Momsbekendtgørelsen § 117
Gældende ret pr. 2026-10-03 tier 3 BEK nr 1435 af 29/11/2023
stk. 1 En afgiftspligtig person, som i henhold til momslovens §§ 66 d og 66 e ønsker at tilslutte sig EU-ordningen med Danmark som identifikationsmedlemsland, skal oplyse den ønskede startdato i særordningen samt til brug for identifikation i ordningen give de nedenfor opregnede oplysninger til brug for Skatteforvaltningens registreringssystem: 1) Eventuelle firmanavne (»Trading names«), der er forskellige fra den afgiftspligtige persons navn. 2) Hjemland hvis dette ikke er Danmark. 3) E-mailadresse. 4) Kontaktperson for særordningen. 5) Telefonnummer. 6) Bankoplysninger. 7) Eventuelle elektroniske websteder. 8) Eventuelle nuværende og tidligere registreringer i importordningen, EU-ordningen eller ikke-EU-ordningen. 9) Moms- eller skatteregistreringsnumre tildelt af andre EU-lande for faste forretningssteder. 10) Moms- eller skatteregistreringsnumre i EU-lande, hvorfra varer forsendes eller transporteres. 11) Firmanavne (”Trading names”) og postadresser for de faste forretningssteder og steder, hvorfra der transporteres varer, jf. nr. 9 og 10. 12) Momsregistreringsnumre tildelt af andre medlemslande som en ikkeetableret afgiftspligtig person.
stk. 2 Ud over oplysningerne i stk. 1, skal den afgiftspligtige person oplyse, om vedkommende er: 1) En elektronisk grænseflade omfattet af momslovens § 4 c, stk. 2. 2) En fællesregistrering, jf. momslovens § 47, stk. 4.
stk. 3 Er den afgiftspligtige person ikke etableret i EU, skal oplysning om dette gives til Skatteforvaltningen.
stk. 4 Den afgiftspligtige person skal meddele Skatteforvaltningen enhver ændring i de i stk. 1-3 afgivne oplysninger senest den 10. dag i måneden efter ændringen.
stk. 5 Er den afgiftspligtige person ikke registreringspligtig efter momslovens § 47, jf. § 48, eller efter momslovens §§ 50, 50 b og 50 c, og har den afgiftspligtige person ikke ladet sig registrere efter momslovens §§ 49, 50 a, 51 eller 51 a, identificerer Skatteforvaltningen inden 8 dage den afgiftspligtige person ved hjælp af et individuelt momsregistreringsnummer, som meddeles denne elektronisk.
stk. 6 Er det ikke muligt at meddele den afgiftspligtige person et momsregistreringsnummer inden 8 dage, informerer Skatteforvaltningen inden for 8-dages-fristen den afgiftspligtige person om, hvornår denne kan forvente at modtage sit momsregistreringsnummer.
stk. 7 Ophører den afgiftspligtige person med at være registreret efter momslovens §§ 47, 49, 50, 50 a, 50 b, 50 c, 51 eller § 51 a, registreres den afgiftspligtige person i stedet efter stk. 5, medmindre den afgiftspligtige person ophører med at anvende EU-ordningen, jf. momslovens §§ 66 i og 66 j.