LOV nr 1565 af 12/12/2023 § 2
Gældende ret pr. 2026-10-03 tier 2 LOV nr 1565 af 12/12/2023
I kildeskatteloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 824 af 28. april 2021, som ændret bl.a. ved § 1 i lov nr. 832 af 14. juni 2022 og senest ved § 45 i lov nr. 753 af 13. juni 2023, foretages følgende ændringer: 1. I § 48 F, stk. 8, 5. pkt., ændres »§ 62, stk. 3, 2. og 3. pkt.« til: »§ 62, stk. 3, 2.-4. pkt.«, og »§ 62 A, stk. 1, 3. pkt., § 62 A, stk. 2, 2. pkt., § 62 A, stk. 3, 2. og 3. pkt., og § 62 A, stk. 4« ændres til: »§ 62 A, stk. 1, 3. pkt., stk. 2, 2. pkt., stk. 3, 2.-5. pkt., og stk. 4«. 2. I § 61, stk. 3, 1. pkt., og stk. 5, 1. pkt., og § 62 A, stk. 1, 2. pkt., og stk. 3, 5. pkt., ændres »1. oktober i året efter indkomståret« til: »dag i september i året efter indkomståret, hvor en overførsel af restskat til opkrævning sammen med forskudsskat for næste indkomstår senest systemmæssigt understøttes«. 3. I § 61, stk. 3, 1. pkt., ændres »stk. 2,« til: »stk. 2«. 4. I § 61, stk. 4, 2. pkt., indsættes efter »måneder«: »regnet fra det tidspunkt, hvor det systemmæssigt vil være muligt at understøtte opkrævningen,«. 5. I § 61, stk. 6, 1. pkt., ændres »stk. 2,« til: »stk. 2«, og efter »måneder« indsættes: »regnet fra det tidspunkt, hvor det systemmæssigt vil være muligt at understøtte opkrævningen«. 6. I § 62, stk. 3, 2. pkt., ændres »§ 7, stk. 2, i lov om opkrævning af skatter og afgifter m.v.,« til: »opkrævningslovens § 7, stk. 2,«, og i § 62 A, stk. 1, 3. pkt., stk. 2, 2. pkt., og stk. 3, 2. pkt., § 63, 1. pkt., og § 89, stk. 1, 2. pkt., ændres »§ 7, stk. 2, i lov om opkrævning af skatter og afgifter m.v.« til: »opkrævningslovens § 7, stk. 2,«. 7. I § 62, stk. 3, 3. pkt., og § 62 A, stk. 3, 3. pkt., indsættes efter »morarenter«: », uanset om renterne er forfaldne«. 8. I § 62, stk. 3, indsættes som 4. pkt.: »Modregningen kræver ingen særskilt erklæring herom fra told- og skatteforvaltningen.« 9. I § 62 A, stk. 2, indsættes som 4. pkt.: »Kravet på tilbagebetaling stiftes den første dag efter indkomståret og kan ved en overdragelse til restanceinddrivelsesmyndigheden betegnes som restskat.« 10. I § 62 A, stk. 3, indsættes efter 2. pkt. som nyt punktum: »Told- og skatteforvaltningen kan vælge, at de yderligere renter, der skal beregnes, hvis udbetalingen forsinkes i forhold til den udbetalingsdag, der blev lagt til grund ved den automatiske renteberegning efter 2. pkt., beregnes af det samlede beløb, der inklusive renter forventedes udbetalt denne dag.« 11. I § 62 A, stk. 3, indsættes efter 3. pkt., der bliver 4. pkt., som nyt punktum: »Modregningen kræver ingen særskilt erklæring herom fra told- og skatteforvaltningen.« 12. I § 62 A, stk. 4, indsættes efter 1. pkt. som nyt punktum: »Told- og skatteforvaltningen kan vælge, at de yderligere renter, der skal beregnes, hvis udbetalingen forsinkes i forhold til den udbetalingsdag, der blev lagt til grund ved den automatiske renteberegning efter 1. pkt., beregnes af det samlede beløb, der inklusive renter forventedes udbetalt denne dag.« 13. I § 62 A, stk. 4, 2. pkt., der bliver 3. pkt., indsættes efter »morarenter«: », uanset om renterne er forfaldne«, og som 4. pkt. indsættes: »Modregningen kræver ingen særskilt erklæring herom fra told- og skatteforvaltningen.« 14. I § 63 indsættes som 3. pkt.: »Renter, der opkræves efter 2. pkt., behandles med hensyn til forældelse som selvstændige hovedkrav.« 15. I § 66, stk. 1, 1. pkt., § 66 A, stk. 1, 1. pkt., og § 66 B, stk. 1, 1. pkt., ændres »lov om opkrævning af skatter og afgifter m.v.« til »opkrævningsloven«.