LOV nr 679 af 03/06/2023 § 8
Gældende ret pr. 2026-10-03 tier 2 LOV nr 679 af 03/06/2023
I ligningsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 42 af 13. januar 2023, som ændret ved § 36 i lov nr. 871 af 21. juni 2022, foretages følgende ændringer: 1. I § 8 V, stk. 2, nr. 2, § 12 A, stk. 1, 1. pkt., og § 15 A, stk. 1, ændres »ejendomsværdiskatteloven« til: »reglerne om ejendomsværdiskat i ejendomsskatteloven«. 2. I § 14, stk. 2, 4. pkt., ændres »ejendomsværdiskattelovens § 4, nr. 4 og 6-10« til: »ejendomsskattelovens § 3, stk. 1, nr. 4 og 6-10«. 3. I § 14, stk. 2, 5. pkt., ændres »ejendomsværdiskattelovens § 4, nr. 4, 9 og 10« til: »ejendomsskattelovens § 3, stk. 1, nr. 4, 9 og 10«. 4. § 15 A, stk. 2, ophæves. 5. I § 15 J, stk. 1, 1. pkt., ændres »ejendomsværdiskattelovens § 4, nr. 1-5 og 9-11« til: »ejendomsskattelovens § 3, stk. 1, nr. 1-5, 9 og 10, og stk. 2«. 6. I § 15 J, stk. 3, 1. pkt., ændres »ejendomsværdiskattelovens § 4, nr. 6 og 7« til: »ejendomsskattelovens § 3, stk. 1, nr. 6 og 7«. 7. I § 15 J, stk. 4, 1. pkt., ændres »ejendomsværdiskattelovens § 4, nr. 8« til: »ejendomsskattelovens § 3, stk. 1, nr. 8«. 8. I § 15 K, stk. 1, 3. pkt., ændres »ejendomsværdiskattelovens § 4, nr. 6-8« til: »ejendomsskattelovens § 3, stk. 1, nr. 6-8«. 9. I § 15 K, stk. 6, 1. og 2. pkt., ændres »ejendomsværdiskattelovens § 4, nr. 5« til: »ejendomsskattelovens § 3, stk. 1, nr. 5«. 10. I § 15 O, stk. 1, 6. pkt., § 15 P, stk. 1, 7. pkt., og stk. 2, 7. pkt., og § 15 Q, stk. 2, ændres »ejendomsværdiskatteloven« til: »ejendomsskatteloven«. 11. I § 15 P, stk. 1, 3. pkt., ændres »ejendomsværdiskattelovens § 4« til: »ejendomsskattelovens § 3«, og »§ 4 a, stk. 1, nr. 1, i ejendomsværdiskatteloven« ændres til: »ejendomsskattelovens § 13, stk. 2«. 12. I § 15 P, stk. 1, 4. pkt., ændres »ejendomsværdiskattelovens § 4 b, stk. 1« til: »ejendomsskattelovens § 14, stk. 1«, og »ejendomsværdiskattelovens § 4 b, stk. 2, nr. 1« ændres til: »ejendomsskattelovens § 14, stk. 2«. 13. I § 15 P, stk. 2, 3. pkt., og § 15 Q, stk. 1, 9. pkt., ændres »ejendomsværdiskattelovens § 4« til: »ejendomsskattelovens § 3«. 14. I § 16, stk. 5, 1. pkt., ændres »reguleret som nævnt i ejendomsværdiskattelovens § 4 b, stk. 2« til: »som nævnt i ejendomsskattelovens § 14, stk. 2«. 15. § 16, stk. 9, 10. pkt., ophæves, og i stedet indsættes: »Den skattepligtige værdi forhøjes med 5,1 promille af den del af beskatningsgrundlaget efter ejendomsskattelovens §§ 13 og 14, der ikke overstiger et grundbeløb på 9.200.000 kr. (2024-niveau), og 1,40 pct. af resten, svarende til det beskatningsgrundlag for ejendommen, der skulle have været anvendt, hvis ejendommen havde været omfattet af ejendomsskatteloven. Grundbeløbet reguleres efter ejendomsskattelovens § 22, stk. 3.« 16. I § 16, stk. 9, 12. og 13. pkt., der bliver 13. og 14. pkt., ændres »2.-11. pkt.« til: »2.-12. pkt.« 17. I § 17 A, stk. 2, 1. pkt., ændres »lov om lån til betaling af grundskyld m.v.« til: » lov om lån til betaling af kommunale ejendomsbidrag m.v.« 18. I § 17 A, stk. 2, indsættes som 3. pkt.: »Endvidere kan renter af lån, jf. ejendomsskattelovens § 61, ikke fradrages ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst.« 19. I § 17 B ændres »lov om kommunal ejendomsskat § 29 A« til: »ejendomsskattelovens § 30,«.