LOV nr 1694 af 30/12/2024 § 1
Gældende ret pr. 2026-10-03 tier 2 LOV nr 1694 af 30/12/2024
I opkrævningsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1040 af 13. september 2024, som ændret ved § 18 i lov nr. 620 af 11. juni 2024, § 5 i lov nr. 683 af 11. juni 2024 og § 5 i lov nr. 1473 af 10. december 2024, foretages følgende ændringer: 1. To steder i § 1, stk. 2, 1. pkt., ændres »§ 9 og § 10 a« til: »§§ 9 og 10 a og kapitel 4 a«. 2. I § 4, stk. 3, 3. pkt., indsættes efter »ved«: »Digital Post eller«. 3. I § 4, stk. 3, 6. pkt., ændres »ved« til: »og, for så vidt angår en personligt drevet virksomhed, tillige den eller de personlige ejere af virksomheden ved Digital Post eller«. 4. § 6 affattes således: »§ 6. Er et krav endnu ikke betalt efter udløbet af betalingsfristen, udsendes et rykkerbrev til skyldneren. Betales kravet ikke inden udløbet af den frist, der er fastsat i rykkerbrevet, kan kravet overdrages til inddrivelse. Der pålægges et gebyr på 65 kr. ved udsendelse af rykkerbrevet. Stk. 2. Gebyrer efter stk. 1, 3. pkt., skal med hensyn til forældelse behandles som selvstændige hovedkrav.« 5. I § 7, stk. 1, 1. pkt., ændres »månedlig rente som fastsat efter stk. 2 med tillæg af 0,7 procentpoint regnet fra« til: »daglig rente beregnet ud fra den rentesats, der efter stk. 2 er fastsat for en måned, med tillæg af 0,7 procentpoint regnet fra udløbet af«, og i 2. pkt. ændres »beregnes dagligt« til: »påløber for hver af kalenderårets dage efter den seneste rettidige betalingsdag til og med dagen, hvor betaling sker, og forfalder til betaling, når renten påløber«. 6. I § 7, stk. 1, 1. pkt., ændres »0,7« til: »0,85«. 7. I § 9, stk. 3, 2. pkt., ændres »§§ 5-7 og § 8, stk. 1, nr. 2 og 3,« til: »§ 5«, og som 3. og 4. pkt. indsættes: »Kapitel 4 a finder anvendelse ved opkrævningen af afgifter omfattet af stk. 1 og 2, jf. dog 4. pkt. For de i stk. 1 nævnte varemodtagere, der omfattes af § 1, stk. 1, eller § 16, nr. 2-9, finder kapitel 5 anvendelse ved opkrævningen af afgifter efter stk. 1.« 8. I § 11, stk. 6, 2. pkt., indsættes efter »sikkerhedsstillelse«: »efter stk. 1«, og efter »ved« indsættes: »Digital Post eller«. 9. I § 11, stk. 6, indsættes som 3. pkt.: »Pålæg om sikkerhedsstillelse efter stk. 2 meddeles virksomheden, dog den eller de personlige ejere af virksomheden, for så vidt angår en personligt drevet virksomhed, ved Digital Post eller rekommanderet brev.« 10. I § 11, stk. 10, indsættes efter »ved«: »Digital Post eller«, og som 2. og 3. pkt. indsættes: »En meddelelse om, at registreringen er inddraget, skal, for så vidt angår en personligt drevet virksomhed, tillige sendes til den eller de personlige ejere af virksomheden ved Digital Post eller rekommanderet brev. En meddelelse om, at registreringen er nægtet, skal, for så vidt angår en personligt drevet virksomhed, sendes til den eller de personlige ejere af virksomheden ved Digital Post eller rekommanderet brev.« 11. Efter kapitel 4 indsættes: »Kapitel 4 a Opkrævning af visse krav § 15. Reglerne i dette kapitel finder anvendelse på told- og skatteforvaltningens krav på skatter og afgifter m.v., medmindre kravet omfattes af kapitel 5, kildeskatteloven, lov om spil, pensionsafkastbeskatningsloven, ejendomsskattelovens kapitel 8 og §§ 77-81, afskrivningslovens § 40, stk. 7, aktieavancebeskatningslovens §§ 39-40, boafgiftslovens § 21 a, stk. 3, og § 26 a, stk. 3, dødsboskattelovens §§ 14, 30, 87 og 89, § 6 D, stk. 10-12 og 14, og § 12 i lov om beskatning af fortjeneste ved afståelse af fast ejendom, § 11, stk. 2, 10. pkt., og stk. 3, 5. pkt., i lov om indskud på etableringskonto og iværksætterkonto, for så vidt angår beskatning af etableringskonto, eller virksomhedsskattelovens §§ 17 og 18, jf. dog stk. 2 og 3. Krav på sagsomkostninger, tilbagebetalingskrav, der hverken omfattes af § 15 d, stk. 1, 1. pkt., eller skatteforvaltningslovens § 57, stk. 4, 1. pkt., og erstatningskrav omfattes heller ikke af reglerne i dette kapitel, medmindre der er tale om regreskrav, jf. dog stk. 3. Krav tilhørende restanceinddrivelsesmyndigheden omfattes heller ikke af reglerne i dette kapitel, medmindre der er tale om tilbagebetalingskrav efter § 15 d, stk. 1, 1. pkt., jf. dog stk. 3. Stk. 2. Krav på registreringsafgift af motorkøretøjer m.v. for virksomheder registreret efter registreringsafgiftslovens §§ 14 og 15, krav på afgift efter § 4, stk. 2, ved en foreløbig fastsættelse af et sådant krav på registreringsafgift, krav på nummerpladeafgift for virksomheder autoriseret efter § 15 i lov om registrering af køretøjer og krav, der opkræves efter kildeskattelovens § 52, stk. 5, § 66, stk. 2, § 66 A, stk. 1, § 66 B, stk. 1, § 79, § 84, stk. 2, § 85, stk. 4 og 5, § 86, stk. 3, og § 87 og § 63 i lov om spil omfattes uanset stk. 1, 1. pkt., af reglerne i dette kapitel, jf. dog stk. 3. Stk. 3. Skatteministeren kan fastsætte regler om, at krav, der tilhører told- og skatteforvaltningen, uanset stk. 1 og 2 enten skal omfattes af eller holdes uden for anvendelsesområdet for reglerne i dette kapitel. § 15 a. Er krav omfattet af dette kapitel endnu ikke betalt efter udløbet af betalingsfristen, udsendes et rykkerbrev til skyldneren. Der pålægges et gebyr efter § 6 for udsendelse af rykkerbrevet, medmindre rykkerbrevet alene omhandler et rykkergebyr. Stk. 2. Betales kravet ikke inden udløbet af den frist, der er fastsat i rykkerbrevet, kan kravet overdrages til inddrivelse. Stk. 3. § 8, stk. 1, nr. 2, og stk. 5, finder tilsvarende anvendelse på gebyrer efter stk. 1, 2. pkt. § 15 b. Betales krav omfattet af dette kapitel ikke rettidigt, forrentes de efter § 7, stk. 1, jf. dog 2. pkt. og stk. 2. Krav på bøde, gebyr omfattet af dette kapitel, forsendelsesomkostninger ved udbringning af nummerplader, jf. § 14, stk. 3, i lov om registrering af køretøjer, afgift efter § 4, stk. 8, i lov om vægtafgift af motorkøretøjer m.v. og afgift efter momslovens § 29 a forrentes ikke. Stk. 2. For told- og skatteforvaltningens regreskrav beregnes renten efter stk. 1, 1. pkt., fra den dag, der følger af rentelovens § 3. Stk. 3. § 8, stk. 1, nr. 3, og stk. 5, finder tilsvarende anvendelse på renter efter stk. 1, 1. pkt. § 15 c. Modregning med krav omfattet af dette kapitel har virkning fra det tidspunkt, hvor told- og skatteforvaltningen beslutter, at der vil blive gennemført modregning. Ved gennemførelsen af modregning som nævnt i 1. pkt. underrettes skyldneren så vidt muligt om modregningen, og modregningen er gyldig, selv om underretning ikke sker. Frister for klage over modregning som anført i 1. pkt. løber senest fra 1-årsdagen for virkningstidspunktet for modregningen. Stk. 2. I de tilfælde, hvor en skyldner ikke er tilsluttet eller er fritaget fra Digital Post, anvendes den fysiske adresse, der på baggrund af oplysninger fra Det Centrale Personregister eller Det Centrale Virksomhedsregister for skyldneren er registreret i told- og skatteforvaltningens opkrævningssystemer, ved told- og skatteforvaltningens fremsendelse af meddelelser og afgørelser m.v. til skyldneren om modregning som nævnt i stk. 1, 1. pkt. § 15 d. Har told- og skatteforvaltningen som led i forvaltningen af opkrævning og inddrivelse af skatter og afgifter og andre krav til det offentlige ved told- og skatteforvaltningens egen fejl til en fysisk eller juridisk person udbetalt et beløb, som den fysiske eller juridiske person ikke var berettiget til, skal beløbet tilbagebetales til told- og skatteforvaltningen, medmindre der foreligger særlige omstændigheder, der udelukker en tilbagesøgning af beløbet. Udbetalinger, der beror på en kontraktlig forpligtelse, og tilbagebetalinger af beløb, som på grund af told- og skatteforvaltningens egen fejl ikke er blevet anvendt til dækning af den fordring, der skulle dækkes, omfattes ikke af 1. pkt. Stk. 2. Tilbagebetalingskrav efter stk. 1, 1. pkt., opkræves med en betalingsfrist på 21 dage, der regnes fra told- og skatteforvaltningens afsendelse af et opkrævningsbrev til den fysiske eller juridiske person, der modtog beløbet. Er den sidste rettidige betalingsdag efter 1. pkt. en banklukkedag, vil førstkommende bankdag være sidste rettidige betalingsdag.« 12. I § 16 ændres », fysiske personer m.v.« til: »m.v. og, for så vidt angår nr. 8, fysiske personer«. 13. I § 16, nr. 1, ændres »§ 1, stk. 1 og 2« til: »§ 1, stk. 1, jf. dog § 15, stk. 2 og 3, og afgifter omfattet af § 9, stk. 1, hvis varemodtageren skal betale skatter og afgifter omfattet af § 1, stk. 1, eller foretage betalinger efter nr. 2-9«. 14. I § 16, nr. 6, indsættes efter »Bøder«: », tvangsbøder«, og »ovennævnte« ændres til: »i denne paragraf nævnte«. 15. I § 16 c, stk. 1, 1. pkt., ændres »En debetsaldo« til: »Den del af en debetsaldo, der vedrører hovedkrav, gebyrer og de krav, der er nævnt i selskabsskattelovens § 30, stk. 1-3,«. 16. I § 16 c, stk. 1, 2. pkt., ændres »beregnes« til: »påløber«. 17. I § 16 c, stk. 1, indsættes efter 3. pkt. som nyt punktum: »Bøder forrentes dog ikke efter 1. pkt.« 18. § 16 c, stk. 1, 4. pkt., der bliver 5. pkt., affattes således: »Efter registreringen af virksomhedens ophør sker der ikke forrentning efter 1. pkt., hvis den del af en debetsaldo, der vedrører hovedkrav, gebyrer og de krav, der er nævnt i selskabsskattelovens § 30, stk. 1-3, højst udgør 200 kr.« 19. I § 16 c, stk. 4, indsættes som 7. pkt.: »§ 8, stk. 1, nr. 2, og stk. 5, finder tilsvarende anvendelse på gebyrer efter 6. pkt.« 20. Efter kapitel 5 a indsættes: »Kapitel 5 b Bagatelgrænse for opkrævning af visse krav § 16 f. Told- og skatteforvaltningen opkræver ikke fordringer bestående af hovedkrav på under 50 kr., hvis fordringen er registreret i systemet SAP38 og ikke omfattes af kapitel 5, men opkræves efter brændstofforbrugsafgiftsloven, lov om afgift af vejbenyttelse, lov om vejafgift, lov om vægtafgift af motorkøretøjer m.v. eller registreringsafgiftsloven. Stk. 2. Told- og skatteforvaltningen opkræver ikke renter på samlet under 50 kr., hvis renterne som følge af for sen betaling er påløbet et hovedkrav, der er registreret i systemet SAP38 og ikke omfattes af kapitel 5, men opkræves efter brændstofforbrugsafgiftsloven, lov om afgift af vejbenyttelse, lov om vejafgift, lov om vægtafgift af motorkøretøjer m.v. eller registreringsafgiftsloven. Stk. 3. Told- og skatteforvaltningen opkræver ikke renter på samlet under 50 kr. af ubetalte hovedkrav, der er sendt til inddrivelse, har været registreret i systemet SAP38 og ikke omfattes af kapitel 5, men er opkrævet efter brændstofforbrugsafgiftsloven, lov om afgift af vejbenyttelse, lov om vejafgift, lov om vægtafgift af motorkøretøjer m.v. eller registreringsafgiftsloven.« 21. Bilag 1, liste A, nr. 15, ophæves. Nr. 16-31 bliver herefter nr. 15-30.