LOV nr 1489 af 10/12/2024 § 10
Gældende ret pr. 2026-10-03 tier 2 LOV nr 1489 af 10/12/2024
I lov om kuldioxidafgift af visse energiprodukter, jf. lovbekendtgørelse nr. 1353 af 2. september 2020, som ændret bl.a. ved § 4 i lov nr. 329 af 28. marts 2023 og § 9 i lov nr. 1797 af 28. december 2023 og senest ved § 1 i lov nr. 683 af 11. juni 2024, foretages følgende ændringer: 1. I § 1, stk. 1, nr. 1, ændres »nr. 19 og 20« til: »nr. 20 og 21«. 2. § 2, stk. 1 og 2, affattes således: »Afgiftssatsen udgør i 2015-niveau for følgende energiprodukter ved dagtemperatur: 1) For gas- og dieselolie: 188,9 øre pr. liter. For gas og dieselolie med 6,8 pct. biobrændstoffer dog 176,0 øre pr. liter. For gas- og dieselolie med 7,6 pct. biobrændstoffer dog 174,5 øre pr. liter. 2) For fuelolie: 225,6 øre pr. kilogram. 3) For fyringstjære: 203,1 øre pr. kilogram. 4) For petroleum: 188,9 øre pr. liter. 5) For stenkul inklusive stenkulsbriketter, koks, cinders og koksgrus: 67,6 kr. pr. gigajoule eller 1.892,9 kr. pr. ton. 6) For jordoliekoks: 65,5 kr. pr. gigajoule eller 2.160,4 kr. pr. ton. 7) For brunkulsbriketter og brunkul: 67,6 kr. pr. gigajoule eller 1.284,4 kr. pr. ton. 8) For autogas i form af LPG: 114,9 øre pr. liter. 9) For anden flaskegas i form af LPG: 212,8 øre pr. kilogram. 10) For gas bortset fra LPG, der fremkommer ved raffinering af mineralsk olie i form af raffinaderigas: 210,9 øre pr. kilogram. 11) For naturgas og bygas med en nedre brændværdi på 39,6 MJ pr. Nm 3 : 160,6 øre pr. Nm 3 . Naturgas med en nedre brændværdi på 39,6 MJ pr. Nm 3 , der anvendes eller er bestemt til anvendelse som motorbrændstof i stationære stempelmotoranlæg i tillæg til 1. og 2. pkt.: 27,5 øre pr. Nm 3 . For gas nævnt i 1.-4. pkt. foretages der en forholdsmæssig regulering af afgiften ved en lavere eller højere brændværdi end 39,6 MJ pr. Nm 3 . 12) For andre varer henhørende under position 2713, 2714 eller 2715 i EU’s kombinerede nomenklatur a) med et vandindhold på mindst 27 pct.: 56,9 kr. pr. gigajoule eller 1.627,3 kr. pr. ton og b) med et vandindhold på mindre end 27 pct.: 56,9 kr. pr. gigajoule eller 2.139,4 kr. pr. ton. 13) For benzin: 170,6 øre pr. liter. For benzin med 4,8 pct. biobrændstoffer dog 162,5 øre pr. liter. For benzin med 9,8 pct. biobrændstoffer dog 153,9 øre pr. liter. 14) For ikkebionedbrydeligt affald anvendt som brændsel: 711,6 kr. pr. ton udledt CO 2 . 15) For smøreolie og lign. under position 27.10, dog undtaget 27.10.19.85 og offsetprocesolier, der er omfattet af 27.10.19.99, 34.03.19, 34.03.99 og 38.19 i EU’s kombinerede nomenklatur: 188,9 øre pr. liter. 16) For biogas, der anvendes som motorbrændstof i stationære stempelmotoranlæg med en indfyret effekt på over 1.000 kW: 4,8 kr. pr. gigajoule. 17) For metanol af syntetisk oprindelse under position 2905 11 00 i EU’s kombinerede nomenklatur: 49,8 kr. pr. gigajoule eller 78,5 øre pr. liter. 18) For karburatorvæske: 124,3 øre pr. liter. 19) For varer omfattet af § 1, stk. 1, hvor der ikke er fastsat en afgiftssats i nr. 1-18, gælder afgiftssatsen for et tilsvarende brændsel, der er bestemt til anvendelse, udbydes til salg eller anvendes til opvarmning, eller for en tilsvarende vare, der er bestemt til anvendelse, udbydes til salg eller anvendes som motorbrændstof eller som tilsætnings- og fyldstof i motorbrændstof. For varer omfattet af 1. pkt., der anvendes til elektricitets- og varmefremstilling på stationære motorer i kraft-varme-værker, gælder afgiftssatsen for tilsvarende fyringsolier. Stk. 2. Afgiftssatsen udgør i 2015-niveau følgende ved 15 °C: 1) For varer nævnt i stk. 1, nr. 1 og 4: 187,8 øre pr. liter, jf. dog nr. 2 og 3. 2) For varer nævnt i stk. 1, nr. 1, med 6,8 pct. biobrændstoffer: 175,0 øre pr. liter. 3) For varer nævnt i stk. 1, nr. 1, med 7,6 pct. i biobrændstoffer: 173,5 øre pr. liter. 4) For varer nævnt i stk. 1, nr. 13: 169,2 øre pr. liter, jf. dog nr. 5 og 6. 5) For varer nævnt i stk. 1, nr. 13, med 4,8 pct. biobrændstoffer: 161,1 øre pr. liter. 6) For varer nævnt i stk. 1, nr. 13, med 9,8 pct. biobrændstoffer: 152,6 øre pr. liter.« 3. I § 2, stk. 3, indsættes som 4. pkt.: »1. pkt. finder ikke anvendelse for en blanding, hvis blandingen er sket på området for en virksomhed, som anvender blandingen som eget forbrug som brændsel til opvarmning eller til elektricitets- og varmefremstilling på stationære motorer i kraft-varme-værker.« 4. I § 5, stk. 2, 16. pkt., ændres »CO 2 -kvotelovgivningen« til: »reguleringen i lov om CO 2 -kvoter, i regler udstedt i medfør af lov om CO 2 -kvoter og i EU-retsakter om forhold omfattet af lov om CO 2 -kvoter (CO 2 -kvoteordningen)«. 5. I § 7, stk. 1, nr. 3, ændres »koks m.v. Bestemmelserne« til: »koks m.v., idet bestemmelserne«, og »anvendelse, og« ændres til: »anvendelse,«. 6. I § 7, stk. 1, indsættes efter nr. 3 som nye numre: »4) afgiftspligtige varer omfattet af § 2, stk. 1, nr. 1-4, 8-10, 13, 15 og 18, og tilsvarende afgiftspligtige varer efter § 2, stk. 1, nr. 19, der leveres fra en registreret virksomhed eller en virksomhed, der har bevilling til afgiftsgodtgørelse, jf. § 8, til brug om bord på søfartøjer, hvoraf der af samme forbrug skal betales afgift efter emissionsafgiftslovens § 8, 5) jetfuel, der leveres fra en registreret virksomhed eller en virksomhed, der har bevilling til afgiftsgodtgørelse, jf. § 8, til brug i luftfartøjer til flyvninger, hvoraf der af samme forbrug skal betales afgift efter emissionsafgiftslovens § 8, og«. Nr. 4 bliver herefter nr. 6. 7. I § 8 ændres »stk. 4« til: »stk. 7«. 8. I § 9 a, stk. 1, 1. pkt., ændres »omfattet af §§ 8-10 i lov om CO 2 -kvoter« til: »på stationære produktionsanlæg, for hvilket driftslederen er i besiddelse af en udledningstilladelse, jf. § 4, stk. 1, i lov om CO 2 -kvoter«. 9. § 9 a, stk. 1, 5. pkt., ophæves. 10. § 9 a, stk. 2, 2. pkt., ophæves, og i stedet indsættes: »Der ydes uanset 1. pkt. delvis tilbagebetaling, jf. 3. og 4. pkt., af afgift af afgiftspligtige varer som nævnt i stk. 1, der anvendes i momsregistrerede virksomheders produktionsenheder med en tilladelse til udledning af CO 2 , jf. lov om CO 2 -kvoter, der direkte eller indirekte anvendes til fremstilling af varme, der leveres fra virksomheden, eller rumvarme eller varmt vand i virksomheden. Opgørelse af afgift af energiforbrug nævnt i 1. og 2. pkt. sker efter reglerne i § 11 i lov om energiafgift af mineralolieprodukter m.v., § 8 i lov om afgift af stenkul, brunkul og koks m.v. og § 10 i lov om afgift af naturgas og bygas m.v. Tilbagebetaling efter 2. pkt. opgjort efter 3. pkt. reduceres med satsen for det pågældende energiprodukt efter § 2 ganget med 675/750 i 2025, 615/750 i 2026, 555/750 i 2027, 495/750 i 2028, 435/750 i 2029 og 375/750 fra og med 2030, jf. dog 5. pkt. For varme opgjort efter 2. og 3. pkt. og stk. 1, der opfylder kravene i § 7, stk. 6, og § 7 b, stk. 1, reduceres tilbagebetalingen opgjort efter 2. og 3. pkt. dog med satsen i § 7, stk. 6, 2. og 3. pkt., og § 7 b, stk. 1, 2. og 3. pkt., ganget med 675/750 i 2025, 615/750 i 2026, 555/750 i 2027, 495/750 i 2028, 435/750 i 2029 og 375/750 fra og med 2030.« 11. I § 9 b, stk. 1, ændres »§ 11 i lov om energiafgift af mineralolieprodukter m.v., § 10 i lov om afgift af naturgas og bygas m.v. eller § 8 i lov om afgift af stenkul, brunkul og koks m.v.« til: »§ 11 i lov om energiafgift af mineralolieprodukter m.v., dog undtaget stk. 5, nr. 9, § 10 i lov om afgift af naturgas og bygas m.v., dog undtaget stk. 5, nr. 9, eller § 8 i lov om afgift af stenkul, brunkul og koks m.v., dog undtaget stk. 4, nr. 9.« 12. Efter § 9 d indsættes: »§ 9 e. Momsregistrerede virksomheder kan for perioden 2025-2029 få tilbagebetalt afgiften efter denne lov af afgiftspligtige varer og varme, når anvendelsen af varerne og varmen er tilbagebetalingsberettiget efter reglerne i § 11 i lov om energiafgift af mineralolieprodukter m.v., dog undtaget stk. 5, nr. 9, § 10 i lov om afgift af naturgas og bygas m.v., dog undtaget stk. 5, nr. 9, eller § 8 i lov om afgift af stenkul, brunkul og koks m.v., dog undtaget stk. 4, nr. 9. Stk. 2. Momsregistrerede virksomheder kan for perioden 2025-2029 få tilbagebetalt afgiften efter denne lov af afgiftspligtige varer, der ikke er omfattet af § 9 a, stk. 2, når varerne anvendes til brug for indenrigserhvervsflyvninger, indenrigsfærgefart og erhvervsmæssigt fiskeri. Det samme gælder virksomheder, der ikke er momsregistreret, og som har en bevilling, jf. 3. pkt. Virksomheder omfattet af 2. pkt., der anvender afgiftspligtige varer til formål nævnt i 1. pkt., kan anmode told- og skatteforvaltningen om bevilling til afgiftsgodtgørelse. Stk. 3. Tilbagebetalingen efter stk. 1 og 2 reduceres med afgiften efter eventuel tilbagebetaling efter § 9 f ganget med 350/750 i 2025, 430/750 i 2026, 510/750 i 2027, 590/750 i 2028 og 670/750 i 2029. Stk. 4. Til dokumentation af tilbagebetalingsbeløbet efter stk. 1 og 2 skal virksomheden kunne fremlægge fakturaer eller særskilte opgørelser, der kan danne grundlag for opgørelsen af tilbagebetalingsbeløbet og for, at varer, for hvilke der er ydet tilbagebetaling efter reglerne i § 11, stk. 2, 1. pkt., i lov om energiafgift af mineralolieprodukter m.v. eller § 10, stk. 2, 1. pkt., i lov om afgift af naturgas og bygas m.v., ikke er anvendt som motorbrændstof. § 11, stk. 2 og 3, i lov om afgift af naturgas og bygas m.v. finder tilsvarende anvendelse. Stk. 5. Reglerne for varme i stk. 1, 3 og 4 finder tilsvarende anvendelse for kulde. Stk. 6. Skatteministeren kan fastsætte regler for opgørelsen af afgift af energiforbrug efter denne lov, der, jf. stk. 1, er tilbagebetalingsberettiget efter reglerne i § 11, stk. 3, i lov om energiafgift af mineralolieprodukter m.v., § 10, stk. 3, i lov om afgift af naturgas og bygas m.v. eller § 9, stk. 9, i lov om afgift af stenkul, brunkul og koks m.v., og bestemmelser om dokumentation efter stk. 4. § 9 f. En momsregistreret virksomhed, der efter regler fastsat i medfør af stk. 4 har indgået en aftale, kan få tilbagebetalt afgiften for afgiftspligtige produkter pr. ton CO 2 , der er fanget og geologisk lagret. Afgiften kan tilbagebetales fra tidspunktet, hvor fangsten har fundet sted. Det beløb, hvormed afgiften kan tilbagebetales, opgøres efter stk. 2 og 3 særskilt for hvert anlæg, der er omfattet af en aftale efter 1. pkt. Det samlede tilbagebetalingsbeløb anføres på virksomhedens angivelser efter momsloven for den momsperiode, hvor fangsten af CO 2 er sket. Beløbet angives i hele kroner. Stk. 2. Virksomheder omfattet af stk. 1 skal opgøre den samlede udledning af CO 2 fra det anlæg, som aftalen vedrører, og den fangede mængde CO 2 fra anlægget. Opgørelsen af den samlede udledning af CO 2 skal foretages inden fangstpunktet. Opgørelsen af den fangede mængde CO 2 skal ske i overensstemmelse med de krav til måling m.v., der fremgår af de til enhver tid gældende EU-regler om overvågning og rapportering af drivhusgasemissioner. Opgørelserne skal foretages pr. kalendermåned. Stk. 3. Tilbagebetalingen beregnes på grundlag af den afgift, der kan opgøres for de i måneden forbrugte energiprodukter, før tilbagebetaling efter denne bestemmelse. Tilbagebetalingen opgøres til det beløb, der fremkommer ved at gange afgiften efter 1. pkt. med en fordelingsfaktor for måneden. Fordelingsfaktoren for måneden opgøres ved at dividere den samlede fangede mængde CO 2 med den samlede udledning af CO 2 . Stk. 4. Skatteministeren fastsætter efter aftale med klima-, energi- og forsyningsministeren regler om, hvilken myndighed der indgår aftale med virksomheder efter stk. 1, om indholdet af disse aftaler, herunder om kontrol og administration af aftalerne, om krav til fakturaoplysninger ved levering af varme eller kulde fra virksomheder, der har indgået en sådan aftale, og om dokumentation for opgørelse efter stk. 1-3.«