LOV nr 1691 af 30/12/2024 § 3
Gældende ret pr. 2026-10-03 tier 2 LOV nr 1691 af 30/12/2024
I aktieavancebeskatningsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 172 af 29. januar 2021, som ændret ved § 2 i lov nr. 1179 af 8. juni 2021, § 3 i lov nr. 2610 af 28. december 2021, § 345 i lov nr. 718 af 13. juni 2023 og § 2 i lov nr. 1563 af 12. december 2023, foretages følgende ændringer: 1. I § 9, stk. 2 og 3, ændres »dog stk. 5« til: »dog stk. 7«. 2. I § 9 indsættes efter stk. 4 som nye stykker: »Stk. 5. Tab på aktier omfattet af stk. 1, hvor den skattepligtige anvender realisationsprincippet, jf. § 23, stk. 7, kan fradrages i indkomstårets gevinster efter stk. 1, jf. dog stk. 7 og § 10. Stk. 6. Tab, der ikke kan fradrages efter stk. 5, fradrages i de følgende indkomstårs gevinster efter stk. 1. Tab kan kun overføres til fradrag i senere indkomstår, hvis det ikke kan rummes i nettogevinster omfattet af stk. 1 i et tidligere indkomstår. Ved skift til lagerprincippet kan fremførte tab fradrages i nettogevinster omfattet af stk. 1.« Stk. 5 bliver herefter stk. 7. 3. I § 9, stk. 5, 1. pkt., der bliver stk. 7, 1. pkt., ændres »stk. 2 og 3« til: »stk. 2, 3 og 5«. 4. I § 23, stk. 3, 1. pkt., ændres »stk. 4-8« til: »stk. 4-9«. 5. I § 23, stk. 5, indsættes efter »stk. 6«: »og 7«. 6. I § 23 indsættes efter stk. 6 som nyt stykke: »Stk. 7. Uanset stk. 5 kan skattepligtige omfattet af § 6 vælge at anvende realisationsprincippet ved opgørelse af gevinst og tab på aktier omfattet af § 9, der er optaget til handel på et reguleret marked eller en multilateral handelsfacilitet. Realisationsprincippet kan alene anvendes i en periode på 7 år regnet fra det tidspunkt, hvor de aktier, der omfattes af valget, første gang er optaget til handel på et reguleret marked eller en multilateral handelsfacilitet. Valget omfatter alle de aktier i samme selskab, som den skattepligtige ejer på det tidspunkt, hvor valget træffes, og de aktier i det pågældende selskab, som den skattepligtige erhverver i løbet af den i 2. pkt. nævnte periode. Ved erhvervelse af tegningsretter til aktier omfattet af 1. pkt. finder reglerne i § 25 dog anvendelse. Hvis aktier, hvor der er valgt anvendelse af realisationsprincippet efter 1. pkt., som led i en omstrukturering ombyttes med aktier i det erhvervende eller modtagende selskab, behandles de modtagne aktier, som om der var valgt en anvendelse af realisationsprincippet på samme tidspunkt som de ombyttede aktier. Valget efter 1. pkt. skal træffes i forbindelse med indgivelse af oplysninger efter skattekontrollovens § 2 for det første indkomstår, hvor den skattepligtige vil kunne vælge anvendelse af realisationsprincippet. 1. pkt. finder ikke anvendelse, hvis den skattepligtige er et livsforsikringsselskab. 1. pkt. finder ikke anvendelse på investeringsbeviser omfattet af § 20, stk. 1, eller § 20 A. Når realisationsprincippet er valgt, kan dette valg ikke ændres.« Stk. 7 og 8 bliver herefter stk. 8 og 9. 7. I § 23, stk. 8, 1. pkt., der bliver stk. 9, 1. pkt., ændres »stk. 7« til: »stk. 8«. 8. I § 26, stk. 1, ændres »§ 23, stk. 2, 4, 5, 7 og 8,« til: »§ 23, stk. 2, 4, 5, 8 og 9,«. 9. I § 33, stk. 1, 1. pkt., ændres »§ 23, stk. 8« til: »§ 23, stk. 9«.