BEK nr 518 af 13/05/2025 § 1
Gældende ret pr. 2026-10-03 tier 3 BEK nr 518 af 13/05/2025
I momsbekendtgørelsen, bekendtgørelse nr. 1435 af 29. november 2023, som ændret ved bekendtgørelse nr. 1075 af 3. oktober 2024 og bekendtgørelse nr. 1158 af 6. november 2024, foretages følgende ændringer: 1. Indledningen affattes således: »I medfør af § 13, stk. 1, nr. 17, og stk. 3, § 29, stk. 4, § 34, stk. 1, nr. 5, og stk. 4, 5 og 9, § 35, stk. 1, nr. 2, § 36, stk. 1, nr. 2, og stk. 7, § 37, stk. 4, § 38, stk. 4, § 42, stk. 5, § 43, stk. 4, § 45, stk. 17, § 46, stk. 14, § 46 b, stk. 2, § 51, stk. 3, § 51 b, stk. 2, § 52 a, stk. 9, § 52 c, stk. 6, § 53, stk. 1, § 54, stk. 1 og 2, § 55, § 55 c, stk. 2, § 55 e, § 57, stk. 1, § 62 a, stk. 6, § 64, stk. 1, § 66 k, § 66 u, § 68 a, stk. 2, § 71 a, stk. 3, § 72, stk. 5, § 73 a, stk. 3, § 78, stk. 2, § 80, stk. 5, og § 81, stk. 2, i momsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 209 af 27. februar 2024, som ændret ved lov nr. 332 af 9. april 2024 og lov nr. 1693 af 30. november 2024, og § 35, stk. 1-4, i skatteforvaltningsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1053 af 20. september 2024, fastsættes:« 2. I § 17, stk. 1, indsættes som 8. pkt.: »I forbindelse med den foreløbige opgørelse anvendes den foreløbige fradragsprocent for den periode, hvor indkøbet bogføres efter § 81.« 3. I § 17, stk. 2, indsættes som 4. pkt.: »Reguleringen efter 2. pkt. omfatter de varer og ydelser, der er leveret til virksomheden i det foregående regnskabsår.« 4. I § 81, stk. 1, indsættes efter »Bogføringen«: »af den indgående afgift«. 5. I § 81, stk. 2, 1. pkt., ændres »indkøb« til: »indgående afgift«, og »fakturaens modtagelse« ændres til: »levering«. 6. I § 81 indsættes som stk. 3 og 4: »Stk. 3. Bogføring af indgående afgift kan foretages ved bogføring af udgiften i forretningsregnskabet i stedet for ved levering. Bogføring skal som udgangspunkt ske i den afgiftsperiode, der ligger umiddelbart efter den afgiftsperiode, hvor de fradragsberettigede køb er leveret. Bogføringen kan dog ske i senere afgiftsperioder, men senest i den periode der ligger 6 måneder efter det tidspunkt, hvor det fradragsberettigede køb er leveret. Den indgående afgift opgøres da på baggrund af de i afgiftsperioden foretagne bogføringer i forretningsregnskabet. Stk. 4. Bogføring af indgående afgift skal foretages efter den samme metode i denne bestemmelse for alle indkøb i den enkelte afgiftsperiode, dog således, at indgående afgift alene kan bogføres én gang.« 7. I § 124, stk. 4, ændres »stk. 5« til: »stk. 2«.