LOV nr 333 af 09/04/2024 § 1

Gældende ret pr. 2026-10-03 tier 2 LOV nr 333 af 09/04/2024

I chokoladeafgiftsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1446 af 21. juni 2021, som ændret bl.a. ved § 8 i lov nr. 1240 af 11. juni 2021 og senest ved § 9 i lov nr. 1795 af 28. december 2023, foretages følgende ændringer: 1. I § 8, stk. 1, indsættes som nr. 9: »9) Bestanddele af varer, der er afgiftspligtige efter kapitel 3, når varerne anvendes til fremstilling af andre varer, der er afgiftspligtige efter reglerne i dette kapitel.« 2. I § 22, stk. 8, 1. pkt., indsættes efter »der erhvervsmæssigt leveres til udlandet«: »eller erhvervsmæssigt anvendes til fremstilling af varer, der leveres til udlandet«. 3. I § 22 indsættes som stk. 12: »Stk. 12. Told- og skatteforvaltningen kan efter ansøgning meddele bevilling til godtgørelse af afgiften af afgiftspligtige varer, der erhvervsmæssigt anvendes til fremstilling af varer, der ikke er afgiftspligtige efter kapitel 1, og som ikke ved modtagelse fra udlandet ville være afgiftspligtige efter kapitel 3. Registrerede varemodtagere kan uden bevilling efter udløbet af hver afgiftsperiode frem for at søge told- og skatteforvaltningen om godtgørelse i stedet angive afgift af afgiftspligtige varer, der er anvendt til fremstilling af varer, der ikke er afgiftspligtige efter kapitel 1, og som ikke ved modtagelse fra udlandet ville være afgiftspligtige efter § 10 a, stk. 3, på afgiftsangivelsen, således at den godtgørelsesberettigede afgift indgår i opgørelsen af afgiftstilsvaret.«