Vejledning om Spaltning af aktie- og anpartsselskaber afsnit 3.12
Gældende ret pr. 2026-10-03 tier 5 Erhvervsstyrelsen, Vejledning om Spaltning af aktie- og anpartsselskaber (https://erhvervsstyrelsen.dk/vejledning-spaltning-af-aktie-og-anpartsselskaber)
3.12. Spaltningens regnskabsmæssige virkning
Tidspunktet, fra hvilket et indskydende selskabs rettigheder og forpligtelser regnskabsmæssigt skal anses for overgået til de modtagende selskaber, skal angives i spaltningsplanen, jf. SL § 255, stk. 3, nr. 10. Tidspunktet for den regnskabsmæssige overgang afgør regnskabsaflæggelsen for de i spaltningen deltagende selskaber.
Tidspunktet skal være en dato i selskabernes igangværende regnskabsår, hvis der udarbejdes en spaltningsplan. Dette skyldes, at en spaltningsplan skal være underskrevet senest ved udløbet af det regnskabsår, hvori tidspunktet for spaltningens regnskabsmæssige virkning indgår, jf. SL § 255, stk. 4. Overskrides fristen, kan modtagelsen af spaltningsplanen ikke offentliggøres af Erhvervsstyrelsen og spaltningen dermed ikke vedtages. Erhvervsstyrelsen kan ikke dispensere herfra.
I en spaltningsproces, der indledes i 2019, der omfatter selskaber, der alle har kalenderåret som regnskabsår, kan den regnskabsmæssige virkningsdato være en dato i perioden fra 1. januar 2019 og frem. En spaltningsplan skal dog i dette tilfælde være underskrevet senest den 31. december 2019.
I en spaltningsproces, der indledes i 2019, som omfatter selskaber, der alle har et regnskabsår, der løber fra f.eks. 1. maj til 30. april, kan den regnskabsmæssige virkningsdato angives til en dato i perioden 1. maj 2018 til 30. april 2019. En spaltningsplan skal dog i dette tilfælde være underskrevet senest den 30. april 2019.
I en spaltning i 2019, der omfatter selskaber, som har regnskabsår, der løber fra fx 1. maj til 30. april og 1. januar til 31. december, kan den regnskabsmæssige virkningsdato angives til en dato i perioden 1. januar 2019 til 30. april 2019. En spaltningsplan skal i dette tilfælde være underskrevet senest den 30. april 2019.
I en spaltningsproces der indledes i juni 2019, hvor det indskydende selskab har et regnskabsår, der løber fra 1. maj til 30. april, og det modtagende selskab har et regnskabsår, der løber 1. januar til 31. december, kan den regnskabsmæssige virkningsdato være i perioden fra 1. maj 2019 til 31. december 2019. Spaltningsplanen skal her være underskrevet senest den 31. december 2019.
Datoen kan tidligst fastsættes til datoen for start af et selskabs første regnskabsår. Ved spaltninger, hvor det indskydende selskab endnu ikke har afsluttet sit første regnskabsår, kan den regnskabsmæssige virkning derfor tidligst fastsættes til datoen for start af dette selskabs første regnskabsår. Dette betyder, at i en spaltning, der indledes i 2019, der omfatter et selskab, der har kalenderåret som regnskabsår, men hvor første regnskabsår begynder 1. april 2019, kan datoen for den regnskabsmæssige virkning tidligst fastsættes til 1. april 2019.
Hvis et indskydende, ophørende selskab har afsluttet et regnskabsår inden datoen for den regnskabsmæssige virkning, f.eks. 1. januar 2019, for et selskab med kalenderåret som regnskabsår, kan spaltningens gennemførelse i det indskydende, ophørende selskab tidligst besluttes, når årsrapporten for 2018 er udarbejdet og godkendt på det pågældende selskabs ordinære generalforsamling.
Tidspunktet for spaltningens regnskabsmæssige virkning kan ikke være senere end 2 uger efter beslutningerne om at gennemføre spaltningen, og ikke senere end tidspunktet for spaltningens registrering eller anmeldelse til registrering, jf. SL § 268, stk. 2, 2. pkt.
Vejledningens afsnit 22 indeholder tidslinjer til beskrivelse af grænserne for valg af tidspunktet for den regnskabsmæssige virkning.