Skatteindberetningsbekendtgørelsen § 20

Gældende ret pr. 2026-10-03 tier 3 BEK nr 1016 af 22/06/2023

stk. 1 Forsikringsselskaber m.v. skal i medfør af skatteindberetningslovens § 9 indberette årligt om udbetalinger og om kapitalværdistigninger, der er indkomstskattepligtige for modtageren efter pensionsbeskatningslovens § 24 eller § 53. Der skal endvidere indberettes om tilbagebetaling af præmier til forsikringer, der er omfattet af pensionsbeskatningslovens §§ 2, 5, 7-11 eller 53 A i tilfælde, hvor tilbagebetalingen skyldes præmiefritagelse, jf. dog 3. pkt. Der skal alene foretages indberetning om tilbagebetaling af præmier til forsikringer omfattet af pensionsbeskatningslovens §§ 10 A eller 53 A ved tilbagebetaling til en arbejdsgiver.

stk. 2 Indberetningen skal for hver ordning omfatte følgende oplysninger vedrørende det foregående kalenderår: 1) Pensionsinstituttets registreringsnummer, jf. bekendtgørelsens § 1. 2) Modtagerens identitet, jf. § 3. 3) Policens henholdsvis kontoens litra og nummer. 4) Ydelsens art (bonus, tilbagekøbsværdi, forudbetalt præmie, kapitalværdistigning eller lignende). 5) Størrelsen af de samlede udbetalinger. 6) Størrelsen af de samlede kapitalværdistigninger, der er tilskrevet. 7) Forsikringens kapitalværdi ved kalenderårets udløb.

stk. 3 Består en udbetaling efter pensionsbeskatningslovens § 20, stk. 4, af et beløb, der er skattepligtigt, og et andet beløb, der er skattefrit, skal indberetningen ud over oplysningerne som angivet i stk. 2 omfatte oplysninger om den skattepligtige del og den skattefrie del.

stk. 4 Det opgjorte skattepligtige beløb anvendes som grundlag for skatteindeholdelsen under den ophørende alderspensions eller ratepensionens udbetalingsforløb samt i restlevetiden for pensionsordninger med løbende udbetalinger, bortset fra ophørende alderspensioner.