LOV nr 1489 af 10/12/2024 § 3

Gældende ret pr. 2026-10-03 tier 2 LOV nr 1489 af 10/12/2024

I lov om vægtafgift af motorkøretøjer m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 1107 af 2. juni 2021, som ændret ved § 40 i lov nr. 753 af 13. juni 2023, foretages følgende ændringer: 1. I § 1, stk. 1, indsættes efter »Der svares afgift«: », herunder tillæg,«. 2. § 3, stk. 1, litra A-D, affattes således: » A. Personmotorkøretøjer bortset fra busser (rute- og turistbiler m.m.) og hyrevogne. Påhængs- og sættevogne til personbefordring. Vægtafgift (kroner) Udligningsafgift (kroner) Afgift pr. køretøj pr. 6 måneder, hvor andet ikke fremgår. I. Egenvægt indtil 600 kg Motorcykler pr. 12 måneder 860 660 Andre personmotorkøretøjer pr. 6 måneder 1.240 970 II. Egenvægt 601-800 kg 1.510 1.180 III. Egenvægt 801-1.100 kg 1.51 1.570 IV. Egenvægt 1.101-1.300 kg 2.740 1.990 V. Egenvægt 1.301-1.500 kg Pr. 6 måneder 3.570 Pr. 3 måneder 1.820 1.280 VI. Egenvægt 1.501-2.000 kg Pr. 6 måneder 4.910 Pr. 3 måneder 2.470 1.700 VII. Egenvægt over 2.000 kg Afgift pr. 100 kg egenvægt pr. 3 måneder 150 100 B. Busser, turistbiler og lign. med højst to aksler, se § 15, stk. 1, nr. 6 Vægtafgift (kroner) Udligningsafgift (kroner) (Rutebiler, se § 15, stk. 1, nr. 6) Afgift pr. køretøj pr. 12 måneder I. Egenvægt indtil 1.300 kg 450 1.130 II. Egenvægt 1.301-1.500 kg 585 1.160 III. Egenvægt 1.501-2.000 kg 810 1.230 IV. Egenvægt 2.001-3.000 kg 900 1.230 V. Egenvægt 3.001-4.000 kg 1.440 1.230 VI. Egenvægt 4.001-5.000 kg 1.920 1.230 VII. Egenvægt 5.001-6.000 kg 2.400 1.230 VIII. Egenvægt 6.001-7.000 kg 3.120 1.230 IX. Egenvægt 7.001-8.000 kr 3.640 1.230 X. Egenvægt 8.001-9.000 kg 4.160 1.230 XI. Egenvægt over 9.000 kg Afgifter pr. 1.000 kg egenvægt 50 14 C. Busser, turistbiler og lign. med mere end to aksler Vægtafgift (kroner) Udligningsafgift (kroner) Afgifter pr. 100 kg egenvægt pr. 12 måneder 36 10 D. Personbiler med tilladelse til erhvervsmæssig persontransport Udligningsafgift (kroner) (Ambulancer, se § 15, stk. 1, nr. 5) Afgifter pr. køretøj pr. 12 måneder I. Egenvægt indtil 800 kg 3.020 II. Egenvægt 801-1.100 kg 3.740 III. Egenvægt 1.101-1.300 kg 4.430 IV. Egenvægt 1.301-1.500 kg 4.850 V. Egenvægt 1.501-2.000 kg 5.360 VI. Egenvægt over 2.000 kg 6.420 «. 3. § 3, stk. 4, affattes således: »Stk. 4. For kalenderårene 2025 og 2026 nedsættes de i stk. 1 angivne beløb for udligningsafgift med 30 pct. Fra og med kalenderåret 2027 nedsættes de i stk. 1 angivne beløb for udligningsafgift med 21 pct. De beløb, der fremkommer ved procentreguleringerne efter 1. og 2. pkt., afrundes opad til nærmeste hele kronebeløb, der er deleligt med ti. De således nedsatte beløb for udligningsafgift i stk. 1 opkræves for det enkelte køretøj fra og med den første afgiftsperiode, der påbegyndes efter nedsættelsen.« 4. § 4, stk. 1, affattes således: »Af vare- og lastmotorkøretøjer, der ikke er afgiftspligtige efter lov om vejafgift, af påhængsvogne til godstransport, af registreringspligtige påhængsredskaber bortset fra campingvogne og af registreringspligtige motorredskaber, som er indrettet til godstransport, betales afgift af køretøjernes tilladte totalvægt efter nedenstående satser. Afgiften af motorkøretøjer, der registreres som trækkraft for sættevogne til godstransport, forhøjes som fastsat i stk. 6. Afgiften af de nævnte påhængsredskaber beregnes efter satserne for påhængsvogne. Afgiften af de nævnte motorredskaber beregnes efter satserne for vare- og lastmotorkøretøjer. Der betales ikke afgift af påhængskøretøjer til godstransport, der har en tilladt totalvægt over 3.500 kg. Vægtafgift Udligningsafgift Tillæg for privat anvendelse Afgiften er angivet pr. køretøj pr. 12 måneder Motorkøretøj (kroner) Påhængskøretøj (kroner) Motorkøretøj (kroner) Motorkøretøjer registreret første gang til og med den 24. april 2007 (kroner) Motorkøretøjer registreret første gang den 25. april 2007 eller senere (kroner) I. Motorcykler med varesidevogn 440 - 140 II. Vare- og lastbiler m.v., der ikke er afgiftspligtige efter lov om vejafgift, og visse påhængskøretøjer A. Motor- og påhængskøretøjer m.v. indtil 4.000 kg tilladt totalvægt Totalvægt indtil 500 kg 1.240 - 720 1.120 6.250 Totalvægt 501-1.000 kg 1.590 180 1.040 1.120 6.250 Totalvægt 1.001-2.000 kg 2.630 340 1.410 1.120 6.250 Totalvægt 2.001-2.500 kg 4.550 430 1.760 6.250 6.250 Totalvægt 3.001-4.000 kg 5.450 660 2.270 6.250 18.560 Vægtafgift Udligningsafgift Afgiften er angivet pr. køretøj pr. 12 måneder Motorkøretøj (kroner) Påhængskøretøj (kroner) Motorkøretøj (kroner) Påhængskøretøj (kroner) B. Motor- og påhængskøretøjer m.v. over 4.000 kg tilladt totalvægt a) Med højst to aksler Totalvægt 4.001-5.000 kg 2.052 552 1.150 200 Totalvægt 5.001-6.000 kg 2.052 672 1.150 250 Totalvægt 6.001-7.000 kg 2.052 825 1.150 300 Totalvægt 7.001-8.000 kg 2.052 988 1.150 400 Totalvægt 8.001-9.000 kg 2.052 1.161 1.150 450 Totalvægt 9.001-10.000 kg 2.052 1.344 1.150 550 Totalvægt 10.001-11.000 kg 2.279 1.537 1.150 650 Totalvægt 11.001-12.000 kg 2.610 1.740 1.150 750 Totalvægt 12.001-13.000 kg 3.087 1.953 1.150 850 Totalvægt 13.001-14.000 kg 3.604 2.176 1.150 1.000 Totalvægt 14.001-15.000 kg 4.161 2.628 1.150 1.100 Totalvægt over 15.000 kg Afgift pr. 200 kg totalvægt 60 40 16 16 b) Med mere end to aksler Totalvægt indtil 18.000 kg Afgift pr. 200 kg totalvægt 32 20 11 12 Totalvægt 18.001-19.000 kg 3.069 1.953 1.150 1.100 Totalvægt 19.001-20.000 kg 3.332 2.156 1.150 1.200 Totalvægt over 20.000 kg Afgift pr. 200 kg totalvægt 36 24 13 13 «. 5. § 4, stk. 4, affattes således: »Stk. 4. For kalenderårene 2025 og 2026 nedsættes de i stk. 1 angivne beløb for udligningsafgift med 30 pct. Fra og med kalenderåret 2027 nedsættes de i stk. 1 angivne beløb for udligningsafgift med 21 pct. De beløb, der fremkommer ved procentreguleringerne efter 1. og 2. pkt., afrundes opad til nærmeste hele kronebeløb, der er deleligt med ti. De således nedsatte beløb for udligningsafgift i stk. 1 opkræves for det enkelte køretøj fra og med den første afgiftsperiode, der påbegyndes efter nedsættelsen.« 6. § 4, stk. 8, 3. og 4. pkt., ophæves. 7. I § 4 a, stk. 1, 1. pkt., ændres »lov om afgift af vejbenyttelse« til: »lov om vejafgift«. 8. § 4 a, stk. 2 og 4, ophæves. Stk. 3 og 5 bliver herefter stk. 2 og 3. 9. I § 6, stk. 1, 1. pkt., stk. 2 og stk. 3, 1. pkt., ændres »§§ 3, 4 og 5« til: »§§ 3-5«. 10. I § 6, stk. 2, indsættes efter »køretøjer«: » opkræves samlet og«. 11. I § 13 ændres »afgiftens opkrævning« til: »opkrævning af afgift, herunder eventuelle tillæg«.