LOV nr 1755 af 29/12/2025 § 5

Gældende ret pr. 2026-10-03 tier 2 LOV nr 1755 af 29/12/2025

I selskabsskatteloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 279 af 13. marts 2025, som ændret ved § 11 i lov nr. 562 af 27. maj 2025 og § 2 i lov nr. 750 af 20. juni 2025, foretages følgende ændringer: 1. I § 1, stk. 1, indsættes efter nr. 2i: »2j) medarbejderejevirksomheder, jf. erhvervsvirksomhedslovens § 4 a, nr. 4, som opfylder betingelserne i erhvervsvirksomhedslovens kapitel 5 c,«. 2. I § 1, stk. 1, nr. 3, 2. pkt., ændres »betingelserne i 1. pkt.,« til: »betingelserne i 1. pkt.« 3. I § 1, stk. 1, nr. 3, indsættes som 3. pkt.: »Andelsforeninger kan tillige være omfattet af 1. pkt., selv om der i andelsforeningen indgår en særskilt regnskabsmæssig enhed, hvis eneste aktivitet er produktion af elektricitet til brug for andelsforeningen ved anvendelse af vindkraft eller solenergi, dog med adgang til salg af en eventuel overskydende produktion til elnettet under den betingelse, at den overskydende produktion i indkomståret ikke overstiger 25 pct. af andelsforeningens forbrug i indkomståret,«. 4. I § 8 B, stk. 1, indsættes som 4. pkt.: »1.-3. pkt. finder tilsvarende anvendelse for interne elenheder, jf. § 1, stk. 1, nr. 3, 3. pkt.« 5. I § 8 C, stk. 1, nr. 1, § 8 D, stk. 1, 1. pkt., § 8 E, stk. 1, 1. pkt., og § 11 C, stk. 1, 1. pkt., ændres »nr. 1-2 i og 3 a-6« til: »nr. 1-2 j, nr. 3, 3. pkt., og nr. 3 a-6«. 6. I § 11, stk. 1, nr. 1, og § 11 B, stk. 1, 1. pkt., ændres »nr. 1-2 i,« til: »nr. 1-2 j og«. 7. To steder i § 13, stk. 1, nr. 2, 1. pkt., og i nr. 3, 1. pkt., § 17, stk. 1, 1. pkt., og stk. 2, 1. pkt., § 31, stk. 1, 1. pkt., og § 31 E, stk. 1, 1. pkt., ændres »nr. 1-2 i« til: »nr. 1-2 j«. 8. § 13, stk. 1, nr. 5, affattes således: »5) Beløb, som indbetales til et medarbejderinvesteringsselskab, jf. § 1, stk. 1, nr. 2 b, eller en medarbejderejevirksomhed, jf. § 1, stk. 1, nr. 2 j, af medarbejderdeltagere, og gave i form af hel eller delvis vederlagsfri overdragelse af aktier til en medarbejderejevirksomhed, jf. § 1, stk. 1, nr. 2 j, efter reglerne i erhvervsvirksomhedslovens kapitel 5 c.« 9. I § 14, stk. 1, 2. pkt., ændres », 16 og 16 A« til: »og 16-16 B«. 10. Efter § 16 A indsættes i afsnit III: »§ 16 B. For andelsforeninger, hvori der indgår en intern elenhed med særskilt regnskab, jf. § 1, stk. 1, nr. 3, 3. pkt., skal der for den interne elenhed opgøres en særskilt skattepligtig indkomst for de aktiviteter, der er omfattet af det særskilte regnskab. Stk. 2. Udviser elenhedens skattepligtige indkomst underskud, kan underskuddet fremføres til modregning i tilsvarende indkomst for senere indkomstår. Underskud kan kun fremføres til et senere indkomstår, i det omfang underskuddet ikke kan modregnes i tidligere års indkomst. Stk. 3. Ved transaktioner mellem andelsforeningen og den interne elenhed skal der anvendes priser og vilkår i overensstemmelse med, hvad der kunne være opnået, hvis transaktionerne var afsluttet mellem uafhængige parter. Stk. 4. En overførsel af aktiver og passiver internt i andelsforeningen mellem den andelsbeskattede del og elenheden sidestilles med afståelse og erhvervelse.« 11. I § 19 indsættes som stk. 3: »Stk. 3. Indkomstskatten for de interne elenheder, der er nævnt i § 1, stk. 1, nr. 3, 3. pkt., udgør den procent af den skattepligtige indkomst, der er nævnt i § 17, stk. 1.«