Vejledning om Indsendelsesbekendtgørelsen afsnit 2.7

Gældende ret pr. 2026-10-03 tier 5 Erhvervsstyrelsen, Vejledning om Indsendelsesbekendtgørelsen (https://erhvervsstyrelsen.dk/vejledning-til-bekendtgorelse-om-indberetning-til-og-offentliggorelse-af-arsrapporter-mv-i)

2.7. Omgørelse af regnskabsdokumenter

§ 11, stk. 1

Når en årsrapport, en undtagelseserklæring, en halvårsrapport for et statsligt aktieselskab eller en delårsrapport for en børsnoteret virksomhed m.v. er offentliggjort, kan disse som udgangspunkt ikke omgøres ved en ny årsrapport m.v.

§ 11, stk. 2

Der forekommer dog tilfælde, hvor det efter offentliggørelsen konstateres, at årsrapporten (eller et af de øvrige dokumenter) indeholder så væsentlige fejl, at offentliggørelse af en ny, ændret årsrapport m.v. skønnes at være i regnskabsbrugernes interesse. Ved væsentlige fejl forstås også væsentlige mangler. Det vil ofte være virksomheden selv, som opdager sådanne væsentlige fejl. I disse tilfælde kan en årsrapport omgøres. Der vil alene være mulighed for omgørelse ved rettelse af egentlige fejl, og dermed ikke ved ændringer i regnskabsmæssige skøn. En forudsætning for omgørelsen er dog, at forholdet har væsentlig indvirkning på årets resultat og/eller egenkapitalen eller på anden måde vil kunne påvirke regnskabsbrugernes beslutningstagen (væsentlig fejl). Baggrunden for, at der alene kan ske omgørelse af en årsrapport, der indeholder væsentlige fejl, er hensynet til regnskabsbrugerne. Følgende forhold vil eksempelvis – ud fra en konkret vurdering – kunne udgøre et tilstrækkeligt grundlag for, at en årsrapport kan omgøres:

at grundlaget for måling af aktiver og forpligtelser indeholdt væsentlige fejl,

manglende oplysning om væsentlige pantsætninger/sikkerhedsstillelser i væsentlige aktiver (eventualforpligtelser),

manglende hensyntagen til væsentlige nedsættelser eller forhøjelser af virksomhedskapitalen,

væsentlige fejl i ledelsespåtegningen,

væsentlige fejl i revisionspåtegningen (revisor har tilbagekaldt sin revisionspåtegning),

forkert regnskabsperiode,

flere mindre ændringer som samlet set vurderes at have væsentlig betydning,

væsentlige forskelle mellem regnskabsinformationen i hhv. PDF-format og XBRL-format af årsrapporten. Det kan fx være væsentlige mangler i opmærkningen af regnskabsinformationen,

væsentlige fejl i datering af erklæringer, herunder revisorerklæringer.

XBRL er en forkortelse for eXtensible Business Reporting Language, der bruges ved dannelsen af digitale rapporter om finansielle forhold, fx årsrapporter. Det er virksomhedens ledelse, der skal foretage en vurdering af, hvorvidt der er tale om væsentlige fejl, som kan berettige en omgørelse.

Den nye årsrapport m.v. indberettes i Regnskab Basis eller Regnskab Special sammen med en redegørelse for, hvorfor den tidligere indberettede årsrapport omgøres. Redegørelsen offentliggøres sammen med årsrapporten på data.virk.dk.

Omgørelse kan ikke ske via system til systemløsningen.

§ 11, stk. 3

Et forhold, der ikke berettiger til omgørelse, er, at virksomheden har glemt at medtage oplysning om, at det kommende årsregnskab ikke vil være revideret, jf. lovens § 10 a. I styrelsens digitale modtagekontrol er der indsat en hård kontrol, som sikrer, at den omgjorte årsrapport ikke indeholder nye oplysninger om, at det kommende årsregnskab ikke vil være revideret. Et andet eksempel på et forhold, der ikke berettiger til omgørelse, er, hvis en virksomhed ved en fejl har medtaget oplysning om nettoomsætningen, som virksomheden efterfølgende ønsker udeladt. Der er her tale om årsrapporter, som i første udgave var mere informative, men hvor ledelsen i virksomheden efterfølgende ønsker at give færre oplysninger. Her er en omgørelse i virksomhedens, men ikke i regnskabsbrugerens interesse, hvorfor omgørelse ikke er tilladt. En sådan afgørelse vedrørende oplysninger om nettoomsætningen er tiltrådt af Erhvervsankenævnet i 2004.

I styrelsens digitale modtagekontrol er der indsat en hård kontrol, som sikrer, at nettoomsætningen ikke udelades ved en omgørelse.

Styrelsen har desuden afslået at omgøre årsrapporter, hvor der var medtaget skattemæssige specifikationer i selve årsrapporten. En sådan afgørelse er tiltrådt af Erhvervsankenævnet i 2010.