Registreringsbekendtgørelsen § 1
Gældende ret pr. 2026-10-03 tier 3 BEK nr 865 af 23/06/2024
stk. 1 Bekendtgørelsens kapitel 2-10 og 12-13 finder anvendelse på følgende virksomheder, som i henhold til selskabslovgivningen skal være registreret i Erhvervsstyrelsens it-system: 1) Kapitalselskaber: a) Aktieselskaber. b) Anpartsselskaber. c) Partnerselskaber. 2) Virksomheder, der er under tilsyn af Finanstilsynet, eller hvor virksomhed kun kan udøves efter tilladelse af Finanstilsynet, og som ikke er aktieselskaber, men som skal registreres efter reglerne om aktieselskaber: a) Spare- og andelskasser. b) Investeringsforeninger og SIKAV’er. c) Tværgående pensionskasser. d) Gensidige forsikringsselskaber, bortset fra selskaber omfattet af §§ 301 og 302 i lov om finansiel virksomhed. e) Firmapensionskasser. f) Sparevirksomheder. 3) Virksomheder omfattet af erhvervsvirksomhedsloven. 4) Erhvervsdrivende fonde. 5) Europæiske økonomiske firmagrupper. 6) SCE-selskaber. 7) SE-selskaber. 8) DSB. 9) Energinet.dk. 10) Naviair. 11) Danpilot. 12) Nordsøenheden. 13) Fjernforbindelsen Frederikssund. 14) Finansiel Stabilitet. 15) EKF Danmarks Eksportkredit. 16) Vækstfonden. 17) Kapitalforeninger og AIF-SIKAV’er. 18) Medarbejderinvesteringsselskaber. 19) Danmarks Eksport- og Investeringsfond.
stk. 2 Bekendtgørelsens kapitel 2 og 11-13 finder anvendelse på registreringer, som foretages i Erhvervsstyrelsens it-system i henhold til skatte- og afgiftslovgivningen.
stk. 3 Bekendtgørelsens § 5, stk. 3, § 8, stk. 1, og § 9, finder anvendelse på juridiske enheder, der ikke er omfattet af en lovbestemt pligt til registrering, men som frivilligt lader sig registrere i Det Centrale Virksomhedsregister, jf. §§ 6 og 8 i bekendtgørelse om Det Centrale Virksomhedsregister og datacvr.virk.dk, og de dertil knyttede produktionsenheder, jf. lov om Det Centrale Virksomhedsregister § 4. Oplysning herom offentliggøres på www.erhvervsstyrelsen.dk.