Vejledning om Virksomhedssammenslutninger i årsregnskabsloven og IFRS 3 afsnit 5.1
Gældende ret pr. 2026-10-03 tier 5 Erhvervsstyrelsen, Vejledning om Virksomhedssammenslutninger i årsregnskabsloven og IFRS 3 (https://erhvervsstyrelsen.dk/vejledning-virksomhedssammenslutninger-i-aarsregnskabsloven-og-ifrs3)
5.1. Generelt om virksomhedssammenslutninger under samme parts bestemmende indflydelse
Der er en grundlæggende forskel mellem IFRS og årsregnskabsloven i forhold til reguleringen af virksomhedssammenslutninger, hvor både overtager og den overtagne er underlagt bestemmende indflydelse fra den samme part.
IASB har valgt ikke at regulere dette område, mens det reguleres under årsregnskabsloven. Dette betyder, at IFRS – som udgangspunkt – ikke indeholder relevant vejledning på dette område.
Hvis overtagelsesmetoden anvendes på sådanne overtagelser, er IFRS 3 dog fortsat den relevante vejledning for, hvorledes metoden skal anvendes, herunder i forhold til vurderingen af, hvem der er den overtagende part.
IFRS 3 er også den relevante vejledning til fastlæggelse af, om der faktisk er tale om en virksomhedssammenslutning under samme parts bestemmende indflydelse.
IAS 22 tillod i visse tilfælde anvendelse af sammenlægningsmetoden og indeholdt derfor også i et vist omfang vejledning hertil. Metoden tillades dog ikke under IFRS 3, hvorfor IFRS ikke længere indeholder regulering af sammenlægningsmetoden. Dette betyder, at hvis denne metode skal anvendes, skal der søges vejledning andre steder. Dette kan ved anvendelse af årsregnskabsloven være den tidligere IAS 22 eller relevant litteratur, typisk de vejledninger til IFRS, som udgives af de internationale revisionsfirmer. US GAAP indeholder også vejledning, som er relevant.(Det skal bemærkes, at for de, som aflægger koncernregnskab efter IFRS, vil den ophævede IAS 22 ikke være relevant vejledning. Her følger det af reglerne i IAS 8, afsnit 10-12, om valg af regnskabspraksis, at gældende regulering i US GAAP er mere passende)
Det skal nævnes, at selvom IFRS ikke regulerer koncerninterne virksomhedssammenslutninger, er de samme tre metoder, som kan anvendes efter årsregnskabsloven, generelt accepterede:
Overtagelsesmetoden, jf. § 122
Sammenlægningsmetoden, jf. § 123, stk. 1
Bogførte værdis metode (sammenlægningsmetoden uden tilpasning for perioder før sammenlægningen), jf. § 123, stk. 2
Det er styrelsens opfattelse, at man efter IFRS alene kan anvende sammenlægningsmetoden tilbage til det tidspunkt, hvor den fælles kontrol blev etableret. Dette er også som udgangspunkt gældende efter årsregnskabsloven.
Under årsregnskabsloven gælder der dog en undtagelse ved fusion som følge af, at det efter selskabslovens bestemmelser kan besluttes, at fusionen skal have regnskabsmæssig virkning pr. et tidligere tidspunkt f.eks. ved begyndelsen af regnskabsåret.