Vejledning om Anvendelse af vurderingsberetninger ved registreringer afsnit 4.3

Gældende ret pr. 2026-10-03 tier 5 Erhvervsstyrelsen, Vejledning om Anvendelse af vurderingsberetninger ved registreringer (https://erhvervsstyrelsen.dk/vejledning-anvendelse-af-vurderingsberetninger-ved-registreringer)

4.3. Åbningsbalancen ved indskud af bestående virksomhed

Med vurderingsberetningen skal der også indsendes en åbningsbalance udarbejdet i overensstemmelse med det regelsæt, som selskabet skal udarbejde årsrapport efter.

Efter selskabslovens § 36, stk. 3, skal åbningsbalancen være uden forbehold. Er selskabet underlagt revisionspligt, skal åbningsbalancen også være forsynet med en erklæring om revision uden modificeret konklusion. Kravet om revision kan opfyldes i form af en udvidet gennemgang, hvis der er valgt udvidet gennemgang af selskabets årsregnskaber. Såfremt der er forbehold i åbningsbalancen eller i revisors erklæring herom, vil Erhvervsstyrelsen ikke kunne registrere stiftelsen af selskabet jf. selskabslovens § 36, stk. 3.

Beskrivelsen af den bestående virksomheds aktiver og passiver i åbningsbalancen med tilhørende kommentarer fra revisor, vil som udgangspunkt være tilstrækkelig. I særlige tilfælde ved fx beskrivelsen af driftsmidler og varebeholdning, skal en mere detaljeret beskrivelse udarbejdes. Det kan derudover være nødvendigt, at vurderingsmændene udtaler sig om værdien af visse aktiver såsom patenter, kunstgenstande eller andre aktiver, hvor værdiansættelsen i en revideret kommenteret balance ikke i selv udgør en betryggende vurdering.

Skæringsdatoen og åbningsbalancen skal ved stiftelser med regnskabsmæssige virkningstidspunkt tilbage i tiden, være det regnskabsmæssige virkningstidspunkt. Hvis et selskab fx er stiftet den 1. januar 2020 med regnskabsmæssig virkning tilbage til den 1. juli 2019, skal skæringsdatoen således være den 1. juli 2019. I forlængelse herfra kan åbningsbalancens skæringsdato ikke være den 1. december 2019 eller den 1. januar 2020, hvis der er tale om et selskab, der er stiftet med regnskabsmæssig virkning tilbage til 1. juli 2019 Uagtet skæringsdato og tidspunkt for åbningsbalancen skal vurderingsberetningen udarbejdes på grundlag af en vurdering af forholdene på erklæringstidspunktet, som vil være i forbindelse med stiftelsen pr. den1. januar 2020.

Hvis der er tale om et selskab, hvor stiftelsestidspunktet og det regnskabsmæssige virkningstidspunkt er sammenfaldende, accepterer Erhvervsstyrelsen, at åbningsbalancen skæringsdato er tilbage i tid.

Hvis et selskab fx er stiftet den 1. maj 2020 med regnskabsmæssig virkning fra samme dato, kan der til brug for stiftelsen anvendes en balance med en skæringsdato pr. 1. januar 2020. I dette tilfælde er det dog fortsat et krav, at vurderingsmanden udtaler sig om forbeholdene på erklæringstidspunktet, hvilket vil sige, at vurderingsmanden vil skulle foretage en vurdering af forhold og begivenheder, der er opstået siden 1. januar 2020 og frem til det tidspunkt, hvor den pågældende afgiver sin erklæring.