LOV nr 449 af 22/05/2006 § 1
Gældende ret pr. 2026-10-03 tier 2 LOV nr 449 af 22/05/2006
I lov nr. 1203 af 27. december 2003 om offentlige betalinger m.v., som ændret ved § 1 i lov nr. 527 af 24. juni 2005, foretages følgende ændringer: 1. I § 1 indsættes efter stk. 2 som nye stykker: »Stk. 3. Juridiske personer, som ikke er tildelt et centralt virksomhedsregistreringsnummer (CVR-nummer) efter lov om Det Centrale Virksomhedsregister, skal for at kunne modtage betalinger fra en offentlig myndighed 1) være optaget i Det Centrale Virksomhedsregister efter reglerne om frivillig registrering og 2) anvise en Nemkonto efter reglerne i stk. 2. Stk. 4. Bestemmelsen i stk. 3 finder ikke anvendelse for juridiske personer, som ikke opfylder betingelserne for frivillig registrering i Det Centrale Virksomhedsregister efter lov om Det Centrale Virksomhedsregister eller bestemmelser fastsat i henhold til loven.« Stk. 3-6 bliver herefter stk. 5-8. 2. I § 1, stk. 6, som bliver stk. 8, ændres i 1. og 2. pkt. »stk. 1 og 2« til: »stk. 1-3«. 3. I § 2, stk. 2, 2. pkt., ændres »tredje« til: »femte«. 4. Efter § 2 indsættes: »§ 2 a. Betalinger til pengeinstitutkonti i udlandet anses for foretaget rettidigt af det offentlige, uanset at de er modtageren i hænde på et senere tidspunkt end tilsvarende indenlandske betalinger, hvis 1) de ekspederes samme dag som tilsvarende betalinger til indenlandske konti og 2) de tilsvarende indenlandske betalinger er modtageren i hænde rettidigt.« 5. I § 7, stk. 1, indsættes efter »betalingsforvaltning«: », herunder elektronisk ordreafgivelse«. 6. I § 8, stk. 1, 1. pkt., ændres »og arbejdsløshedskasser« til: », selvejende institutioner m.v. efter § 12, stk. 1, samt institutioner, foreninger og fonde m.v. efter § 12, stk. 3«. 7. § 8, stk. 1, 2. pkt., affattes således: »Ministeren kan herunder bestemme, at kommuner og regioner skal modtage og afregne betalinger med staten i et særligt dertil etableret betalingssystem, Offentligt Betalingssystem (OBS). Ministeren kan endvidere bestemme, at selvejende institutioner m.v. efter § 12, stk. 1, samt institutioner, foreninger, og fonde m.v. efter § 12, stk. 3, skal modtage og afregne betalinger med staten i Statens Koncernbetalinger (SKB)« . 8. § 8, stk. 2, affattes således: »Stk. 2. Finansministeren kan fastsætte regler om, at afregning af nærmere fastlagte betalinger mellem staten, kommunerne, regionerne, selvejende institutioner m.v. efter § 12, stk. 1, samt institutioner, foreninger og fonde m.v. efter § 12, stk. 3, skal ske gennem en konto oprettet for hver enkelt kommune, region, selvejende institution, institution, forening eller fond.« 9. § 8, stk. 3, ophæves. Stk. 4 og 5 bliver herefter stk. 3 og 4. 10. I § 10, stk. 2, 2. pkt., ændres »eller region« til: », region eller selvejende institution m.v.« 11. I § 10, stk. 2, 3. pkt., ændres »eller regionen« til: », regionen eller den selvejende institution m.v.« 12. I § 11 indsættes som 2. pkt.: »Finansministeren fastsætter en betaling for anvendelse af betalingssystemet.« 13. I § 12, stk. 1, ændres »7« til: »8«. 14. I § 12, stk. 3, ændres »7« til: »8«, og »skal efter vedkommende ministers bestemmelse endvidere kunne finde anvendelse« ændres til: »finder tillige anvendelse«. 15. I § 12 indsættes efter stk. 4 som nye stykker: »Stk. 5. Vedkommende kommune eller region kan undtage selvejende institutioner som nævnt i stk. 2 fra bestemmelserne i §§ 1-7. Stk. 6. Vedkommende minister kan efter forhandling med finansministeren undtage institutioner, foreninger og fonde m.v. som nævnt i stk. 3 fra bestemmelserne i §§ 1-8.«