LOV nr 615 af 30/06/2026 § 2

Gældende ret pr. 2026-10-03 tier 2 LOV nr 615 af 30/06/2026

I ejendomsskatteloven, lov nr. 678 af 3. juni 2023, som ændret bl.a. ved § 1 i lov nr. 1214 af 26. november 2024 og § 1 i lov nr. 562 af 27. maj 2025 og senest ved § 1 i lov nr. 1779 af 29. december 2025, foretages følgende ændringer: 1. Overalt i loven ændres »nr. 3 og 4« til: »nr. 3«. 2. § 3, stk. 1, nr. 3 og 4, ophæves, og i stedet indsættes: »3) Boliger tilhørende landbrugs-, skov- og naturejendomme, hvor der efter ejendomsvurderingslovens § 30, stk. 1, 1. pkt., ansættes en særskilt ejendomsværdi og en særskilt grundværdi.« Nr. 5-10 bliver herefter nr. 4-9. 3. I § 3, stk. 2, ændres »nr. 1-5, 9 og 10« til: »nr. 1-4, 8 og 9«. 4. I § 6 indsættes som stk. 2: »Stk. 2. Efter henvendelse fra en ejendomsejer skal kommunalbestyrelsen meddele fritagelse for den stigning i grundskyld af ejendommen, der skyldes bortfald af en aktiv stigningsbegrænsningsordning for grundskyld, jf. kapitel 7, som følge af opdeling i ejerlejligheder, når dette er sket som led i etableringen af en eller flere ejerlejligheder i bygningens uudnyttede tagetage eller i en eller flere nye etager m.v. De nyoprettede ejerlejligheder skal være udlagt til beboelse eller udlejning til beboelse.« 5. I § 13, stk. 4, 3. pkt., ændres »nr. 5, 9 og 10« til: »nr. 4, 8 og 9«, og i 4. pkt. ændres »nr. 6-8« til: »nr. 5-7«. 6. I § 13, stk. 5, 1. pkt., ændres »nr. 1-5 og 9« til: »nr. 1-4 og 8«. 7. I § 13, stk. 5, 1. pkt., og § 17, stk. 4, 2. pkt., ændres »§ 83, stk. 2 eller 3,« til: »§ 83, stk. 2 eller 3, eller § 83 c, stk. 1,«. 8. I § 17, stk. 3, og § 28, stk. 2, 1. pkt., udgår »og 3«. 9. I § 24, stk. 1, 1. pkt., ændres »nr. 1, 3-5, 9 og 10« til: »nr. 1, 3, 4, 8 og 9«. 10. I § 45 i, stk. 1, ændres »87 b eller 88 a« til: »87 b, 87 c, 88 a eller 88 b«. 11. I § 69, stk. 1, ændres »nr. 3 eller 4« til: »nr. 3«. 12. I § 74 a, stk. 1, 1. pkt., ændres »18« til: »36«. 13. I § 82, stk. 1, udgår »87 b, 88 a,«. 14. I § 82 indsættes efter stk. 2 som nyt stykke: »Stk. 3. Efterregulering efter stk. 1 foretages også, hvis en vurdering efter ejendomsvurderingslovens §§ 87 b, 87 c, 88 a eller 88 b ændres.« Stk. 3 bliver herefter stk. 4. 15. I § 82 a, stk. 1 og stk. 7, 2. pkt., og § 82 c, stk. 1, 1. pkt., udgår »eller 4«. 16. Efter § 84 a indsættes før overskriften før § 85: »§ 84 b. For ejendomme, der pr. 1. januar 2027 overgår fra at være kategoriseret som en ejerbolig eller erhvervsejendom m.v. til at være kategoriseret som en landbrugs-, skov- og naturejendom, jf. ejendomsvurderingslovens § 83 d, ansætter told- og skatteforvaltningen et foreløbigt beskatningsgrundlag for opkrævning af ejendomsværdiskat, grundskyld og dækningsafgift frem til udsendelse af den første almindelige vurdering eller omvurdering efter ejendomsvurderingslovens §§ 5 eller 6. Det foreløbige beskatningsgrundlag efter 1. pkt. fastsættes med udgangspunkt i forholdene på og prisniveauet for ejendommen pr. 1. januar 2027. Stk. 2. Det foreløbige beskatningsgrundlag efter stk. 1 er ikke bindende og kan frit ændres af ejendomsejeren. Meddeler en eller flere ejere et ønske om at ændre det foreløbige beskatningsgrundlag, er det den lavest ønskede værdi, der udgør beskatningsgrundlaget for samtlige ejere.«