Vejledning om Nye krav til registrerede bogføringssystemer – effektiv og sikker e-fakturering afsnit Indledning

Gældende ret pr. 2026-10-03 tier 5 Erhvervsstyrelsen, Vejledning om Nye krav til registrerede bogføringssystemer – effektiv og sikker e-fakturering (https://erhvervsstyrelsen.dk/vejledning-nye-krav-til-registrerede-bogfoeringssystemer-effektiv-og-sikker-e-fakturering)

Indledning

Erhvervsstyrelsen har offentliggjort en bekendtgørelse med krav til registrerede bogføringssystemer. Kravene skal gøre det effektivt og sikkert at bruge e-faktura i registrerede bogføringssystemer. Det indgår i en række initiativer, som Erhvervsstyrelsen iværksætter i 2026-2027 for at udbrede frivillig anvendelse af e-faktura. Og dermed både give dansk erhvervsliv mulighed for betydelige besparelser på deres faktureringsprocesser og forberede dansk erhvervsliv på, at det efter de nye EU-momsregler fra 1. juli 2030 bliver et krav at bruge e-faktura ved al handel med virksomheder i andre EU-lande.

I denne introduktion til de nye krav giver styrelsen en kort beskrivelse af de nye krav samt opmærksomhedspunkter og praktiske tips til implementering. Ændringerne er beskrevet i den rækkefølge, de skal være implementeret.

Digitale bogføringssystemer er ofte meget forskellige, og det er derfor ikke muligt i en vejledning som denne at behandle alle spørgsmål, som kan opstå i forhold til det enkelte bogføringssystem.

Styrelsen offentliggør om kort tid også en omfattende ny vejledning til bogføringsloven, som går mere i dybden med forståelsen af de nye krav. Vejledningen indeholder et oversigtsskema, så du let kan finde nærmere oplysninger om de nye krav, der særligt interesserer dig.

Som udbyder er du selvfølgelig også altid meget velkommen til at kontakte os for at få svar på eventuelle konkrete tvivlsspørgsmål du måtte have.

Efter ændringsbekendtgørelsen skal de nye krav beskrevet i pkt. 1-2 være implementeret på følgende tidspunkter:

Kravet om MitID-validering af kunder og slutkunder skal være implementeret senest 1. marts 2027

I forbindelse med MitID-valideringen skal virksomhederne have besked om, at de vil blive tilmeldt e-fakturering medmindre de aktivt fravælger det inden for 4 uger.

Hvis virksomheden ikke reagerer på meddelelsen, har du som udbyder yderligere 4 uger fra svarfristens udløb til at tilmelde den pågældende virksomhed til e-fakturering via Nemhandel.

Tilmeldingen foregår løbende i takt med at virksomhederne logger ind i systemet og bekræfter deres identitet.

Kravet om visning af mulighed for at sende faktura som e-faktura skal være implementeret fra og med 1. marts 2027.

De nye krav beskrevet under pkt. 3-8 skal derimod først være implementeret den 1. januar 2028.

Definitioner

For at gøre det lettere at navigere i de nye krav til registrerede bogføringssystemer indføres der nogle nye hjælpedefinitioner i kravbekendtgørelsen, for at tydeliggøre, hvad de nye krav til systemerne har af formål og hvad de indebærer for udbyderne:

Slutkunder

Ved “slutkunder” forstås de bogføringspligtige virksomheder, hvis bogføring sker i bogføringssystemet.

Kunder

Ved “kunder” forstås de virksomheder, som står i direkte kundeforhold til udbyderen af bogføringssystemet. Der kan både være tale om slutkunder, som selv foretager deres bogføring i systemet, og bogføringsvirksomheder m.v., som bogfører på vegne af slutkunder.

Brugere

Ved “brugere” forstås alle fysiske personer med rettigheder til at bogføre i bogføringssystemet. Der kan både være tale om medarbejdere hos slutkunden, eller hos bogføringsvirksomheder m.v., som bogfører på vegne af slutkunder.

Låste stamoplysninger

Ved ”låste stamoplysninger” forstås de oplysninger, som fremgår af Det Centrale Virksomhedsregister (CVR) om slutkunden: CVR-nummer, eventuelle P-numre, virksomhedsnavn, eventuelle binavn(-e), og adresse.

Supplerende stamoplysninger

Ved ”supplerende stamoplysninger” forstås oplysninger om slutkundens bankoplysninger, samt eventuelle SE- og/eller GLN-nummer.