Vejledning om Tegningsregler afsnit 1

Gældende ret pr. 2026-10-03 tier 5 Erhvervsstyrelsen, Vejledning om Tegningsregler (https://erhvervsstyrelsen.dk/vejledning-tegningsregler)

Tegningsregler for aktie- og anpartsselskaber

Et selskabs tegningsregler regulerer, hvornår selskabet bliver forpligtet ved aftaler, som indgås på selskabets vegne af selskabets medlemmer af direktion og bestyrelse.

Lovens bestemmelser om tegningsregler findes i selskabslovens § 135 (herefter omtales selskabsloven ”SEL”).

Det følger af lovens bestemmelser, at et selskab altid skal have sin tegningsregel registreret i Erhvervsstyrelsen. Selskabet kan få brug for en registreringsudskrift med selskabets tegningsregel, f.eks. når selskabet køber en fast ejendom. Ved tinglysning af skødet påser tingslysningskontoret, at tegningsreglen er iagttaget.

Tegningsregler benyttes således, hvis bestyrelsen og/eller direktionen skal indgå en aftale på selskabets vegne, f.eks. optage et lån i en bank, købe en fast ejendom, indgå kontrakter m.v.

Selskabsloven stiller ikke krav om, at en tegningsregel fremgår af vedtægterne.

I den forbindelse henledes opmærksomheden på, at medlemmer af et selskabs tilsynsråd ikke kan tillægges tegningsret.

Indeholder vedtægterne ingen tegningsregel, har hver enkelt bestyrelsesmedlem og direktør tegningsret, hvis der er både en bestyrelse og en direktion. I så fald vil Erhvervsstyrelsen registrere den såkaldte legale tegningsregel i aktie- og anpartsselskaber, hvor der er både en bestyrelse og en direktør: ”Selskabets tegnes af bestyrelsens medlemmer hver for sig eller af en direktør alene”.

NB! Det er overflødigt at supplere ovennævnte tegningsregel med ”eller den samlede bestyrelse”, da selskabet tegnes af bestyrelsens medlemmer hver for sig.

Hvis der i anpartsselskabet alene er en direktør/direktion, registrerer styrelsen blot som legal tegningsregel: ”Selskabet tegnes af en direktør alene”.

Hvis der skal ske begrænsninger i tegningsretten, skal der optages en tegningsregel i vedtægterne, jf. selskabslovens § 135, stk. 3.