Vejledning om Reelle ejere afsnit 5.6
Gældende ret pr. 2026-10-03 tier 5 Erhvervsstyrelsen, Vejledning om Reelle ejere (https://erhvervsstyrelsen.dk/vejledning-reelle-ejere)
5.6. Særligt om ikke-erhvervsdrivende fonde mv. og visse foreninger
Ikke-erhvervsdrivende fonde skal også registrere reelle ejere. Som de erhvervsdrivende fonde er de ikke-erhvervsdrivende fonde kendetegnet ved at være selvejende og har således ingen ejere.
Efter lov om fonde og visse foreninger (fondsloven) skal fonde, legater, stiftelser og andre selvejende institutioner registrere oplysninger om deres reelle ejere. Forpligtelsen gælder både for ikke-erhvervsdrivende fonde, der er omfattet af fondslovens regler som sådan, fonde hvis aktiver udgør mindre end 1 mio. kr., jf. § 1, stk. 6, samt fonde og selvejende institutioner mv. der er undtaget fra fondslovens anvendelsesområde i medfør af fondslovens § 1, stk. 4, nr. 1, 2, 3, 6 eller 7, for hvem fondsloven i øvrigt ikke finder anvendelse.
Pligten til at registrere reelle ejere gælder således også fx fonde med hvilke en kommune eller region har indgået aftale til opfyldelse af kommunens eller regionens forpligtelser i henhold til lov om social service og dagtilbudsloven, såfremt fonden ikke varetager andre opgaver, jf. fondslovens § 1, stk. 4, nr. 2, og selvejende institutioner, der som vilkår for godkendelse eller tilskud fra det offentlige er undergivet tilsyn og økonomisk kontrol af en offentlig myndighed efter anden lovgivning eller bestemmelser udstedt i henhold til anden lovgivning, jf. fondslovens § 1, stk. 4 nr. 6.
Der henvises i øvrigt til afsnit 5.5. om erhvervsdrivende fonde ovenfor.
Forpligtelsen til at registrere reelle ejere gælder også for de foreninger, der er omfattet af fondslovens kapitel 13. Dette gælder således for arbejdsgiverforeninger, fagforeninger og andre faglige sammenslutninger, der har til hovedformål at varetage de økonomiske interesser for den erhvervsgruppe, som medlemmerne hører til, samt foreninger, hvis midler hovedsageligt består af bidrag fra de i ovenfor nævnte foreninger, såfremt foreningen har som et formål at varetage de økonomiske interesser for den erhvervsgruppe, som medlemmerne hører til.
Det er alene de foreninger, hvis aktiver overstiger 250.000 kr., der er forpligtet til at registrere reelle ejere.
Disse foreninger har typisk væsentlige lighedstræk med de fonde, som er omfattet af fondsloven. Definitionen på reelle ejere i disse foreninger svarer derfor til fondene, hvor det er fastsat, at bestyrelsen altid er reelle ejere samt særligt begunstigede personer eller såfremt de enkelt-personer, der nyder godt af foreningens uddelinger, endnu ikke kendes af foreningen, den gruppe af personer, i hvis hovedinteresse foreningen er oprettet eller fungerer.
Herudover følger det af definitionen på reelle ejere for disse foreninger, at også stiftere skal betragtes som reelle ejere. I modsætning til en stifter af en fond, vil stifter af en forening ikke være afskåret fra at have ejerbeføjelser over foreningens midler.
Reelle ejere af sådanne foreninger kan – foruden bestyrelsen – være andre medlemmer af foreningen, der har ejerbeføjelser i forhold til foreningen, herunder hvis medlemmets interesser varetages i særlig grad.