LOV nr 562 af 27/05/2025 § 17

Gældende ret pr. 2026-10-03 tier 2 LOV nr 562 af 27/05/2025

stk. 1

stk. 1 Loven træder i kraft den 1. juli 2025.

stk. 2 § 1, nr. 24, 40 og 41, har virkning fra og med den 1. januar 2024.

stk. 3 § 1, nr. 1-4, 8, 9, 12, 14, 19, 20, 23, 27, 36 og 37, § 2, nr. 3 og 6, og § 10 har virkning fra og med den 1. januar 2026.

stk. 4 § 5 og § 7, nr. 1, har virkning for overdragelser og udlodninger fra dødsboer, der sker den 1. januar 2026 eller senere.

stk. 5 § 9, § 11, nr. 3, og § 14 har virkning for indkomstår, der påbegyndes den 1. januar 2026 eller senere, jf. dog stk. 9 og 10.

stk. 6 § 2, nr. 1 og 2, § 4, nr. 1, 2 og 4-7, § 7, nr. 2, og §§ 12 og 13 har virkning for overdragelser og udlodninger fra dødsboer, hvor der på tidspunktet for overdragelsen eller udlodningen af ejendommen er meddelt ejeren en vurdering af ejendommen pr. 1. marts 2021 eller senere efter ejendomsvurderingslovens §§ 5 eller 6.

stk. 7 § 2, nr. 4, finder også anvendelse på tilbud om kompensation og udbetalt kompensation, der er meddelt eller udbetalt før den 1. juli 2025.

stk. 8 § 3 har virkning for bygninger, der anskaffes den 1. januar 2026 eller senere.

stk. 9 For skattepligtige, der anvender virksomhedsordningen for et indkomstår omfattende den 31. december 2025, har § 14, nr. 1 og 2, virkning fra og med det indkomstår, hvori den skattepligtige ændrer anvendelsen af en ejendom, der anvendes af ejeren til boligformål og erhvervsmæssige formål, eller hvor den skattepligtige tilvælger virksomhedsordningen og virksomhedsordningen ikke har været tilvalgt for det forudgående indkomstår.

stk. 10 For skattepligtige, der anvender kapitalafkastordningen for et indkomstår omfattende den 31. december 2025, har virksomhedsskattelovens § 1, stk. 3, 3.-6. pkt., som affattet ved denne lovs § 14, nr. 1 og 5, virkning fra og med det indkomstår, hvori den skattepligtige ændrer anvendelsen af en ejendom, der anvendes af ejeren til boligformål og erhvervsmæssige formål, eller hvor den skattepligtige tilvælger kapitalafkastordningen og kapitalafkastordningen ikke har været tilvalgt for det forudgående indkomstår.

stk. 11 § 15 har virkning for budgetåret 2026 og efterfølgende budgetår.