LOV nr 1489 af 10/12/2024 § 2

Gældende ret pr. 2026-10-03 tier 2 LOV nr 1489 af 10/12/2024

I brændstofforbrugsafgiftsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1147 af 31. maj 2021, som ændret ved § 42 i lov nr. 753 af 13. juni 2023 og § 3 i lov nr. 1796 af 28. december 2023, foretages følgende ændringer: 1. § 3, stk. 1, litra B, affattes således: » B. Dieseldrevne biler Forbrugsafgift pr. 6 måneder (kroner) Brændstofforbrug (kilometer pr. liter) Personbiler registreret første gang her i landet før den 3. oktober 2017 og varebiler Personbiler registreret første gang her i landet den 3. oktober 2017 eller senere Udligningsafgift pr. 6 måneder (kroner) Mindst 56,3 - 390 160 Under 56,3, men ikke under 50,0 - 440 160 Under 50,0, men ikke under 45,0 - 460 160 Under 45,0, men ikke under 41,0 - 480 160 Under 41,0, men ikke under 37,6 - 510 160 Under 37,6, men ikke under 32,1 - 540 160 Under 32,1, men ikke under 28,1 - 590 740 Under 28,1, men ikke under 25,0 - 640 1.320 Under 25,0, men ikke under 22,5 390 680 1.420 Under 22,5, men ikke under 20,5 750 1.040 1.570 Under 20,5, men ikke under 18,8 1.100 1.390 1.690 Under 18,8, men ikke under 17,3 1.480 1.770 1.820 Under 17,3, men ikke under 16,1 1.840 2.130 1.960 Under 16,1, men ikke under 15,0 2.190 2.480 2.100 Under 15,0, men ikke under 14,1 2.550 2.840 2.260 Under 14,1, men ikke under 13,2 2.900 3.190 2.400 Under 13,2, men ikke under 12,5 3.260 3.560 2.560 Under 12,5, men ikke under 11,9 3.630 3.920 2.680 Under 11,9, men ikke under 11,3 3.990 4.280 2.810 Under 11,3, men ikke under 10,2 4.690 4.980 3.110 Under 10,2, men ikke under 9,4 5.440 5.730 3.370 Under 9,4, men ikke under 8,7 6.150 6.440 3.630 Under 8,7, men ikke under 8,1 6.860 7.150 3.950 Under 8,1, men ikke under 7,5 7.570 7.870 1.480 Under 7,5, men ikke under 7,0 8.310 8.600 4.440 Under 7,0, men ikke under 6,6 9.020 9.310 4.770 Under 6,6, men ikke under 6,2 9.730 10.030 5.020 Under 6,2, men ikke under 5,9 10.480 10.770 5.290 Under 5,9, men ikke under 5,6 11.190 11.490 5.600 Under 5,6, men ikke under 5,4 11.910 12.200 5.880 Under 5,4, men ikke under 5,1 12.620 12.910 6.240 Under 5,1 13.360 13.650 6.530 «. 2. § 3, stk. 12, affattes således: »Stk. 12. For kalenderårene 2025 og 2026 nedsættes de i stk. 1 under B angivne beløb for udligningsafgift med 30 pct. Fra og med kalenderåret 2027 nedsættes de i stk. 1 under B angivne beløb for udligningsafgift med 21 pct. De beløb, der fremkommer ved procentreguleringerne efter 1. og 2. pkt., afrundes opad til nærmeste hele kronebeløb, der er deleligt med ti. De således nedsatte beløb for udligningsafgift i stk. 1 under B opkræves for det enkelte køretøj fra og med den første afgiftsperiode, der påbegyndes efter nedsættelsen.« 3. § 3 c, stk. 1, litra A, affattes således: » A. Alle biler og udligningsafgift for dieseldrevne biler CO 2 -baseret afgift (gram CO 2 udledt pr. kilometer) Afgift pr. 6 måneder (kroner) Udligningsafgift for dieseldrevne biler pr. 6 måneder (kroner) Højst 58 390 160 Over 58, men ikke over 65 440 160 Over 65, men ikke over 73 460 160 Over 73, men ikke over 80 480 160 Over 80, men ikke over 87 510 160 Over 87, men ikke over 102 540 160 Over 102, men ikke over 116 590 740 Over 116, men ikke over 131 640 1.320 Over 131, men ikke over 145 680 1.420 Over 145, men ikke over 160 1.040 1.570 Over 160, men ikke over 174 1.390 1.690 Over 174, men ikke over 189 1.770 1.820 Over 189, men ikke over 203 2.130 1.960 Over 203, men ikke over 218 2.480 2.100 Over 218, men ikke over 232 2.840 2.260 Over 232, men ikke over 246 3.190 2.400 Over 246, men ikke over 262 3.560 2.560 Over 262, men ikke over 277 3.920 2.680 Over 277, men ikke over 290 4.280 2.810 Over 290, men ikke over 319 4.980 3.110 Over 319, men ikke over 350 5.730 3.370 Over 350, men ikke over 377 6.440 3.630 Over 377, men ikke over 409 7.150 3.950 Over 409, men ikke over 433 7.870 4.180 Over 433, men ikke over 461 8.600 4.440 Over 461, men ikke over 492 9.310 4.770 Over 492, men ikke over 519 10.030 5.020 Over 519, men ikke over 548 10.770 5.290 Over 548, men ikke over 581 11.490 5.600 Over 581, men ikke over 605 12.200 5.880 Over 605, men ikke over 645 12.910 6.240 Over 645 13.650 6.530 «. 4. I § 3 c indsættes som stk. 4: »Stk. 4. For kalenderårene 2025 og 2026 nedsættes de i stk. 1 angivne beløb for udligningsafgift med 30 pct. Fra og med kalenderåret 2027 nedsættes de i stk. 1 angivne beløb for udligningsafgift med 21 pct. De beløb, der fremkommer ved procentreguleringerne efter 1. og 2. pkt., afrundes opad til nærmeste hele kronebeløb, der er deleligt med ti. De således nedsatte beløb for udligningsafgift i stk. 1 opkræves for det enkelte køretøj fra og med den første afgiftsperiode, der påbegyndes efter nedsættelsen.« 5. I § 4, stk. 2, ændres »Afgiften« til: »Afgifter inklusive tillæg opkræves samlet for det enkelte køretøj og«. 6. I § 12 ændres »afgiftens opkrævning« til: »opkrævning af afgift, herunder eventuelle tillæg«.