LOV nr 562 af 27/05/2025 § 2
Gældende ret pr. 2026-10-03 tier 2 LOV nr 562 af 27/05/2025
I ejendomsvurderingsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1510 af 8. december 2023, som ændret ved § 3 i lov nr. 679 af 3. juni 2023, § 2 i lov nr. 594 af 4. juni 2024, § 2 i lov nr. 1214 af 26. november 2024 og § 4 i lov nr. 96 af 4. februar 2025, foretages følgende ændringer: 1. § 11, stk. 1 og 2, affattes således: »For ejendomme nævnt i § 10 kan der på foranledning af ejeren eller en anden med interesse i den pågældende ejendom ansættes en ejendomsværdi, der er relevant til brug for 1) ansættelse af bo- eller gaveafgift, jf. boafgiftsloven, eller ansættelse af indkomstskat af gave, jf. statsskattelovens § 4, litra c, herunder til brug ved ansættelse af bo- eller gaveafgift efter boafgiftsloven eller indkomstskat efter statsskattelovens § 4, litra c, af aktier m.v. i et selskab, der direkte eller indirekte ejer ejendommen, 2) fastsættelse af overdragelsessum ved overdragelse af virksomhed med succession efter kildeskattelovens § 33 C, overdragelse af aktier m.v. med succession efter aktieavancebeskatningslovens § 34 eller udlodning af virksomheder eller aktier m.v. med succession efter dødsboskattelovens § 29 eller 3) opgørelse af beregningsgrundlaget efter momsbekendtgørelsens § 55, stk. 4. Stk. 2. Ansættelsen af ejendomsværdi efter stk. 1 foretages efter prisforholdene pr. seneste forudgående almindelige vurdering af ejendomme af den pågældende kategori på anmodningstidspunktet. Ved ansættelse af ejendomsværdier efter stk. 1 for landbrugsejendomme omfattet af § 10, nr. 1, skovejendomme omfattet af § 10, nr. 2, og ejerboliger og boliger omfattet af § 10, nr. 5, udgør værdien af boliger beboet af ejere et beløb svarende til den ejendomsværdi, der er ansat efter § 30. Ved ansættelse af ejendomsværdier efter stk. 1 for erhvervsejendomme m.v. omfattet af § 10, nr. 3, med boligdel og for ejerboliger omfattet af § 10, nr. 7, udgør værdien af boliger et beløb svarende til den ejendomsværdi, der er ansat for boligdelen efter § 35, stk. 1.« 2. I § 11 indsættes efter stk. 2 som nyt stykke: »Stk. 3. Den ansatte ejendomsværdi efter stk. 1 er gældende til brug for værdiansættelsen af ejendommen til brug for de i stk. 1 nævnte overdragelser, udlodninger og opgørelser m.v., der sker, senest 2 år efter at ansættelsen er meddelt, hvis ikke der siden ansættelsen er indtrådt begivenheder, der opfylder betingelserne for omvurdering, jf. § 6, stk. 1.« Stk. 3 og 4 bliver herefter stk. 4 og 5. 3. § 35 a ophæves. 4. I § 76 a, stk. 2, 1. pkt., indsættes efter »høj«: »eller lav«. 5. I § 78, 1. pkt., indsættes efter »berigtiges«: », jf. dog § 76 a, stk. 2«. 6. I § 83, stk. 2, 3. pkt., og stk. 3, 3. pkt., § 83 a, stk. 2, 4. pkt., og § 83 b, stk. 1 og 2, ændres »§ 33 C, stk. 1, 6. pkt.« til: »§ 33 C, stk. 1, 5. pkt.« 7. I § 89, stk. 1, 1. pkt., og stk. 2, 1. pkt., ændres »Skatteforvaltningen« til: »Told- og skatteforvaltningen«.