LOV nr 1643 af 16/12/2025 § 1

Gældende ret pr. 2026-10-03 tier 2 LOV nr 1643 af 16/12/2025

I minimumsbeskatningsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1089 af 2. september 2025, foretages følgende ændringer: 1. I fodnoten til lovens titel indsættes efter »nr. L 13, side 9«: », og dele af Rådets direktiv (EU) 2025/872 af 14. april 2025 om ændring af direktiv 2011/16/EU om administrativt samarbejde på beskatningsområdet, EU-Tidende, L af 6. maj 2025«. 2. I § 47, stk. 1, indsættes som 2. pkt.: »Tilsvarende gælder statsløse gennemløbsenheder, når de er etableret efter dansk ret, og statsløse faste driftssteder, der har aktivitet i Danmark.« 3. I § 53, stk. 1, 1. pkt., indsættes efter »Danmark«: »eller er omfattet af § 47, stk. 1, 2. pkt.« 4. I § 53, stk. 1, indsættes som 3. pkt.: »Den oplysningspligtige identificerer de relevante afsnit og de relevante jurisdiktioner, som oplysningerne skal sendes til i henhold til den formidlingsmetode, der er fastsat i artikel 8ae i direktivet om administrativt samarbejde på beskatningsområdet, hvor oplysninger vil skulle udveksles efter skattekontrollovens § 66, stk. 1.« 5. I § 53, stk. 3, ændres »med hjemsted i Danmark.« til: »som nævnt i stk. 1, 1. pkt.« 6. I § 53, stk. 4, indsættes som 4. og 5. pkt.: »Indgives standardskemaet med oplysninger om ekstraskat i overensstemmelse med stk. 2 i en jurisdiktion, hvor det pågældende rapporteringsår er et overgangsår, jf. § 51, stk. 4 og 5, er fristen for indgivelse af standardskemaet med oplysninger om ekstraskat den frist, der er fastsat i lovgivningen i den jurisdiktion, hvori standardskemaet med oplysninger om ekstraskat indgives, dog ikke senere end 18 måneder efter den sidste dag i rapporteringsåret. I de i 4. pkt. nævnte tilfælde skal oplysning om ekstraskatten, der er indberettet vedrørende koncernenheder som nævnt i stk. 1, 1. pkt., meddeles told- og skatteforvaltningen på det tidspunkt, hvor oplysningen foreligger i koncernen, dog ikke senere end 18 måneder efter den sidste dag i rapporteringsåret.« 7. I § 53, stk. 5, indsættes før 1. pkt. som nyt punktum: »Ved standardskemaet efter stk. 1 forstås skema med oplysninger om ekstraskat, jf. bilag VII til direktivet om administrativt samarbejde på beskatningsområdet.« 8. I § 53, stk. 5, 1. pkt., der bliver 2. pkt., indsættes efter »Unionen«: »og artikel 8ae i og bilag VII til direktivet om administrativt samarbejde på beskatningsområdet«. 9. I § 53 indsættes som stk. 7-9: »Stk. 7. Told- og skatteforvaltningen sikrer effektiv anvendelse af oplysninger, der indgives efter denne bestemmelse eller indgives med henblik på udveksling af oplysninger i henhold til artikel 8ae i direktivet om administrativt samarbejde på beskatningsområdet. Stk. 8. Told- og skatteforvaltningen bestræber sig på at sikre, at en oplysningspligtig har mulighed for at indhente en elektronisk bekræftelse af gyldigheden af oplysningerne om skatteregistreringsnummeret på enhver skatteyder, der er omfattet af indberetning af oplysninger med henblik på udveksling af oplysninger i henhold til artikel 8ae i direktivet om administrativt samarbejde på beskatningsområdet. Stk. 9. Den oplysningspligtige kan kun anmode om at få bekræftet oplysninger om skatteregistreringsnummeret efter stk. 8 med henblik på validering af korrektheden af de oplysninger, der er omhandlet i artikel 8ae, stk. 2, i direktivet om administrativt samarbejde på beskatningsområdet.« 10. I § 56, stk. 1, ændres »har hjemsted i Danmark« til: »er omfattet af § 53, stk. 1, 1. pkt.« 11. I § 60, stk. 1, indsættes efter »oplysningspligtige«: »ikke anvendt det standardskema, der er nævnt i § 53, stk. 5, eller«, efter »ekstraskat« indsættes: »eller meddelelse«, og efter »skemaet« indsættes: »eller meddelelsen«. 12. I § 69, stk. 1, 1. pkt., ændres »der er 17 måneder efter den sidste dag i rapporteringsåret« til: »der er 2 måneder efter den frist for indgivelse af standardskemaet med oplysninger om ekstraskat, der finder anvendelse efter § 53, stk. 4«. 13. § 69, stk. 2, ophæves. Stk. 3 bliver herefter stk. 2. 14. I § 69, stk. 3, der bliver stk. 2, ændres »15 måneder efter den sidste dag i rapporteringsåret eller 18 måneder efter den sidste dag i det rapporteringsår, der efter § 51, stk. 4 eller 5, er det omhandlede overgangsår« til: »den dag, der efter § 53, stk. 4, er fristen for at indgive standardskemaet med oplysninger om ekstraskat«.