § 44, stk. 1.
Beslutning om kapitalforhøjelse ved fondsforhøjelse (selskabslovens § 165). Registrering eller anmeldelse til registrering skal være modtaget i Erhvervsstyrelsen senest 12 måneder efter beslutningen. Er dette ikke sket, bortfalder beslutningen. selskabslovens § 165 stk. 5.
Beslutning om kapitalforhøjelse ved kontant kapitalforhøjelse, kapitalforhøjelse i værdier og ved konvertering af gæld. (selskabslovens kap. 10) Registrering eller anmeldelse til registrering skal være modtaget i Erhvervsstyrelsen senest 2 uger efter fristen for indbetaling er udløbet eller indbetaling er sket. selskabslovens § 173, stk. 1.
Beslutning om kapitalforhøjelse, andet end fondsforhøjelse. Registrering eller anmeldelse til registrering skal være sket i Erhvervsstyrelsens IT-system senest 12 måneder efter, at beslutningen er truffet. Er dette ikke sket, bortfalder beslutningen. selskabslovens § 177, stk. 2.
Beslutning om kapitalnedsættelse (selskabslovens §§ 185-188). Registrering eller anmeldelse til registrering skal være sket i Erhvervsstyrelsens IT-system senest 2 uger efter, at beslutningen er truffet. Er dette ikke sket, mister beslutningen sin gyldighed. selskabslovens § 191.
Beslutning om kapitalnedsættelse, kun til udbetaling og henlæggelse til særlig reserve, hvor der ikke sker en tilsvarende forhøjelse (selskabslovens § 189). Kapitalselskabets kreditorer skal opfordres til at anmelde deres krav mod selskabet inden for en frist på 4 uger fra offentliggørelse i Erhvervsstyrelsens IT-system. selskabslovens § 192, stk. 1.
Beslutning om at gennemføre kapitalnedsættelse (selskabslovens § 193). Kapitalnedsættelsen kan gennemføres efter udløbet af fristen for anmeldelse af krav til kapitalselskabet, medmindre der inden for fristens udløb er modtaget registrering eller anmeldelse til registrering i Erhvervsstyrelsens IT-system om, at beslutningen er ændret eller trukket tilbage. Hvis kapitalnedsættelsen ikke gennemføres automatisk, skal den anmeldes senest 2 uger efter beslutningen om at gennemføre kapitalnedsættelsen. selskabslovens § 193, stk. 1-3.
Opløsning ved betalingserklæring (selskabslovens § 216, stk. 1). Fristen for modtagelse af erklæringerne er 2 uger fra kapitalejernes underskrivelse. selskabslovens § 216, stk. 2.
Beslutning om at træde i likvidation (selskabslovens § 217). Fristen for registrering eller anmeldelse til registrering af likvidationen er 2 uger fra beslutningen. selskabslovens § 220, stk. 1.
Beslutning om endelig likvidation af selskabet (selskabslovens § 224, stk. 1). Fristen for registrering eller anmeldelse til registrering af den endelige likvidation er 2 uger fra godkendelsen af det endelige likvidationsregnskab. selskabslovens § 224, stk. 2.
Beslutning om genoptagelse af selskabet efter likvidation (selskabslovens § 231, stk. 1) Fristen for registrering eller anmeldelse til registrering af selskabets genoptagelse af virksomheden er 2 uger fra beslutningen. selskabslovens § 231, stk. 2, jf. selskabslovens § 9.
Beslutning om genoptagelse af selskabet efter styrelsens oversendelse til tvangsopløsning (selskabslovens § 232, stk. 1). Fristen for registrering eller anmeldelse til registrering af selskabets genoptagelse af virksomheden er 2 uger fra beslutningen. Registrering eller anmeldelse til registrering skal dog være modtaget 3 måneder fra den dato der står på Erhvervsstyrelsens breve til henholdsvis skifteretten og selskabet. OBS: Selskabet kan ikke genoptage sin virksomhed, hvis det inden for de sidste 5 år tidligere har været under tvangsopløsning. selskabslovens § 232, stk. 2.
De centrale ledelsesorganers oprettelse og underskrivelse af fusionsplan (selskabslovens § 237, stk. 1) Planen skal være underskrevet senest ved udløbet af det regnskabsår, hvori tidspunktet for fusionens regnskabsmæssige virkning indgår. selskabslovens § 237, stk. 4.
Indhentning af vurderingsberetning om apportindskud i forbindelse med fusion (selskabsloven § 240, stk. 1-3) Vurderingsberetning ved kapitalforhøjelse i et fortsættende aktieselskab, eller hvis der stiftes et nyt aktieselskab ved fusionen, må ikke være udarbejdet mere end 3 måneder før fusionens vedtagelse. selskabslovens § 240, stk. 4.
De centrale ledelsesorganers oprettelse og underskrivelse af fusionsplan (selskabslovens § 237) og vurderingsmandserklæring om kreditorernes stilling (selskabslovens § 242). Fristen for modtagelse af fusionsplan er 4 uger fra fusionsplanens underskrivelse. selskabslovens § 244, stk. 1.
Tidsperiode mellem offentliggørelse af modtagelse af fusionsplan og beslutning om gennemførelse af fusionen (selskabslovens §§ 245-248). Beslutningen om gennemførelse af fusionen må tidligst ske 4 uger efter offentliggørelse af planen og vurderingsmændenes erklæring om kreditorernes stilling. OBS: Hvis der er tale om en fusion, hvor der alene deltager anpartsselskaber, og hvis vurderingsmændene i deres erklæring om kreditorernes stilling, finder at kreditorerne i de enkelte anpartsselskaber er tilstrækkeligt sikrede efter fusionen, kan anpartshaverne i enighed beslutte at fravige fristen. selskabslovens § 245, stk. 1.
Beslutning om gennemførelse af fusionen (selskabslovens §§ 245-248). Fristen for registrering eller anmeldelse til registrering af den vedtagne gennemførte fusion er 2 uger efter at fusionen er besluttet i alle de bestående selskaber, der deltager i fusionen. selskabslovens § 251, stk. 1.
Beslutning om gennemførelse af fusionen (selskabslovens §§ 245-248) Registrering eller anmeldelse til registrering af den vedtagne fusion skal være modtaget i Erhvervsstyrelsens IT-system senest ved udløbet af indsendelsesfristen for årsrapporten for den periode, hvori tidspunktet for fusionens regnskabsmæssige virkning indgår, dog senest 1 år efter styrelsens offentliggørelse af modtagelsen af fusionsplanen. selskabslovens § 251, stk. 2.
De centrale ledelsesorganers oprettelse og underskrivelse af spaltningsplan selskabslovens § 255, stk. 1). Spaltningsplanen skal være underskrevet senest ved udløbet af det regnskabsår, hvori tidspunktet for spaltningens regnskabsmæssige virkning indgår. selskabslovens § 255, stk. 4.
Indhentning af vurderingsberetning om apportindskud i forbindelse med spaltning (selskabslovens § 258, stk. 1-3) Vurderingsberetning ved kapitalforhøjelse i et fortsættende aktieselskab, eller hvis der stiftes et nyt aktieselskab ved spaltningen, må ikke være udarbejdet mere end 3 måneder før spaltningens vedtagelse. selskabslovens § 258, stk. 4.
Indsendelse af spaltningsplan. Fristen for modtagelse af spaltningsplanen er 4 uger fra spaltningsplanens underskrivelse. selskabslovens § 262, stk. 1.
Tidsperiode mellem offentliggørelse af modtagelse af spaltningsplan og beslutning om gennemførelse af spaltningen (selskabslovens § 263-266). Beslutningen om gennemførelse af spaltningen må tidligst ske 4 uger efter offentliggørelse af planen. OBS: Hvis der er tale om en spaltning, hvor der alene deltager anpartsselskaber, og hvis vurderingsmændene i deres erklæring om kreditorernes stilling finder, at kreditorerne i det enkelte anpartsselskab er tilstrækkeligt sikrede efter spaltningen, kan anpartshaverne i enighed fravige fristen. selskabslovens § 263, stk. 1.
Beslutning om gennemførelse af spaltning (selskabslovens §§ 263-266). Registrering eller anmeldelse til registrering af den vedtagne spaltning skal være modtaget i Erhvervsstyrelsens IT-system senest 2 uger efter at den er besluttet. selskabslovens § 269, stk. 1.
Beslutning om gennemførelse af spaltning (selskabslovens §§ 263-266). Registrering eller anmeldelse til registrering af den vedtagne spaltning skal være modtaget i Erhvervsstyrelsens IT-system senest ved udløbet af indsendelsesfristen for årsrapporten for den periode, hvori tidspunktet for spaltningens regnskabsmæssige virkning indgår, dog senest 1 år efter styrelsens offentliggørelse af modtagelsen af spaltningsplanen. selskabslovens § 269, stk. 2.
Grænseoverskridende fusion – oprettelse og underskrivelse af fusionsplan (selskabslovens § 272, stk. 1). Planen skal være underskrevet senest ved udløbet af det regnskabsår, hvori tidspunktet for fusionens regnskabsmæssige virkning indgår. selskabslovens § 272, stk. 2.
Grænseoverskridende fusion - udarbejdelse af vurderingsberetning om apportindskud (selskabslovens § 275, stk.1-3). Vurderingsberetning ved kapitalforhøjelse i et fortsættende aktieselskab, eller hvis der stiftes et nyt aktieselskab ved fusionen, må ikke være udarbejdet mere end 3 måneder før fusionens vedtagelse. selskabslovens § 275, stk. 4.
Grænseoverskridende fusion - indsendelse af fusionsplan. Fristen for modtagelse af kopi af fusionsplan er 4 uger fra fusionsplanens underskrivelse. selskabslovens § 279, stk. 1.
Tidsperiode mellem offentliggørelse af modtagelse af fusionsplan og beslutning om gennemførelse af den grænseoverskridende fusion. Beslutningen om gennemførelse af fusionen må tidligst ske 4 uger efter offentliggørelse af planen og af vurderingsmændenes erklæring om kreditorernes stilling. selskabslovens § 280, stk. 1.
Beslutning om at gennemføre en grænseoverskridende fusion (selskabslovens §§ 280-284) Fristen for registrering eller anmeldelse til registrering af den vedtagne gennemførte fusion er 2 uger fra fusionens vedtagelse. selskabslovens § 288, stk. 1.
Beslutning om at gennemføre en grænseoverskridende fusion (selskabslovens §§ 280-284) Registrering eller anmeldelse til registrering af den vedtagne fusion skal være modtaget i Erhvervsstyrelsen senest ved udløbet af indsendelsesfristen for årsrapporten for den periode, hvori tidspunktet for fusionens regnskabsmæssige virkning indgår, dog senest 1 år efter styrelsens offentliggørelse af modtagelsen af fusionsplanen. selskabslovens § 288, stk. 2.
Attestudstedelse ved grænseoverskridende fusion Attesten skal være modtaget i Erhvervsstyrelsen senest 6 måneder efter udstedelsen. selskabslovens § 289, stk. 2.
Grænseoverskridende spaltning – oprettelse og underskrivelse af spaltningsplan (selskabslovens § 292, stk. 1). Spaltningsplanen skal være underskrevet senest ved udløbet af det regnskabsår, hvori tidspunktet for spaltningens regnskabsmæssige virkning indgår. selskabslovens § 292, stk. 2.
Grænseoverskridende spaltning -udarbejdelse af vurderingsberetning om apportindskud (selskabslovens § 295, stk. 1-3). Vurderingsberetning ved kapitalforhøjelse i et modtagende aktieselskab, eller hvis der stiftes et nyt aktieselskab ved spaltningen, må ikke være udarbejdet mere end 3 måneder før spaltningens vedtagelse. selskabslovens § 295, stk. 4.
Grænseoverskridende spaltning – indsendelse af spaltningsplan. Fristen for modtagelse af spaltningsplanen er 4 uger fra spaltningsplanens underskrivelse. selskabslovens § 299, stk. 1.
Tidsperiode mellem offentliggørelse af modtagelse af spaltningsplan og beslutning om gennemførelse af den grænseoverskridende spaltning (selskabslovens §§ 300-304). Beslutningen om gennemførelse af spaltningen må tidligst ske 4 uger efter offentliggørelse af planen. selskabslovens § 300, stk. 1
Beslutning om at gennemføre den grænseoverskridende spaltning. (selskabslovens §§ 300-304) Anmeldelse af den vedtagne spaltning skal være modtaget i Erhvervsstyrelsen senest 2 uger efter at den er besluttet. selskabslovens § 308, stk. 1.
Beslutning om at gennemføre den grænseoverskridende spaltning. (selskabslovens §§ 300-304) Anmeldelsen af den vedtagne spaltning skal være modtaget i Erhvervsstyrelsen senest ved udløbet af indsendelsesfristen for årsrapporten for den periode, hvori tidspunktet for spaltningens regnskabsmæssige virkning indgår, dog senest 1 år efter styrelsens offentliggørelse af modtagelsen af spaltningsplanen. selskabslovens § 308, stk. 2.
Attestudstedelse ved grænseoverskridende spaltning. Attesten skal være modtaget i Erhvervsstyrelsen senest 6 måneder efter udstedelsen. selskabslovens § 309, stk. 3.
Omdannelse af anpartsselskab til aktieselskab (selskabslovens §§ 319 og 320). Fristen for registrering eller anmeldelse af registrering til Erhvervsstyrelsen af omdannelse er 2 uger fra beslutningen. selskabslovens § 337, stk. 1, jf. selskabslovens § 9.
Omdannelse af anpartsselskab til aktieselskab – orientering af anpartshavere. Meddelelse om omdannelsen sendes senest 2 uger efter vedtagelsen til alle anpartshavere, som ikke har deltaget i beslutningen. selskabslovens § 319, stk. 2.
Omdannelse af aktieselskab til anpartsselskab (selskabslovens §§ 321 og 322) Fristen for registrering eller anmeldelse til registrering til Erhvervsstyrelsen af omdannelse er 2 uger fra beslutningen. selskabslovens § 337, stk. 1, jf. selskabslovens § 9.
Orientering af aktionærer ved omdannelse fra aktieselskab til anpartsselskab. Meddelelse om omdannelsen sendes senest 2 uger efter vedtagelsen til alle aktionærer, som ikke har deltaget i beslutningen. selskabslovens § 321, stk. 2.
Omdannelse af aktieselskab til partnerselskab (selskabslovens §§ 323). Fristen for registrering (eller anmeldelse til registrering) i Erhvervsstyrelsen af omdannelse er 2 uger fra beslutningen. selskabslovens § 337, stk. 1, jf. selskabslovens § 9.
Orientering af selskabsdeltagere ved omdannelse fra aktieselskab til partnerselskab. Meddelelse om omdannelsen sendes senest 2 uger efter vedtagelsen til alle selskabsdeltagere, som ikke har deltaget i beslutningen. selskabslovens § 323, stk. 2.
Udarbejdelse af vurderingsberetning om apportindskud ved omdannelse af virksomhed med begrænset ansvar til aktieselskab (selskabslovens § 329). Vurderingsberetningen må ikke være udarbejdet mere end 3 måneder før tidspunktet for omdannelsens eventuelle vedtagelse. selskabslovens § 329, stk. 3.
Oprettelse og underskrivelse af omdannelsesplan ved omdannelse af virksomhed med begrænset ansvar til aktieselskab (selskabslovens § 326) Fristen for modtagelse af omdannelsesplan er 4 uger fra omdannelsesplanens underskrivelse. selskabslovens § 333, stk. 1.
Tidsperiode mellem offentliggørelse af modtagelse af plan og beslutning om gennemførelse af omdannelse af virksomhed med begrænset ansvar til aktieselskab. Beslutningen om gennemførelse af omdannelsen må tidligst ske 4 uger efter offentliggørelse af planen og af vurderingsmændenes erklæring om kreditorernes stilling. selskabslovens § 334, stk. 1.
Beslutning om omdannelse af virksomhed med begrænset ansvar til aktieselskab (selskabslovens § 325) Registrering eller anmeldelse til registrering af den vedtagne omdannelse skal være modtaget i Erhvervsstyrelsen senest 2 uger efter at den er besluttet. selskabslovens § 337, stk. 1.
Beslutning om omdannelse af virksomhed med begrænset ansvar til aktieselskab (selskabslovens § 325) Registrering eller anmeldelse til registrering af den vedtagne omdannelse skal være modtaget i Erhvervsstyrelsen senest ved udløbet af indsendelsesfristen for årsrapporten for den periode, hvori tidspunktet for omdannelsens regnskabsmæssige virkning indgår, dog senest 1 år efter styrelsens offentliggørelse af modtagelsen af omdannelsesplanen. selskabslovens § 337, stk. 2.