LOV nr 1779 af 29/12/2025 § 1
Gældende ret pr. 2026-10-03 tier 2 LOV nr 1779 af 29/12/2025
I ejendomsskatteloven, lov nr. 678 af 3. juni 2023, som ændret bl.a. ved § 6 i lov nr. 1564 af 12. december 2023, § 1 i lov nr. 594 af 4. juni 2024, § 1 i lov nr. 1214 af 26. november 2024 og § 1 i lov nr. 1471 af 10. december 2024 og senest ved § 1 i lov nr. 562 af 27. maj 2025, foretages følgende ændringer: 1. I § 13, stk. 2, ændres »stk. 3-6« til: »stk. 3-8«. 2. I § 13, stk. 5, 1. pkt., indsættes efter »For ejendomme, hvor der er sket nybyggeri, jf. ejendomsvurderingslovens § 6, stk. 1, nr. 4,«: »for ejendomme, der bliver omfattet af § 3, stk. 1, nr. 1-5 og 9, for ejendomme, hvor ejerens valg, jf. ejendomsvurderingslovens § 83, stk. 2 eller 3, bortfalder, og for ejendomme, hvor en samvurdering, jf. ejendomsvurderingslovens § 2, stk. 3, ændres eller ophører,«. 3. I § 13 indsættes efter stk. 5 som nye stykker: »Stk. 6. For ejendomme omfattet af stk. 5, som told- og skatteforvaltningen ikke kan identificere, ansætter told- og skatteforvaltningen alene et foreløbigt beskatningsgrundlag efter anmodning fra ejeren. Stk. 7. Told- og skatteforvaltningen kan i særlige tilfælde, der ikke er omfattet af stk. 5, ansætte et foreløbigt beskatningsgrundlag for indkomståret til brug for opkrævningen af ejendomsværdiskat frem til tidspunktet for udsendelse af den almindelige vurdering eller omvurdering efter ejendomsvurderingslovens §§ 5 eller 6. Stk. 5, 2. og 3. pkt., finder tilsvarende anvendelse.« Stk. 6 bliver herefter stk. 8. 4. I § 14, stk. 4, ændres »stk. 6« til: »stk. 8«. 5. I § 15, stk. 3, 1. og 3. pkt., og § 18, stk. 2, 1. pkt., ændres »erhvervelse« til: »overtagelse«. 6. I § 17, stk. 4, 1. pkt., og stk. 5, 1. og 2. pkt., udgår »afgiftspligtig«. 7. I § 17, stk. 4, indsættes efter 1. pkt. som nyt punktum: »For ejendomme, hvor ejerens valg, jf. ejendomsvurderingslovens § 83, stk. 2 eller 3, bortfalder, og for ejendomme, hvor en samvurdering, jf. ejendomsvurderingslovens § 2, stk. 3, ændres eller ophører, ansætter told- og skatteforvaltningen en foreløbig grundværdi for indkomståret eller kalenderåret som foreløbigt beskatningsgrundlag for opkrævningen af grundskyld frem til udsendelse af den første almindelige vurdering eller omvurdering efter ejendomsvurderingslovens §§ 5 og 6.« 8. I § 17, stk. 4, 2. og 3. pkt., der bliver 3. og 4. pkt., ændres »1. pkt.« til: »1. og 2. pkt.« 9. I § 17, stk. 6, ændres »stk. 5« til: »stk. 4 og 5«. 10. I § 17 indsættes som stk. 8: »Stk. 8. Told- og skatteforvaltningen kan i særlige tilfælde, der ikke er omfattet af stk. 4 og 5, ansætte et foreløbigt beskatningsgrundlag for indkomståret eller kalenderåret til brug for opkrævningen af grundskyld frem til tidspunktet for udsendelse af den almindelige vurdering eller omvurdering efter ejendomsvurderingslovens §§ 5 eller 6. Stk. 4, 3.-5. pkt., finder tilsvarende anvendelse.« 11. To steder i § 20, stk. 4, ændres »stk. 4« til: »stk. 4 og 8«. 12. I § 21, stk. 1, 2. pkt., ændres »stk. 2« til: »stk. 3«. 13. I § 21 indsættes efter stk. 1 som nyt stykke: »Stk. 2. Ved overtagelse af en ejendom, som er pålagt dækningsafgift efter §§ 11 eller 12, bliver ejeren omfattet af pligten til at svare dækningsafgift fra og med overtagelsesdagen, jf. dog stk. 3. Ved afståelse af en ejendom skal ejeren svare dækningsafgift til og med dagen før overtagelsesdagen, jf. dog stk. 3.« Stk. 2 bliver herefter stk. 3. 14. I § 33, stk. 2, indsættes efter 1. pkt. som nyt punktum: »I tilfælde af hovedejerskifte fordeles grundskyld efter § 18, stk. 2, og dækningsafgift efter § 21, stk. 2.« 15. I § 33, stk. 5, 1. pkt., indsættes efter »rate«: »eller ved en særskilt opkrævning«. 16. I § 33, stk. 5, 5. pkt., indsættes efter »opkrævet efter«: »1. eller«. 17. I § 33, stk. 6, 1. pkt., indsættes efter »89 c«: »og § 88 a«. 18. I § 43, stk. 2, indsættes efter »hvis ejendommens identifikationsnummer (BFE-nummer) bortfalder«: », eller hvis ejendommen tildeles nye identifikationsnumre (KE-nummer og VEI-nummer) efter ejendomsvurderingslovens § 2, stk. 4, 2. pkt., eller stk. 5, 1. pkt«. 19. I § 45, stk. 2, ændres »stk. 2« til: »stk. 1«. 20. I § 45, stk. 3, 1. pkt., indsættes efter »§ 43, stk. 3, 2. pkt.,«: »ejendomme omfattet af ejendomsvurderingslovens § 2, stk. 4, 2. pkt., eller stk. 5, 1. pkt.,«. 21. I § 50 indsættes som stk. 6-8: »Stk. 6. For ejendomme, der ophører med at være vurderet samlet efter ejendomsvurderingslovens § 2, stk. 3, videreføres sammenligningsåret for grundskyld, jf. § 49, stk. 2, for den ejendom, som lånet er tilknyttet. Stk. 7. For ejendomme omfattet af stk. 6 kan ejeren eller ejerne i enighed ved henvendelse til told- og skatteforvaltningen få tildelt indkomståret efter det vurderingsår, hvorfra ejendommene ophører med at være vurderet samlet, som et nyt sammenligningsår for grundskyld, jf. § 49, stk. 2. Stk. 8. For ejendomme, der tildeles nye identifikationsnumre (KE-nummer og VEI-nummer) efter ejendomsvurderingslovens § 2, stk. 4, 2. pkt., eller stk. 5, 1. pkt., er sammenligningsåret for grundskyld, jf. § 49, stk. 2, indkomståret efter det år, hvor ejendommen første gang er vurderet efter tildelingen af de nye identifikationsnumre (KE-nummer og VEI-nummer).« 22. I § 55, stk. 1, indsættes efter 1. pkt.: »Stiftelsen sker uden forudgående sagsfremstilling og høring.« 23. I § 56, stk. 4, ændres »skal være tilgængelige for låntageren« til: »udstilles offentligt i et autoritativt register«. 24. I § 58 indsættes efter stk. 3 som nyt stykke: »Stk. 4. Told- og skatteforvaltningen skal efter ejerens anmodning forsyne et skadesløsbrev eller ejerpantebrev med en relaksationspåtegning eller samtykke til en relaksationspåtegning. Det er en forudsætning for relaksationspåtegnelsen, at told- og skatteforvaltningen skønner, at betingelsen i § 57, stk. 2, er opfyldt.« Stk. 4 bliver herefter stk. 5. 25. I § 58, stk. 4, der bliver stk. 5, ændres »til rykningspåtegninger, jf. stk. 2 og 3« til: », jf. stk. 2-4«. 26. I § 63, stk. 1, 1. pkt., ændres »§ 59 eller § 60, stk. 3« til: »§ 59, § 60, stk. 3, § 69, stk. 2 eller 3, eller § 70, stk. 2 eller 3«. 27. I § 63, stk. 2, ændres »§ 7, stk. 1« til: »§ 7, stk. 2, med et tillæg på 0,4 pct.« 28. I § 66, stk. 2, ændres »59-64 og § 65, stk. 1,« til: »59-65«. 29. I § 67, stk. 3, ændres »§ 58, stk. 2-4« til: »§ 58, stk. 2-5«. 30. I § 70, stk. 2, indsættes efter »§ 61«: »i denne lov og § 3 i lov om lån til betaling af grundskyld m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 256 af 25. februar 2021«. 31. I § 70, stk. 3, indsættes efter »§ 61«: »i denne lov«. 32. I § 81, stk. 1, indsættes som 2. og 3. pkt.: »Stiftelsen sker uden forudgående sagsfremstilling og høring. Det er en betingelse for stiftelse af disse lån, at lånebeløbene overstiger 307 kr.« 33. I § 82, stk. 1, indsættes efter »vurderet efter ejendomsvurderingslovens §§«: »87 b, 88 a,«. 34. I § 82, stk. 1. indsættes som nr. 6: »6) Stigningsbegrænsning for dækningsafgift af erhvervsejendomme, jf. kapitel 7 a.« 35. I § 83, stk. 2, ændres »december« til: »januar«.