Bekendtgørelse om krav til ikke-registrerede digitale bogføringssystemer § 3

Gældende ret pr. 2026-10-03 tier 3 BEK nr 205 af 29/02/2024

stk. 1 Virksomheden skal sikre, at dets digitale bogføringssystem indeholder felter til brug for følgende forhold ved bogføring af hver enkelt transaktion: 1) Transaktionsdato (f.eks. betalingsdato, købsdato osv.). 2) Beløb. 3) Bilagsnummer. 4) Transaktionstekst. 5) Transaktionsdagens kurs eller anden omregningsfaktor, hvis registreringen foretages i andet end DKK.

stk. 2 Virksomheden skal sikre, at dets digitale bogføringssystem tildeler hver bogført transaktion følgende oplysninger: 1) Registreringsdato. 2) Fortløbende transaktionsnummer eller -id. 3) Initialer eller lignende på den person eller det program m.fl., der har bogført en transaktion.

stk. 3 Virksomheden skal sikre, at dets digitale bogføringssystem gemmer ændringer til bogføringen, f.eks. ved at fejlposteringer rettes ved nye posteringer, og sikre, at brugerne ikke kan ændre, tilbagedatere eller slette bogførte transaktioner i systemet.

stk. 4 Virksomheden skal sikre, at dets digitale bogføringssystem kan opbevare dokumentation for en bogført transaktion vedrørende køb eller salg, som indeholder følgende oplysninger: 1) Udstedelsesdato. 2) Leverancens art. 3) Beløb. 4) Afsender og modtager, herunder navn, adresse, samt CVR-nummer eller SE-nummer. 5) Oplysning om momsbeløbets størrelse. 6) Betalingsoplysninger.

stk. 5 Stk. 4 finder ikke anvendelse på kassestrimler fra et salgsregistreringssystem.

stk. 6 Stk. 4 finder endvidere ikke anvendelse på dokumentation for bogførte transaktioner, som alene foreligger i fysisk form, og som modtages vedrørende køb eller salg af varer og tjenesteydelser uden for landets grænser.