Vejledning om Årsrapporter afsnit 5.4
Gældende ret pr. 2026-10-03 tier 5 Erhvervsstyrelsen, Vejledning om Årsrapporter (https://erhvervsstyrelsen.dk/vejledning-aarsrapporter)
Et ledelsesmedlem kan under ganske særlige omstændigheder fritages for betaling af afgiften. ”Ganske særlige omstændigheder” kan fx være, at en person, som har afgørende betydning for regnskabsaflæggelsen, er blevet ramt af sygdom, hvor en længerevarende uarbejdsdygtighed op til fristens udløb kan dokumenteres. Det vil efter en konkret vurdering kunne give hel eller delvis afgiftsfritagelse.
Det er en forudsætning, at ledelsesmedlemmet kan godtgøre overfor Erhvervsstyrelsen, at han eller hun har søgt at fremme indsendelsen, og at forsinkelsen derfor ikke kan lægges den pågældende til last. Det fritager ikke i sig selv et ledelsesmedlem for ansvar, at det ansvarspådragende forhold er begået af virksomhedens ansatte, rådgivere eller lignende.
Eksempler på forhold, der ikke i sig selv fritager et ledelsesmedlem for afgift
at et ledelsesmedlem ikke har fået kendskab til brevet med påkrav inden udløbet af fristen på grund af virksomhedens eller ledelsesmedlemmets egne forhold (fx på grund af ferie),
at sygdommen er indtrådt længe før indsendelsesfristens udløb,
at direktørens arbejdskapacitet er nedsat grundet sygdom i en længere periode forud for indsendelsesfristen,
at revisor ikke har kunnet nå at revidere regnskabet,
at forsinkelsen skyldes fejl, begået af virksomhedens ansatte eller rådgivere, som for eksempel virksomhedens revisor eller advokat, idet dette er et anliggende mellem ledelsesmedlemmerne og de pågældende ansatte eller rådgivere,
at virksomheden har haft it-problemer eller
at der er usikkerhed omkring opgørelsen af regnskabet. I så fald må der oplyses om usikkerheden i årsrapporten. Af hensyn til kreditorer og investorer er det netop særlig vigtigt, at årsrapporten offentliggøres rettidigt i denne situation.
Hvis du er blevet pålagt en afgift, har du mulighed for at klage til Erhvervsstyrelsen via Virk. Erhvervsstyrelsen træffer en afgørelse på baggrund af en konkret vurdering, om hvorvidt der er grundlag for fritagelse for afgiften eller om afgiften skal fastholdes.
Er du uenig i Erhvervsstyrelsens afgørelse, kan afgørelsen indbringes for Erhvervsankenævnet.
Erhvervsankenævnet har afgjort en række sager om, hvornår et ledelsesmedlem IKKE kan fritages for den pålagte afgift