Momsbekendtgørelsen § 26

Gældende ret pr. 2026-10-03 tier 3 BEK nr 1435 af 29/11/2023

stk. 1 Ansøgning om godtgørelse af afgift skal indeholde følgende oplysninger: 1) Virksomhedens navn og fuldstændige adresse, 2) en adresse, der kan kontaktes via elektronisk kommunikation, 3) en beskrivelse af virksomhedens erhvervsaktivitet, som varerne og ydelserne leveres til, 4) den periode ansøgningen omfatter, 5) en erklæring fra virksomheden om, at virksomheden ikke har leveret varer eller ydelser, der betragtes som leveret i det andet EU-land i godtgørelsesperioden, bortset fra transportydelser eller ydelser i tilknytning hertil, som er fritaget for afgift efter regler i det andet EU-land, der svarer til momslovens § 34 eller § 36, stk. 2, eller varer og ydelser, der efter regler i det andet EU-land er omfattet af omvendt betalingspligt for afgift, 6) virksomhedens momsregistreringsnummer, og 7) oplysning om bankkonti (inkl. IBAN- og BIC-numre).

stk. 2 Ud over de i stk. 1 nævnte oplysninger skal ansøgningen for hver faktura eller for hvert importdokument indeholde følgende oplysninger: 1) Leverandørens navn og fuldstændige adresse, 2) leverandørens momsregistreringsnummer eller skatteregistreringsnummer, medmindre der er tale om indførsel, 3) den alfanumeriske landekode for det andet EU-land, 4) fakturaens eller importdokumentets dato og nummer, medmindre der er tale om indførsel, 5) afgiftsgrundlaget og afgiftsbeløbet i euro eller i det andet EU-lands nationale valuta, 6) den godtgørelsesberettigede afgift, beregnet efter stk. 3, 7) hvor det er relevant, pro rata-sats for den godtgørelsesberettigede afgift, og 8) de erhvervede varers og ydelsers art, beskrevet med koder efter stk. 4 og 5.

stk. 3 Den godtgørelsesberettigede afgift efter stk. 2, nr. 6, skal beregnes som 1) den afgift, som virksomheder, der er etableret i det andet EU-land, kan foretage fradrage for efter dette lands lovgivning, 2) med reduktion efter momslovens § 37 og § 38, stk. 1, jf. momslovens § 39, såfremt de erhvervede varer og ydelser helt eller delvis anvendes til transaktioner, der er fritaget for afgift efter momslovens § 13, 3) uden reduktion efter lovgivningen i det andet EU-land, der svarer til momslovens § 13, § 37 eller § 38, stk. 1, jf. momslovens § 39, og 4) angives i euro eller i det andet EU-lands nationale valuta.

stk. 4 Ansøgning om godtgørelse af afgift skal indeholde oplysninger om de erhvervede varers og ydelsers art beskrevet med følgende koder: 1) Brændstof, 2) udlejning af transportmidler, 3) udgifter vedrørende transportmidler (bortset fra de varer og ydelser, der henvises til i kode 1 eller 2), 4) vejafgifter og bompenge, 5) rejseudgifter såsom taxiudgifter, billetter til offentlige transportmidler, 6) logi, 7) fødevarer, drikkevarer og restaurationsydelser, 8) entré til messer og udstillinger, 9) udgifter til luksusforbrug, underholdning og repræsentation, eller 10) andet.

stk. 5 Når den i stk. 4 nævnte kode 10 anvendes, skal virksomheden angive de leverede varers og ydelsers art.