Vejledning om Godkendte revisorers erklæringer afsnit 4.11

Gældende ret pr. 2026-10-03 tier 5 Erhvervsstyrelsen, Vejledning om Godkendte revisorers erklæringer (https://erhvervsstyrelsen.dk/vejledning-vejledning-om-bekendtgorelsen-om-godkendte-revisorers-erklaeringer)

4.11. Yderligere krav til revisionspåtegningen på regnskaber for børsnoterede virksomheder

§ 8 a, stk. 1: Alle børsnoterede virksomheder skal udarbejde regnskabet i et struktureret dataformat, så årsrapporterne bliver maskinlæsbare. ESEF-forordningen (Kommissionens delegerede forordning (EU) 2019/815) fastsætter regler for de filformater, som årsrapporterne skal rapporteres i – European Single Electronic Format (ESEF) samt krav til opmærkning af koncernregnskaber og andre dele af årsrapporterne.

Revisor skal i revisionspåtegningen afgive en konklusion om, hvorvidt årsrapporten er udarbejdet i overensstemmelse med ESEF-forordningens krav, og skal omtale grundlaget for den afgivne konklusion.

Committee of European Auditing Oversight Bodies (CEAOB), som er et udvalg bestående af de europæiske revisortilsynsmyndigheder, har udarbejdet en vejledning om revisors handlinger og afrapportering om overholdelse af ESEF-forordningen (CEAOB guidelines on the auditors’ involvement on financial statements in European Single Electronic Format (ESEF). Vejledningen kan ses på Erhvervsstyrelsens hjemmeside.

Af vejledningens bilag 1 fremgår de lovpligtige krav i henhold til ESEF-forordningen, herunder at alle regnskaber, der indgår i årsrapporten, skal udarbejdes i et gyldigt XHTML-format.

Det betyder, at revisor skal afgive erklæring om overholdelse af ESEF-forordningen, uanset at det alene er et årsregnskab, som revisor afgiver revisionspåtegning på.

§ 8 a, stk. 2: Revisors erklæring om overholdelse af ESEF-forordningens krav til op-mærkning af regnskabet for børsnoterede virksomheder skal adskilles fra den almindelige konklusion i revisionspåtegningen og skal derfor gives i et særskilt afsnit med en tilpasset overskrift. Erklæringen kan placeres under afsnittet ”Erklæring i henhold til anden lovgivning og øvrig regulering”.