Vejledning om Årsrapporter afsnit 2.4
Gældende ret pr. 2026-10-03 tier 5 Erhvervsstyrelsen, Vejledning om Årsrapporter (https://erhvervsstyrelsen.dk/vejledning-aarsrapporter)
2.4. Krav til virksomheder i regnskabsklasse B, herunder mikrovirksomheder
Virksomheder omfattet af regnskabsklasse B er pligtige til at udarbejde en årsrapport efter årsregnskabsloven. Årsrapporten skal indberettes til Erhvervsstyrelsen.
Virksomheder der aflægger årsrapport efter regnskabsklasse B kan f.eks. være:
Aktie- og anpartsselskaber, iværksætterselskaber og partnerselskaber (kommanditselskaber)
Interessentskaber og kommanditselskaber, hvori alle ansvarlige deltagere er kapitalselskaber
Virksomheder med begrænset ansvar omfattet af lov om visse erhvervsdrivende virksomheder, medmindre disse er omfattet af regnskabsklasse A.
En virksomhed i regnskabsklasse B må på balancetidspunktet ikke overskride to af følgende størrelsesgrænser i to på hinanden følgende regnskabsår (størrelsesgrænserne er gældende for regnskabsår som begynder 1. januar 2023 eller senere):
En nettoomsætning på 111 mio. kr.
Et gennemsnitligt antal heltidsbeskæftigede i løbet af regnskabsåret på 50.
En virksomhed der er omfattet af regnskabsklasse B, skal udarbejde en årsrapport, der mindst består af:
Ledelsespåtegning (med mindre der kun er ét medlem af ledelsen)
Ledelsesberetning (alternativ kan hovedaktivitet oplyses i en note)
Noter, herunder redegørelse for anvendt regnskabspraksis
Hvis en godkendt revisor har underskrevet en påtegning eller erklæring til årsrapporten, skal påtegningen, henholdsvis erklæringen, indgå i årsrapporten.
Nogle noteoplysninger, herunder anvendt regnskabspraksis, kan udelades, såfremt virksomheden anvender undtagelserne for mikrovirksomheder. Ved mikrovirksomheder forstås meget små virksomheder omfattet af regnskabsklasse B. For at kunne anvende undtagelserne for mikrovirksomheder, er der en række krav som skal være opfyldt.
Mikrovirksomheder er bl.a. karakteriseret ved, at de i to på hinanden følgende regnskabsår ikke overstiger to af følgende grænser (størrelsesgrænserne er gældende for regnskabsår som begynder 1. januar 2023 eller senere):
En nettoomsætning på 7 mio. kr.
Et gennemsnitligt antal heltidsbeskæftigede i løbet af regnskabsåret på 10
Derudover er der øvrige krav oplistet i årsregnskabslovens § 22a, stk. 3.
En mikrovirksomhed er undtaget fra at give følgende oplysninger i årsrapporten:
Oplysninger om anvendt regnskabspraksis
Oplysninger om gæld, der forfalder til betaling mere end 5 år efter balancetidspunktet
Oplysninger om visse særlige poster
Oplysninger om det gennemsnitlige antal heltidsbeskæftigede i regnskabsåret.