Vejledning om Virksomhedssammenslutninger i årsregnskabsloven og IFRS 3 afsnit 3.1

Gældende ret pr. 2026-10-03 tier 5 Erhvervsstyrelsen, Vejledning om Virksomhedssammenslutninger i årsregnskabsloven og IFRS 3 (https://erhvervsstyrelsen.dk/vejledning-virksomhedssammenslutninger-i-aarsregnskabsloven-og-ifrs3)

3.1. Indledning

Virksomhedssammenslutninger reguleres i IFRS af IFRS 3, som må anses for at være en omfattende og kompliceret standard. Det ville derfor være uheldigt, hvis virksomhederne altid skulle søge vejledning i IFRS 3 i forbindelse med en virksomhedssammenslutning.

Her er det – som i resten af loven – således, at ukomplicerede sammenslutninger ikke fordrer brug af vejledning fra IFRS 3, mens de mere komplicerede sammenslutninger fordrer brug af IFRS 3. En kompliceret sammenslutning kan fx være kendetegnet ved:

Erhvervelse af kapitalandele sker i flere trin over en længere periode

Den erhvervede virksomhed har væsentlige immaterielle aktiver, f.eks. i form af kundekontrakter, rettigheder m.v.

Købsprisen indeholder en earn-out baseret på fremtidig indtjening m.v.

Ved ukomplicerede sammenslutninger vil overholdelse af alle kravene i IFRS 3 ikke give et væsentligt anderledes resultat, end hvad der kan læses af lovens ordlyd.

Når IFRS anvendes som vejledning til årsregnskabsloven, er det altid relevant at iagttage det almindelige væsentlighedskriterium i årsregnskabslovens § 13, stk. 1, nr. 3. (Begrebet ”væsentlighed” skal forstås på samme måde under årsregnskabsloven som under IFRS.)

Dette betyder, at de komplicerede regler i IFRS alene er relevante, hvor det får væsentlig betydning for årsregnskabets udvisende.

Det er således fx ikke påkrævet at identificere alle de immaterielle aktiver, som kan identificeres og indregne disse særskilt. Det er alene påkrævet at identificere immaterielle aktiver, som er væsentlige, og hvor en udskillelse fra goodwill vil få en væsentlig betydning for resultatopgørelsen og/eller egenkapitalen.

Nedenfor gennemgås en række eksempler på virksomhedssammenslutninger, hvor der næppe vil være behov for at søge vejledning i IFRS 3 for at kunne indregne transaktionen i årsrapporten.