LOV nr 683 af 11/06/2024 § 3
Gældende ret pr. 2026-10-03 tier 2 LOV nr 683 af 11/06/2024
I lov om afgift af naturgas og bygas m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 1100 af 1. juli 2020, som ændret bl.a. ved § 2 i lov nr. 138 af 25. februar 2020, § 2 i lov nr. 2225 af 29. december 2020 og § 1 i lov nr. 329 af 28. marts 2023 og senest ved § 2 i lov nr. 1797 af 28. december 2023, foretages følgende ændringer: 1. § 1, stk. 2-4, affattes således: »Stk. 2. Afgiftssatsen udgør i 2015-niveau følgende for: 1) Naturgas og bygas med en nedre brændværdi på 39,6 MJ pr. Nm 3 : 114,4 øre pr. Nm 3 . 2) Gas med en nedre brændværdi på 39,6 MJ pr. Nm 3 , som er fremstillet på basis af biomasse, når gassen er bestemt til anvendelse, udbydes til salg eller anvendes som brændsel til opvarmning: 9,8 øre pr. Nm 3 . 3) Gas med en nedre brændværdi på 39,6 MJ pr. Nm 3 , der anvendes eller er bestemt til anvendelse som motorbrændstof: 146,5 øre pr. Nm 3 . Stk. 3. For gas, der anvendes til elektricitets- og varmefremstilling på stationære motorer i kraft-varme-værker, betales der afgift efter stk. 2, nr. 1 og 2. For gas omfattet af 1. pkt. og stk. 2 med en lavere eller højere brændværdi end 39,6 MJ pr. Nm 3 foretages en forholdsmæssig regulering af afgiften. Stk. 4. Satserne nævnt i stk. 2, nr. 1 og 3, reguleres efter § 32 a i lov om energiafgift af mineralolieprodukter m.v.« 2. I § 1, stk. 6, 1. pkt., og stk. 7, 2. pkt., ændres »stk. 2, 2. pkt.« til: »stk. 2, nr. 2«. 3. I § 8, stk. 4, 2. og 3. pkt., og § 8 a, stk. 1, 2. og 3. pkt., ændres »49,8 kr.« til: »24,1 kr.« 4. I § 10, stk. 15, 1. pkt., og § 10 e, stk. 1, 1. pkt., stk. 2, 1. pkt., og stk. 3, ændres »§ 1, stk. 2, 2. pkt.« til: »§ 1, stk. 2, nr. 2«. 5. I § 10, stk. 15, 1. pkt., ændres »10 a-10 d« til: »10 a og 10 d«. 6. § 10 a affattes således: »§ 10 a. Tilbagebetalingen af afgift efter § 10 nedsættes med 1,2 kr. pr. GJ for forbrug, hvoraf der ikke svares afgift efter §§ 9 a og 9 b i lov om kuldioxidafgift af visse energiprodukter, jf. dog § 10 d. Godtgørelsesberettigede kan vælge, at tilbagebetalingen efter 1. pkt. beregnes som en reduktion af afgiftsbetalingen med 1,2 kr. pr. GJ delt med afgiftssatsen i § 8, stk. 4, 2. pkt., ganget med 1 over 1,2. Stk. 2. Er afgift for forbrug, der ikke er omfattet af stk. 1, efter §§ 9 e og 9 f i lov om kuldioxidafgift af visse energiprodukter reduceret til et beløb, der er lavere end EU’s minimumssats, jf. bilag 5 i lov om kuldioxidafgift af visse energiprodukter, nedsættes tilbagebetalingen af afgift efter § 10, så der for forbruget mindst er betalt en samlet afgift efter denne lov og lov om kuldioxidafgift af visse energiprodukter på 1,2 kr. pr. GJ.« 7. § 10 b ophæves. 8. Bilag 1 affattes som bilag 2 til denne lov.