LOV nr 1489 af 10/12/2024 § 5

Gældende ret pr. 2026-10-03 tier 2 LOV nr 1489 af 10/12/2024

I emissionsafgiftsloven, lov nr. 619 af 11. juni 2024, foretages følgende ændringer: 1. I § 1, stk. 2, 1. pkt., ændres »Der« til: »For luftfart«. 2. I § 1, stk. 2, 2. pkt., ændres »Der« til: »For søtransport«. 3. I § 1, stk. 4, indsættes som 2. pkt.: »Afgiftspligten efter 1. pkt. og stk. 1 gælder dog alene for udledninger fra bæredygtig og ikkebæredygtig bionaturgas, når disse energiprodukter er blandet med naturgas i overensstemmelse med § 1 a i lov om afgift af naturgas og bygas m.v.« 4. I § 3 indsættes før nr. 1 som nye numre: »1) Bionaturgas: Biogas, som er opgraderet til naturgaskvalitet, jf. bekendtgørelse om gaskvalitet. 2) Bæredygtig bionaturgas: Biogas, der opfylder bæredygtighedskriterierne i bekendtgørelse om bæredygtighed og besparelse af drivhusgasemissioner for biomassebrændsler og flydende biobrændsler til energiformål, m.v., og som er opgraderet til naturgaskvalitet, jf. nr. 1. Bionaturgas, der ikke opfylder disse kriterier, er ikkebæredygtig bionaturgas.« Nr. 1-15 bliver herefter nr. 3-17. 5. I § 4, stk. 2, 1. pkt., udgår », jf. § 1, stk. 3«. 6. I § 4, stk. 3, 3. pkt., indsættes efter »kvoter«: »for indenrigsfærgefart«. 7. I § 4, stk. 4, 1. og 2. pkt., indsættes efter »En virksomhed«: »med indenrigsluftfart eller indenrigsfærgefart«. 8. I § 5, stk. 3, indsættes efter »drivhusgasudledning opgjort efter«: »reglerne i«. 9. I § 5, stk. 3, indsættes som 2. og 3. pkt.: »Opgøres afgiften i 1. pkt. på grundlag af energiforbrug, skal emissionsfaktorer efter MR-forordningen eller MRV-forordningen anvendes. Opgørelsesmetoderne kan kombineres ved opgørelse af forskellige udledninger.« 10. I § 6, stk. 1, indsættes som 3. pkt.: »Ved opgørelsen af drivhusgasudledningen fra bæredygtig bionaturgas anvendes emissionsfaktoren for bionaturgas som fastsat i medfør af regler i kvoteordningen.« 11. I § 6, stk. 5, 3. pkt., ændres »§ 11, stk. 5, nr. 4, i lov om afgift af naturgas og bygas m.v.« til: »§ 10, stk. 5, nr. 4, i lov om afgift af naturgas og bygas m.v.« 12. I § 6, stk. 5, indsættes som 4. pkt.: »Omfanget af ikkeenergirelateret udledning indgår ikke i fordelingen efter 2. og 3. pkt.« 13. Efter § 6 indsættes i kapitel 4: »§ 6 a. En virksomhed, der har reduceret sin kvotepligtige CO 2 -udledning ved hjælp af CO 2 -fangst og -lagring i overensstemmelse med kvoteordningen, skal ikke svare emissionsafgift af denne mængde. Fordelingen af den reducerede mængde afgift skal følge den fordeling, som er fastsat i reglerne i § 6, og udgøre den relevante afgiftssats efter § 2.« 14. Efter kapitel 7 indsættes: »Kapitel 7 a Afgørelseskompetence § 11 a. Told- og skatteforvaltningen kan træffe afgørelser efter loven. Told- og skatteforvaltningen kan ikke træffe afgørelse om, hvorvidt en aktivitet eller et anlæg er omfattet af lovens bilag 1 eller øvrige forhold, der er reguleret i kvoteordningen.«