LOV nr 832 af 14/06/2022 § 19
Gældende ret pr. 2026-10-03 tier 2 LOV nr 832 af 14/06/2022
stk. 1 Loven træder i kraft den 15. juni 2022, jf. dog stk. 2 og 3.
stk. 2 § 1, nr. 6, træder i kraft den 15. december 2022.
stk. 3 §§ 4, 6, 8, 9, 11, 12, 15 og 17 træder i kraft den 1. januar 2023.
stk. 4 § 1, nr. 2, 4 og 5, og § 3, nr. 1, 4 og 5, har virkning for årsopgørelser, der udskrives den 15. december 2022 eller senere.
stk. 5 Skatteministeren fastsætter, fra og med hvilken dag opkrævningslovens § 4, stk. 1, 3. pkt., som affattet ved denne lovs § 2, nr. 2, har virkning. Indtil opkrævningslovens § 4, stk. 1, 3. pkt., som affattet ved denne lovs § 2, nr. 2, har virkning, gælder, hvad der bestemmes i opkrævningslovens § 4, stk. 1, 3. pkt., jf. lovbekendtgørelse nr. 2711 af 20. december 2021.
stk. 6 Opkrævningslovens § 5 som affattet ved denne lovs § 2, nr. 3, har fra og med den 15. juni 2022 virkning for 1) udbytteskat, renteskat og royaltyskat m.v. efter kildeskattelovens §§ 65-65 D, 2) situationer, hvor en virksomhed indgiver sin første angivelse efter angivelsesfristen for afregningsperioden, men inden en foreløbig fastsættelse efter opkrævningslovens § 4 er foretaget, 3) situationer, hvor en virksomhed har indgivet sin første angivelse rettidigt, hvorefter virksomheden ændrer den tidligere angivelse til et højere beløb efter angivelsesfristen for afregningsperioden, men inden sidste rettidige betalingsdato og inden en foreløbig fastsættelse efter opkrævningslovens § 4 er foretaget, 4) situationer, hvor en virksomhed indgiver sin første angivelse efter angivelsesfristen for afregningsperioden, men inden sidste rettidige betalingsdato og inden en foreløbig fastsættelse efter opkrævningslovens § 4 er foretaget, og 5) situationer, hvor en virksomhed efter at have været drevet uregistreret registreres med tilbagevirkende kraft og dermed for sent indgiver sin første angivelse.
stk. 7 Skatteministeren fastsætter, fra og med hvilken dag opkrævningslovens § 5 som affattet ved denne lovs § 2, nr. 3, har virkning for andre krav og situationer end de i stk. 6 nævnte. Skatteministeren kan bestemme, at opkrævningslovens § 5 som affattet ved denne lovs § 2, nr. 3, skal have virkning fra forskellige tidspunkter for de enkelte krav, situationer og systemer, som skal reguleres af og understøtte anvendelsen af bestemmelsen. Indtil opkrævningslovens § 5 som affattet ved denne lovs § 2, nr. 3, har virkning, jf. 1. og 2. pkt., gælder, hvad der bestemmes i opkrævningslovens § 5, jf. lovbekendtgørelse nr. 2711 af 20. december 2021.
stk. 8 Er der for skattepligtige, der ved lovens ikrafttræden bliver omfattet af kildeskattelovens § 69 B, stk. 1, 1. pkt., som affattet ved denne lovs § 1, nr. 11, inden lovens ikrafttræden begyndt at påløbe renter af krav på tilbagebetaling af skat af udbytte, royalty eller renter, påløber der fra og med dagen for lovens ikrafttræden og til og med dagen for udbetalingen en daglig rente beregnet efter rentesatsen efter kildeskattelovens § 69 B, stk. 1, 2. pkt., som affattet ved denne lovs § 1, nr. 12.
stk. 9 Regler fastsat i medfør af § 8, stk. 2, i opkrævningsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 2711 af 20. december 2021, forbliver i kraft, indtil de ophæves eller afløses af forskrifter udstedt i medfør af opkrævningslovens § 8, stk. 5, jf. denne lovs § 2, nr. 4 .