Vejledning om Anvendelse af vurderingsberetninger ved registreringer afsnit 5.2
Gældende ret pr. 2026-10-03 tier 5 Erhvervsstyrelsen, Vejledning om Anvendelse af vurderingsberetninger ved registreringer (https://erhvervsstyrelsen.dk/vejledning-anvendelse-af-vurderingsberetninger-ved-registreringer)
5.2. Fristkrav 4 uger før beslutningstidspunktet
Ved stiftelser må vurderingsberetningen efter selskabslovens § 36, stk. 2, ikke være udarbejdet mere end 4 uger før underskrivelsen af stiftelsesdokumentet. Dette skyldes, at vurderingen af aktiverne stadig skal være retvisende. Såfremt vurderingsberetningen er udarbejdet mere end 4 uger før, at stiftelsesdokumentet underskrives, kan den ikke benyttes som dokumentation for indskuddet af selskabets kapital. Der vil derfor skulle udarbejdes en ny vurderingsberetning.
Du kan læse mere om stiftelser af kapitalselskaber i Erhvervsstyrelsens vejledning: https://erhvervsstyrelsen.dk/vejledning-stiftelse-af-aps-og-as.
Hvis et selskab foretager en kapitalforhøjelse ved indskud af andre værdier end kontanter, gælder ligeledes et krav om, at udarbejdelsen af vurderingsberetningen må skal ske op til 4 uger før beslutningen, jf. selskabslovens §160, jf. § 36, stk. 2. Hvis et selskab ønsker at udlodde udbytte i andre værdier end kontakter skal der efter selskabslovens § 181, (ordinært udbytte) og § 183, stk. 5, (ekstraordinært udbytte), udarbejdes en vurderingsberetning efter selskabsloven §§ 36 og 37. Vurderingsberetningen må senest være udarbejdet 4 uger før beslutningstidspunktet.
Kravene til hvad vurderingsberetningen ved udbytte skal indeholde, er beskrevet i Erhvervsstyrelsens vejledning: https://erhvervsstyrelsen.dk/vejledning-udbyttebetaling-i-andre-vaerdier-end-kontanter.