LOV nr 369 af 09/04/2025 § 1

Gældende ret pr. 2026-10-03 tier 2 LOV nr 369 af 09/04/2025

I boafgiftsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 11 af 6. januar 2023, som ændret ved § 7 i lov nr. 1795 af 28. december 2023, § 3 i lov nr. 482 af 22. maj 2024, lov nr. 682 af 11. juni 2024 og § 2 i lov nr. 1694 af 30. december 2024, foretages følgende ændringer: 1. § 1, stk. 4, ophæves. 2. I § 1 a, stk. 1, 1. pkt., ændres »I boer vedrørende personer, der er afgået ved døden i 2016, 2017, 2018 eller 2019, betales boafgiften« til: »Boafgiften betales«. 3. I § 1 a, stk. 1, 2. pkt., ændres »søskende og disses børn« til: »søskendes børn«. 4. I § 1 a, stk. 4, 1. pkt., udgår »og«, og efter »2019« indsættes: », og 10 pct. i boer vedrørende personer, der er afgået ved døden den 1. oktober 2024 eller senere«. 5. I § 1 b, stk. 1, 1. pkt., indsættes efter »15 pct.,«: »og en eventuel fritagelse for tillægsboafgift bortfalder,«. 6. I § 1 b, stk. 1, indsættes efter 1. pkt. som nyt punktum: »Den forhøjede boafgift efter 1. pkt. beregnes af handelsværdien af det overdragne, uanset om værdiansættelsen er foretaget efter § 12 a ved den oprindelige afgiftsberegning af aktierne eller virksomheden.« 7. I § 1 b, stk. 4, 2. pkt., udgår »og«, og efter »2019« indsættes: », og 5 pct. i boer vedrørende personer, der er afgået ved døden den 1. oktober 2024 eller senere«. 8. I § 12, stk. 1, 1. pkt., indsættes efter »handelsværdi«: », jf. dog § 12 a,«. 9. I § 12, stk. 2, 1. pkt., indsættes efter »handelsværdien«: »eller en værdi opgjort efter § 12 a«. 10. § 12 a ophæves, og i stedet indsættes: »§ 12 a. Uanset § 12, stk. 1, kan reglerne i stk. 2-9 anvendes ved værdiansættelse af aktier og virksomheder, der opfylder betingelserne for nedsat afgift i § 1 a, stk. 1-3. 1. pkt. gælder dog ikke, hvis virksomheden i det væsentligste består af aktiviteter, der har medført kommercielle salg i mindre end 3 år på overdragelsestidspunktet, eller virksomhedens aktivitet i det væsentligste består af udvikling og ejerskab af immaterielle aktiver, der endnu ikke har givet afkast. Stk. 2. Aktier, der ikke er optaget til handel på et reguleret marked eller en multilateral handelsfacilitet (unoterede aktier), ansættes i boopgørelsen til en værdi svarende til selskabets egenkapital opgjort efter stk. 3 med tillæg af den kapitaliserede værdi af virksomhedens merindtjening opgjort efter stk. 4-8. 1. pkt. finder tilsvarende anvendelse ved værdiansættelse af en personligt drevet virksomhed. Værdien efter 1. og 2. pkt. kan ikke sættes til en lavere værdi end den regulerede egenkapital, jf. stk. 3, og ikke lavere end 0 kr. for virksomheder i selskabsform. Stk. 3. Egenkapitalen udgør virksomhedens bogførte egenkapital efter årsregnskabets skæringsdato i den senest udløbne regnskabsperiode på overdragelsestidspunktet med følgende reguleringer: 1) Fast ejendom ansættes til handelsværdien, ejendomsværdien ansat efter reglerne i ejendomsvurderingslovens § 11 eller dagsværdien, jf. årsregnskabslovens bilag 1, D, nr. 2. 2) Unoterede aktier i associerede eller tilknyttede selskaber, jf. årsregnskabslovens bilag 1, B, nr. 5 og 7, ansættes til en værdi opgjort efter stk. 2-8. 3) Bogført værdi af immaterielle aktiver fratrækkes. 4) For virksomheder i selskabsform medregnes udskudt skat, herunder udskudt skat, der skyldes eventuelle reguleringer efter stk. 4-8 i forhold til årsregnskabet, jf. dog nr. 6. 5) Bogført værdi af egne aktier fratrækkes. 6) Andre reguleringer, der er påkrævet for at kunne anvende reglerne i stk. 2-9. Stk. 4. Virksomhedens merindtjening udgør det efter stk. 5 vægtede gennemsnit af virksomhedens regulerede resultat opgjort på grundlag af de seneste 5 års regnskaber med fradrag af en normalforrentning af virksomhedens driftsaktiver efter stk. 7. Dækker et regnskab ikke en periode på 12 måneder, omregnes alle beløb i regnskabet til en 12-månedersperiode, før det regulerede resultat for regnskabsåret opgøres. Det regulerede resultat opgøres på grundlag af det regnskabsmæssige resultat før skat med følgende reguleringer: 1) Finansielle indtægter fratrækkes bortset fra finansielle indtægter vedrørende finansieringsvirksomhed. 2) Finansielle udgifter tillægges bortset fra finansielle udgifter vedrørende finansieringsvirksomhed. 3) Ekstraordinære poster elimineres. 4) Afskrivninger på immaterielle aktiver tillægges. 5) I personligt drevne virksomheder fratrækkes ikkeudgiftsført løn eller vederlag til en eventuel medarbejdende ægtefælle. 6) Andre reguleringer, der er påkrævet for at kunne anvende reglerne i stk. 2-9. Stk. 5. Det vægtede gennemsnit af de regulerede resultater efter stk. 4 opgøres, ved at resultatet for det femtesidste regnskabsår (år 1) ganges med 1, resultatet for det fjerdesidste regnskabsår (år 2) ganges med 2, resultatet for det tredjesidste regnskabsår (år 3) ganges med 3, resultatet for det næstsidste regnskabsår (år 4) ganges med 4, og resultatet for det sidste regnskabsår (år 5) ganges med 5, hvorefter summen heraf divideres med 15. Stk. 6. Ved overdragelse af en personligt ejet virksomhed fratrækkes halvdelen af det efter stk. 4 og 5 fremkomne beløb som driftsherreløn. Der fratrækkes dog mindst 250.000 kr. og højst 2.000.000 kr. som driftsherreløn. Stk. 7. I det efter stk. 4-6 opgjorte beløb fratrækkes en forrentning af virksomhedens aktiver i den seneste balance forud for overdragelsen reguleret efter stk. 3 bortset fra driftsfremmede aktiver som f.eks. obligationer og pantebreve. Forrentningsprocenten fastsættes til den på overdragelsestidspunktet gældende kapitalafkastsats, jf. virksomhedsskattelovens § 9, med tillæg af 3 procentpoint. Stk. 8. Virksomhedens merindtjening opgjort efter stk. 4-7 kapitaliseres ved anvendelse af en kapitaliseringsfaktor, der fastsættes på grundlag af en diskonteringsrente og merindtjeningens levetid. Som diskonteringsrente anvendes den på overdragelsestidspunktet gældende kapitalafkastsats, jf. virksomhedsskattelovens § 9, med tillæg af 8 procentpoint. Merindtjeningens levetid fastsættes i hele år som en kombination af den gennemsnitlige annualiserede vækst i virksomhedens nettoomsætning i de seneste 5 års regnskaber og gennemsnittet af det årlige afkast efter skat af virksomhedens aktiver i samme periode, jf. bilag 1, nr. 1 og 2, hvorefter merindtjeningen kan have en levetid på indtil 15 år. Ved fastsættelse af kapitaliseringsfaktoren anses merindtjeningen for at aftage lineært indtil levetidens ophør ved anvendelse af formlen i bilag 1, nr. 3. Stk. 9. Virksomhedens værdi udgør, jf. stk. 2, summen af beløbet opgjort efter stk. 3 (reguleret egenkapital) og beløbet opgjort efter stk. 4-8 (kapitaliseret merindtjening). Afgiftsgrundlaget udgør boets ejerandel af virksomheden. Har ejerandelene forskellige rettigheder, fordeles virksomhedens værdi mellem ejerne på dette grundlag. § 12 b. Er arvebeholdningen helt eller delvis omfattet af § 1 a, kan told- og skatteforvaltningen ændre boets fordeling i boopgørelsen. Vil told- og skatteforvaltningen ændre boets fordeling, skal den give boet og skifteretten meddelelse herom inden 3 måneder efter boopgørelsens modtagelse. Har told- og skatteforvaltningen ikke de oplysninger, der er nødvendige for at tage stilling til værdiansættelsen, suspenderes fristen i den periode, der forløber, fra told- og skatteforvaltningen anmoder om disse oplysninger, og indtil oplysningerne modtages.« 11. I § 13 a, stk. 3, indsættes som 3. pkt.: »Har boet valgt at værdiansætte aktier eller virksomheder i boopgørelsen efter § 12 a, skal denne værdi anvendes ved beregning af passivposter efter 1. og 2. pkt.« 12. I § 22, stk. 1, litra e, ændres »plejebarnet, og« til: »plejebarnet,«. 13. I § 22, stk. 1, litra f, ændres »bedsteforældre.« til: »bedsteforældre og«. 14. I § 22, stk. 1, indsættes som litra g: »g) søskende.« 15. § 22, stk. 5, ophæves. Stk. 6 bliver herefter stk. 5. 16. I § 23, stk. 1, 1. pkt., indsættes efter »litra a-e«: »og g«. 17. I § 23 a, stk. 1, 1. pkt., ændres »For gaver ydet i 2016, 2017, 2018 eller 2019 betales gaveafgiften« til: »Gaveafgiften betales«. 18. I § 23 a, stk. 1, 1. pkt., ændres »1, 5 og 6« til: »1 og 5-7«. 19. I § 23 a, stk. 1, 2. pkt., ændres »søskende og disses børn« til: »søskendes børn«. 20. I § 23 a, stk. 4, ændres »2018 og« til: »2018,«, og efter »2019« indsættes: »og 10 pct. for gaver ydet den 1. oktober 2024 eller senere«. 21. I § 23 b, stk. 1, 1. pkt., indsættes efter »15 pct.«: », eller en eventuel anvendelse af § 23 a, stk. 1, 2. pkt., bortfalder«, og »af afgiften« udgår. 22. I § 23 b, stk. 1, indsættes efter 1. pkt. som nyt punktum: »Den forhøjede gaveafgift efter 1. pkt. beregnes af handelsværdien af det overdragne, uanset om værdiansættelsen er foretaget efter § 12 a ved den oprindelige afgiftsberegning af aktierne eller virksomheden.« 23. I § 23 b, stk. 3, 1. pkt., ændres »af stk. 1« til: »af § 23 a, stk. 1,«, og i 2. pkt. ændres »§ 1 b, stk. 2, 2. og 3. pkt.« til: »§ 1 b, stk. 3, 2.-4. pkt.« 24. I § 23 b, stk. 4, 2. pkt., ændres »2018 og« til »2018,«, og efter »2019« indsættes: »og 5 pct. for gaver ydet den 1. oktober 2024 eller senere«. 25. I § 27, stk. 1, indsættes som 3. pkt.: »Uanset 1. pkt. kan parterne vælge at fastsætte gavens værdi efter § 12 a for aktier og virksomheder, der opfylder betingelserne for nedsat afgift i § 23 a, stk. 1-3.« 26. I § 27, stk. 2, 1. pkt., indsættes efter »handelsværdien«: »eller en værdi opgjort efter § 12 a«. 27. Som bilag 1 indsættes bilag 1 til denne lov.