LOV nr 1489 af 10/12/2024 § 1
Gældende ret pr. 2026-10-03 tier 2 LOV nr 1489 af 10/12/2024
I lov nr. 763 af 13. juni 2023 om vejafgift foretages følgende ændringer: 1. Overalt i loven ændres »Sund og Bælt Holding« til: »Sund & Bælt Holding«. 2. I § 1, stk. 1, ændres »lastbiler og køretøjskombinationer« til: »motorkøretøjer«, og »tilladt totalvægt« ændres til: »teknisk tilladt totalvægt«. 3. I § 4, stk. 6, 1. pkt., indsættes efter »lov om miljøbeskyttelse,«: »og som samtidig ikke udgøres helt eller delvis af det transeuropæiske vejnet eller af motorveje,«. 4. § 5 affattes således: »§ 5. Der svares afgift for motorkøretøjer efter de CO 2 -emissionsklasser, der følger af artikel 7ga i direktiv 1999/62/EF om afgifter på tunge godskøretøjer for benyttelse af visse infrastrukturer med senere ændringer, efter nedenstående satser: A. Afgiftssatser Kroner pr. kilometer Teknisk tilladt totalvægt på 12.000- 17. 999 kg Teknisk tilladt totalvægt på 18.000- 32.000 kg Teknisk tilladt totalvægt på over 32.000 kg CO 2 -emissionsklasse 1 0,86 1,00 1,10 CO 2 -emissionsklasse 2 0,79 0,92 1,01 CO 2 -emissionsklasse 3 0,69 0,82 0,91 CO 2 -emissionsklasse 4 0,46 0,53 0,58 CO 2 -emissionsklasse 5 0,13 0,13 0,13 Stk. 2. Ved kørsel på afgiftspligtige vejsegmenter, som helt eller delvis er placeret inden for miljøzoner, jf. § 4, stk. 6, lægges følgende beløb til satserne i stk. 1 for lastbiler og køretøjskombinationer: B. Tillæg i miljøzoner Kroner pr. kilometer Teknisk tilladt totalvægt på 12.000- 17.999 kg Teknisk tilladt totalvægt på 18.000- 32.000 kg Teknisk tilladt totalvægt på over 32.000 kg CO 2 -emissionsklasse 1 0,43 0,50 0,55 CO 2 -emissionsklasse 2 0,40 0,46 0,51 CO 2 -emissionsklasse 3 0,35 0,41 0,46 CO 2 -emissionsklasse 4 0,23 0,27 0,29 CO 2 -emissionsklasse 5 0,07 0,07 0,07 Stk. 3. Satserne i stk. 1 udgør den samlede værdi af afgiften for de eksterne omkostninger og infrastrukturafgiften forbundet med motorkøretøjernes brug på det afgiftspålagte vejnet. Satserne er beregnet på baggrund af følgende: C. Afgiftskomponenter Infrastrukturafgift Kroner pr. kilometer Teknisk tilladt totalvægt på 12.000- 17.999 kg Teknisk tilladt totalvægt på 18.000- 32.000 kg Teknisk tilladt totalvægt på over 32.000 kg CO 2 -emissionsklasse 1 0,44 0,44 0,44 CO 2 -emissionsklasse 2 0,38 0,38 0,38 CO 2 -emissionsklasse 3 0,31 0,31 0,31 CO 2 -emissionsklasse 4 0,22 0,22 0,22 CO 2 -emissionsklasse 5 0,11 0,11 0,11 Eksterne omkostninger (CO 2 -udledning) Kroner pr. kilometer Teknisk tilladt totalvægt på 12.000- 17.999 kg Teknisk tilladt totalvægt på 18.000- 32.000 kg Teknisk tilladt totalvægt på over 32.000 kg CO 2 -emissionsklasse 1 0,37 0,50 0,60 CO 2 -emissionsklasse 2 0,36 0,48 0,57 CO 2 -emissionsklasse 3 0,33 0,45 0,54 CO 2 -emissionsklasse 4 0,19 0,25 0,30 CO 2 -emissionsklasse 5 0,00 0,00 0,00 Eksterne omkostninger (luftforurening og støj) Kroner pr. kilometer Teknisk tilladt totalvægt på 12.000- 17.999 kg Teknisk tilladt totalvægt på 18.000- 32.000 kg Teknisk tilladt totalvægt på over 32.000 kg CO 2 -emissionsklasse 1 0,05 0,06 0,06 CO 2 -emissionsklasse 2 0,05 0,06 0,06 CO 2 -emissionsklasse 3 0,05 0,06 0,06 CO 2 -emissionsklasse 4 0,05 0,06 0,06 CO 2 -emissionsklasse 5 0,02 0,02 0,02 Stk. 4. Den samlede vejafgift inklusive oplysninger om infrastrukturafgift og afgift for eksterne omkostninger som nævnt i stk. 3 skal fremgå af den faktura eller kvittering, der sendes til den afgiftspligtige, jf. § 3, efter endt kørsel. Den afgiftspligtige kan indvillige i ikke at modtage oplysningerne. Til og med den 1. december 2025 er det tilstrækkeligt, at oplysningerne, jf. 1. pkt., kan tilgås via en faktura eller kvittering.« 5. I § 6, stk. 1, 2. pkt., og stk. 3, 3. pkt., ændres »20. i måneden« til: »sidste hverdag i måneden«. 6. I § 8, stk. 2, indsættes som 2. pkt.: »Rutebilletter kan købes fra 14 dage før gyldighedsperiodens begyndelse.« 7. I § 8, stk. 3, nr. 2, ændres »tilladt totalvægt« til: »teknisk tilladt totalvægt«. 8. I § 8, stk. 4, 1. pkt., ændres »stk. 3 nævnte oplysninger« til: »stk. 3, nr. 1 og 4, nævnte oplysninger om e-mail og den planlagte rute«. 9. I § 8, stk. 5, 1. pkt., ændres »48 timer efter udløbet af« til: »72 timer efter starttidspunktet for«. 10. I § 8, stk. 7, ændres »angivelse af« til: »dokumentation for«, og »tilladte totalvægt« ændres til: »teknisk tilladte totalvægt«. 11. Før § 11 indsættes i kapitel 8: »§ 10 a. Afgørelse om afgiftspligt og fritagelse for afgift eller ophør heraf, jf. § 1, træffes af told- og skatteforvaltningen.« 12. I § 14 indsættes efter »af loven«: », jf. dog § 10 a«. 13. § 18, stk. 3, ophæves, og i stedet indsættes: »Stk. 3. § 8 finder anvendelse fra og med den 18. december 2024. Stk. 4. §§ 1-5, § 6, stk. 1-3 og 5, og §§ 7 og 9-17 finder anvendelse fra og med den 1. januar 2025.« Stk. 4-7 bliver herefter stk. 5-8. 14. Bilag 1 affattes som bilag 1 til denne lov.