Skatteindberetningsbekendtgørelsen § 51
Gældende ret pr. 2026-10-03 tier 3 BEK nr 1016 af 22/06/2023
stk. 1 Efter skattekontrollovens § 63, stk. 3, skal skifteretten løbende indberette til Skatteforvaltningen om følgende forhold vedrørende hvert enkelt dødsbo, der behandles af skifteretten: 1) Identiteten af den indberetningspligtige skifteret. 2) Afdødes identitet som anvist i § 3, stk. 1. 3) Datoen for dødsfaldet. 4) Skiftesagsnummer (SKS. NR.). 5) Om skifte efter afdøde sker her i landet. 6) Om der er mere end et bo efter afdøde. 7) Om afdøde var gift på dødstidspunktet. I givet fald oplyses ægtefællens identitet som anvist i § 3, stk. 1. 8) Om boets behandlingsmåde oplyses: a) Om boet er udlagt uden skiftebehandling, jf. dødsboskiftelovens kapitel 12. b) Om boet er udlagt til en efterlevende ægtefælle, jf. kapitel 13 i lov om skifte af dødsboer. c) Om boet er udleveret til uskiftet bo, jf. kapitel 14 i lov om skifte af dødsboer. d) Om boet er udleveret til privat skifte, jf. kapitel 15 i lov om skifte af dødsboer, herunder om boet er udleveret til forenklet privat skifte efter §§ 33 eller 34 i lov om skifte af dødsboer. e) Om boet behandles ved bobestyrer, jf. kapitel 16 i lov om skifte af dødsboer, herunder om boet anses for insolvent på udleveringstidspunktet. f) Om der er meddelt tilladelse til, at skæringsdagen udskydes, jf. § 66, stk. 2, i lov om skifte af dødsboer. g) Om der er meddelt tilladelse til, at opgørelse vedrørende nærmere afgrænsede dele af boet foretages efter boets afslutning, jf. § 31, stk. 2, eller § 66, stk. 3, i lov om skifte af dødsboer. 9) Identiteten af den, der repræsenterer boet, hvis det er udleveret til privat skifte eller til behandling ved bobestyrer. 10) Identiteten af arvinger i boet, hvis det er udleveret til privat skifte, jf. § 25, stk. 1, nr. 1, i lov om skifte af dødsboer. 11) Opgørelse over aktiver og passiver pr. dødsdagen (åbningsstatus), når en sådan skal indgives til skifteretten. 12) Om en efterlevende ægtefælle er eller f.eks. på grund af arveafkald bliver eneste arving, når der bortses fra arvinger efter testamente. 13) Om et afsluttet bo genoptages.
stk. 2 Sker der efterfølgende ændringer i oplysninger, der er indberettet efter stk. 1, herunder ændringer af boets behandlingsmåde, skal ændringen meddeles Skatteforvaltningen.