Vejledning om Årsrapporter afsnit 5.2
Gældende ret pr. 2026-10-03 tier 5 Erhvervsstyrelsen, Vejledning om Årsrapporter (https://erhvervsstyrelsen.dk/vejledning-aarsrapporter)
Hvis fristen overskrides, sender Erhvervsstyrelsen et påkravsbrev til virksomhedens digitale postkasse, jf. årsregnskabslovens § 150.
Påkravsbrevet indeholder to frister.
Modtages årsrapporten inden udløbet af denne frist, foretager styrelsen ikke yderligere. Modtages den efter fristen, pålægges der afgifter iht. § 151.
Er årsrapporten ikke modtaget indenfor denne frist, kan styrelsen oversende virksomheden til tvangsopløsning. Sker det, vil der ikke blive pålagt afgifter iht. § 151.
Styrelsen kan rent administrativt helt undtagelsesvist kortvarigt udsætte oversendelsen til tvangsopløsning hos skifteretten, sletning af filialen eller sletning af registreringen af interessentskabet/kommanditselskabet.
I henhold til styrelsens praksis vil dette alene kunne lade sig gøre, hvis der foreligger helt særlige omstændigheder, som er uden for virksomhedens kontrol. Et eksempel på dette kan være ved akut opstået sygdom op til indsendelsesfristen hos en person med afgørende betydning for udarbejdelse af årsrapporten, eller hvis en eneejer afgår ved døden forud for indsendelsesfristen.
For at styrelsen kan vurdere, om der er grundlag for udsættelse af tvangsopløsningsfristen ved sygdom, skal styrelsen have dokumentation for følgende:
At personen har været ramt af akut sygdom op til indsendelsesfristens udløb
At sygdommen har medført, at personen har været fuldt uarbejdsdygtig i perioden fra sygdommen indtraf og frem, herunder angivelse af i hvilken periode personen har været fuldt uarbejdsdygtig.
Dokumentationen skal være i form af en lægeerklæring eller anden lægefaglig udtalelse.
Den restriktive praksis skal ses i lyset af regnskabsbrugerens behov for regnskabsinformation og i sammenhæng med, at der ikke er hjemmel til at udsætte indsendelsesfristen.
I lovforslaget til ændring af årsregnskabsloven i 2020 (den såkaldte kontrolpakke, L 110 af 5. februar 2020) er styrelsens administrative praksis på området beskrevet i bemærkningerne til den nye § 162 a:
"Der kan som nævnt ovenfor efter omstændighederne foretages en udsættelse af tidspunktet for afgørelse af tvangsopløsning eller sletning i overensstemmelse med den nuværende administrative praksis. Det gælder bl.a. ved de lovfastsatte indberetningsfrister for årsrapporten m.v. Ifølge § 150, stk. 3, fastsættes fristen til 4 uger i sager, der angår tvangsopløsning eller sletning på grund af overskridelse af indberetningsfristen for årsrapporter m.v. i lovens § 138 eller 143.
Erhvervsstyrelsen kan herudover i henhold til den administrative praksis beslutte, at tidspunktet for oversendelse til skifteretten eller sletning udskydes kortvarigt, hvis der foreligger ganske særlige omstændigheder. Udskydelse af tidspunktet for oversendelse til skifteretten eller sletning kan komme på tale ved forhold, som er uden for virksomhedens eller filialens kontrol, og som denne ikke har mulighed for at indrette sig efter, f.eks. hvis bogholderiet er nedbrændt, eller hvis en enekapitalejer er afgået ved døden umiddelbart forud for indberetningsfristen. Styrelsen kan i henhold til de almindelige forvaltningsretlige regler afkræve de nødvendige oplysninger til at vurdere, om der er grundlag for udskydelse, herunder f.eks. eventuelle lægejournaler eller dødsattester.
Afgørelse om tvangsopløsning kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. den foreslåede ændring af § 163, stk. 2 i lovforslagets § 1, nr. 20."
En virksomhed, som er sendt til tvangsopløsning hos skifteretten, kan under visse betingelser genoptages.