Vejledning om Behandlingen af renteswaps i årsregnskabet afsnit 6
Gældende ret pr. 2026-10-03 tier 5 Erhvervsstyrelsen, Vejledning om Behandlingen af renteswaps i årsregnskabet (https://erhvervsstyrelsen.dk/vejledning-behandlingen-af-renteswaps-i-aarsregnskabet)
Ganske særlige tilfælde – dagsværdien kan ikke beregnes pålideligt
Der kan forekomme tilfælde, hvor en virksomhed ikke kan beregne dagsværdien af en renteswap pålideligt. I henhold til årsregnskabslovens § 37, stk. 1, 5. pkt., skal renteswappen i et sådant tilfælde måles til kostpris. Kostprisen vil være det beløb, som virksomheden har betalt til modparten for at indgå aftalen.
Det er som nævnt styrelsens vurdering, at der findes anerkendte metoder til beregning af dagsværdi af renteswaps, hvorfor det kun rent undtagelsesvist vil gøre sig gældende, at en tilnærmet salgsværdi ikke kan opgøres, og aktivet/forpligtelsen derfor skal måles til kostpris.
I de enkelte situationer, hvor det er nødvendigt at anvende kostpris som målegrundlag, skal kostprisen nedskrives til en eventuel lavere genindvindingsværdi, jf. årsregnskabslovens § 42, stk. 1. Er renteswappen klassificeret som et omsætningsaktiv, så skal der nedskrives til en lavere nettorealisationsværdi, jf. årsregnskabslovens § 46, stk. 1.
I begge tilfælde er det styrelsens vurdering, at kapitalværdien/nettorealisationsværdien skal opgøres.
Nedskrivning af kostprisen vil ikke stoppe, når aktivet er nedskrevet til 0 kr. Dog vil renteswappen da ændre karakter fra et aktiv til en forpligtelse.
Efter styrelsens vurdering, skal forpligtelsen indregnes som en hensat forpligtelse, jf. årsregnskabslovens § 47, stk. 1. Det vil ligeledes efter styrelsens vurdering være naturligt, at hensættelsen måles til kapitalværdien, jf. årsregnskabslovens § 47, stk. 2.