Vejledning om Måling af investeringsejendomme til dagsværdi efter årsregnskabsloven afsnit 1.3
Gældende ret pr. 2026-10-03 tier 5 Erhvervsstyrelsen, Vejledning om Måling af investeringsejendomme til dagsværdi efter årsregnskabsloven (https://erhvervsstyrelsen.dk/vejledning-maaling-af-investeringsejendomme-til-dagsvaerdi-efter-aarsregnskabsloven)
1.3. Præsentation af investeringsejendomme i årsregnskabet
Skemakravene i årsregnskabslovens bilag 2 er udarbejdet med udgangspunkt i handels- og produktionsvirksomheder. Normalt vil handels- og produktionsvirksomheder derfor ikke have behov for særlige tilpasninger i forhold til skemaerne. Visse brancher kan dog grundet deres særlige karakter have behov for særlige tilpasninger af opstillingerne. Dette gælder bl.a. for rederier, liberale erhverv og ejendomsinvesteringsvirksomheder. I en ejendomsinvesteringsvirksomhed vil der derfor som udgangspunkt være behov for at tilpasse i forhold til de generelle skemaer således, at regnskabsposternes benævnelser giver regnskabsbrugeren en korrekt forståelse af virksomhedens aktiviteter.
Virksomheder med ejendomsbesiddelser, der udgør en væsentlig bestanddel af balancen, og hvis særlige karakter gør det påkrævet, skal præsentere regnskabsposten efter dennes klassifikation (eksempelvis Handelsejendom frem for Varebeholdninger, og Investeringsejendom frem for Grunde og bygninger) i henhold til årsregnskabslovens § 23, stk. 4.
Hvis eksempelvis en investeringsvirksomhed besidder udlejningsejendomme, som udgør en væsentlig bestanddel af balancen, skal ejendommene præsenteres i en regnskabspost benævnt ”investeringsejendomme” i henhold til årsregnskabslovens § 23, stk. 4. Ligeledes ”passer” dagsværdireguleringer af investeringsejendomme målt til dagsværdi ikke ind i nogle af de eksisterende regnskabsposter i skemakravene for resultatopgørelsen, hvorfor det i praksis vil være nødvendigt at tilføje en post i resultatopgørelsen for dagsværdireguleringerne, der eventuelt foretages.
Nedenfor er der vist en illustration af, hvorledes indregnede investeringsejendomme, domicilejendomme og handelsejendomme skal præsenteres, hvis der er tale om væsentlige regnskabsposter.