Vejledning om Stiftelse af ApS og A/S afsnit 10
Gældende ret pr. 2026-10-03 tier 5 Erhvervsstyrelsen, Vejledning om Stiftelse af ApS og A/S (https://erhvervsstyrelsen.dk/vejledning-stiftelse-af-aps-og-as)
Selskabet skal have et regnskabsår på 12 måneder, som skal anføres i selskabets vedtægter, og registreres i Erhvervsstyrelsen, så det fremgår af CVR.
Selskabets første regnskabsår starter som udgangspunkt på dagen for stiftelsesdokumentets underskrift, og frem til slutdatoen for det almindelige regnskabsår. Det første regnskabsår kan strække sig over 18 måneder.
Selskabet kan vælge, at stifte selskabet med en retsvirkning fra en senere dato end dagen for underskrift af stiftelsesdokumentet, og det første regnskabsår skal i givet fald starte denne dato.
Hvis selskabet i forbindelse med stiftelsen overtager en allerede bestående virksomhed eller overtager en bestemmende post ejerandele i en anden virksomhed, kan stiftelsen tillægges regnskabsmæssig virkning tilbage i tid, til første dag i indeværende regnskabsår i den virksomhed, der indskydes, eller som kapitalposten vedrører. Selskabets første regnskabsår kan således begynde før dagen for underskrift på stiftelsesdokumentet, hvis selskabet overtager en bestående virksomhed eller en bestemmende post kapitalandele.
Et anpartsselskab stiftes den 1. august 2017, og skal have kalenderåret som regnskabsår (fra 1. januar til 31. december). Selskabets første regnskabsår begynder således som udgangspunkt den 1. august 2017 og går til enten den 31. december 2017 eller den 31. december 2018. Hvis stiftelsen sker ved indskud af en bestående virksomhed, som har kalenderåret som regnskabsår, kan det første regnskabsår begynde den 1. januar 2017, og skal så slutte den 31. december 2017.