Vejledning om Virksomhedssammenslutninger i årsregnskabsloven og IFRS 3 afsnit 4.7
Gældende ret pr. 2026-10-03 tier 5 Erhvervsstyrelsen, Vejledning om Virksomhedssammenslutninger i årsregnskabsloven og IFRS 3 (https://erhvervsstyrelsen.dk/vejledning-virksomhedssammenslutninger-i-aarsregnskabsloven-og-ifrs3)
4.7. Mulighed for beregning af goodwill på minoritetsinteresser
IFRS 3, afsnit 19, indeholder to modeller for måling af minoritetsinteresserne i forbindelse med en virksomhedssammenslutning:
Måling af minoritetsinteressen til dagsværdi, eller
Måling til minoritetens andel af identificerede nettoaktiver (eksklusiv goodwill) i den overtagne virksomhed. Værdien af nettoaktiverne opgøres på baggrund af købsprisallokeringen til dagsværdi.
I henhold til den tidligere IAS 22 var alene alternativ 2 en mulighed. Dette betød, at den goodwill, der blev indregnet i koncernregnskabet, alene vedrørte modervirksomhedens ejerandel i dattervirksomheden, mens der ikke blev beregnet goodwill for minoritetsinteresserne.
Årsregnskabsloven er ligesom regnskabsdirektivet oprindeligt udarbejdet efter de samme principper som IAS 22. Det var tidligere vurderingen, at årsregnskabslovens bestemmelser i § 122, stk. 3 og 4, om beregning af goodwill ikke hjemlede mulighed for alternativ 1.
Denne vurdering er revurderet i forbindelse med ændringen af årsregnskabsloven i 2015.
Det må konstateres, at hverken regnskabsdirektivet eller loven specifikt omtaler, hvordan virksomhederne skal forholde sig i forhold til goodwill relateret til minoritetsinteresser. Det er derfor Erhvervsstyrelsens opfattelse, at begge de muligheder, som eksisterer under IFRS 3, også kan anvendes under årsregnskabsloven.
Den valgte metode skal anvendes konsistent, jf. kravet herom i årsregnskabslovens § 13, stk. 1, nr. 7. Her er der således en forskel til IFRS 3, som har en specifik undtagelse, hvorefter metode kan vælge pr. virksomhedssammenslutning.