LOV nr 1783 af 29/12/2025 § 2
Gældende ret pr. 2026-10-03 tier 2 LOV nr 1783 af 29/12/2025
I opkrævningsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1040 af 13. september 2024, som ændret bl.a. ved § 1 i lov nr. 1694 af 30. december 2024 og senest ved § 22 i lov nr. 1648 af 16. december 2025, foretages følgende ændringer: 1. I § 8, stk. 3, nr. 3, ændres »19, 21 og 23« til: »18, 20 og 22«. 2. I § 9, stk. 2, 1. pkt., ændres »9-16 og 31« til: »9-15 og 30«. 3. I § 14, stk. 2, 1. pkt., indsættes efter »§ 5«: », krav efter fondsbeskatningsloven mod fonde omfattet af fondsbeskatningslovens § 1, stk. 1, nr. 1, krav efter selskabsskatteloven«. 4. I § 16 indsættes som nr. 10: »10) Skattetillæg, der efter skattekontrollovens § 73 er pålagt juridiske personer.« 5. I § 16 c, stk. 1, 1. pkt., ændres »En debetsaldo« til: »Den del af en debetsaldo, der vedrører hovedkrav og gebyrer,«. 6. § 16 c, stk. 1, 4. pkt., affattes således: »Efter registreringen af virksomhedens ophør sker der ikke forrentning efter 1. pkt., hvis den del af en debetsaldo, der vedrører hovedkrav og gebyrer, højst udgør 200 kr.« 7. I § 16 c, stk. 4, indsættes efter 4. pkt. som nyt punktum: »Indgår i beløbet en restskat efter selskabsskattelovens § 29 B, stk. 4, og et skattetillæg, der efter skattekontrollovens § 73 er pålagt for det indkomstår, som restskatten vedrører, kan disse fordringer overdrages til restanceinddrivelsesmyndigheden som en samlet fordring, der betegnes restskat og skal anses for at være stiftet samtidig med restskatten efter selskabsskattelovens § 29 B, stk. 4.«