Vejledning om Nye krav til registrerede bogføringssystemer – effektiv og sikker e-fakturering afsnit 3.2
Gældende ret pr. 2026-10-03 tier 5 Erhvervsstyrelsen, Vejledning om Nye krav til registrerede bogføringssystemer – effektiv og sikker e-fakturering (https://erhvervsstyrelsen.dk/vejledning-nye-krav-til-registrerede-bogfoeringssystemer-effektiv-og-sikker-e-fakturering)
3.2. Vejledning til implementering
Den præcise brugerrejse for hvordan e-fakturering vises for brugeren, når modtageren af fakturaen er registreret i Nemhandel, kan være forskellig fra system til system. For eksempel vil det i nogle systemer være muligt allerede ifm. fakturaen skabes, mens det i andre systemer vil være senere i brugerrejsen, når forskellige fakturametoder præsenteres. For at opfylde kravet er det dog afgørende, at muligheden for e-fakturering vises tydeligt, når modtageren er tilmeldt e-fakturering i Nemhandel.
Vær opmærksom på, at der kan være situationer, hvor modtageren af en faktura har mange endepunktsadresser registreret i Nemhandelsregisteret, fx i form af mange GLN/EAN-numre. I sådanne tilfælde er det ikke forventningen, at dit system skal kunne identificere den korrekte endepunktsadresse at sende e-fakturaen til. Det vil brugeren af dit system, der skal afsende e-fakturaen selv skulle aftale med modtageren af fakturaen.
Nemhandel udstiller et opslags-API, som benyttes til automatiske opslag i Nemhandelsregistret.
Bemærk at du kan tilgå Nemhandelsregistrets opslags-API, også selvom du anvender en ekstern serviceleverandør til selve forsendelsen af fakturaen. Du har således frit valg i forhold til at implementere opslaget selv eller outsource denne funktionalitet, uafhængigt af om du bruger en ekstern serviceleverandør. Erhvervsstyrelsen foreslår, at du tidligt går i dialog med din eksterne serviceleverandør, hvis du benytter en sådan, ift. hvad de kan tilbyde.
OBS! De nye krav beskrevet under pkt. 3-8 skal først være implementeret den 1. januar 2028.