Vejledning om Reelle ejere afsnit 1
Gældende ret pr. 2026-10-03 tier 5 Erhvervsstyrelsen, Vejledning om Reelle ejere (https://erhvervsstyrelsen.dk/vejledning-reelle-ejere)
Den 23. maj 2017 trådte reglerne om registrering af reelle ejere i kraft. Det betyder, at en meget bred kreds af virksomheder, fonde og visse foreninger (herefter samlet kaldet ”virksomheder”) skal registrere oplysninger om deres reelle ejere i Erhvervsstyrelsens IT-system.
For eksisterende virksomheder og nye virksomheder, der er etableret inden den 1. december 2017, skal registreringen af reelle ejere ske senest den 1. december 2017.
Det er virksomhedens ansvar at identificere sine reelle ejere og registrere oplysningerne i Erhvervsstyrelsens IT-system. Oplysningerne om reelle ejere registreres på Virk via 'Ændre virksomhed'.
Reelle ejere er den eller de fysiske personer, der i sidste ende ejer eller kontrollerer en virksomhed ved direkte eller indirekte ejerskab over en tilstrækkelig del af ejerandelene eller stemmerettighederne, eller som udøver kontrol ved hjælp af andre midler.
En tilstrækkelig del vil som udgangspunkt sige, at en person har mere end 25 pct. af ejerandelene eller stemmerettighederne i virksomheden. Denne grænse er en indikation på reelt ejerskab.
Registrering af reelle ejere kan udmønte sig i tre forskellige scenarier:
Virksomheden har ikke reelle ejere
Virksomheden kan ikke identificere sine reelle ejere
Udgangspunktet er, at virksomheder har reelle ejere og kan identificere dem. Der kan dog være konkrete tilfælde, hvor virksomheden ikke har reelle ejere, eller hvor det ikke er muligt at identificere de reelle ejere. Først når alle muligheder for at identificere de reelle ejere er udtømte, kan virksomheden bruge mulighed 2 eller 3.
Virksomheden skal opbevare dokumentation for indhentelse af oplysninger om sine reelle ejere i 5 år efter hvert identifikationsforsøg samt 5 år efter det reelle ejerskabs ophør.