Vejledning om Måling af investeringsejendomme til dagsværdi efter årsregnskabsloven afsnit 7.3

Gældende ret pr. 2026-10-03 tier 5 Erhvervsstyrelsen, Vejledning om Måling af investeringsejendomme til dagsværdi efter årsregnskabsloven (https://erhvervsstyrelsen.dk/vejledning-maaling-af-investeringsejendomme-til-dagsvaerdi-efter-aarsregnskabsloven)

7.3. Afslutning

Afslutningsvist gør styrelsen opmærksom på, at denne vejledning ikke kan stå alene ved den regnskabsmæssige behandling af investeringsejendomme og fastsættelsen af dagsværdien på de enkelte investeringsejendomme.

Det er således altid vigtigt at holde sig ajour med årsregnskabslovens bestemmelser om den regnskabsmæssige behandling af investeringsejendomme målt til dagsværdi.

Bilag Bilag A Eksempel på noteoplysning, jf. årsregnskabslovens § 58 a Eksempel - Noteoplysning DCF-model

Investeringsejendom *Indsæt beliggenhed eller område*

Type af ejendom Blandet: erhvervs- og beboelsesejendom, der er beliggende i Nordjylland. Alle erhvervslejemålene er udlejede på lejekontrakter med en uopsigelig lejeperiode på mellem 1-5 år. De nuværende lejekontrakter har en resterende uopsigelig periode på mellem 1- 4 år. Beboelsesejendommene er 98 % udlejet.

Kostpris primo 20X1 * 20.000.000 kr.

Tilgang i årets løb * 5.000.000 kr.

Kostpris 31. december 20X1 25.000.000 kr.

Tidligere års reguleringer til dagsværdi * 3.000.000 kr.

Årets regulering til dagsværdi (indregnet i resultatopgørelsen) 7.000.000 kr.

Regnskabsmæssige værdi 31. december 20X1 35.000.000 kr.

Værdiansættelsesmetode: DCF-model**

Benyttede ikke-observerbare forudsætninger ved dagsværdifastsættelsen

Budgetperiode i DCF-modellen 10 år

Vækst i lejeindtægterne i budgetperioden 2 pct.

Vækst i terminalperioden 2 pct.

Tomgang 1 pct.

Forrentningskrav 8 pct.

Leje pr. m2 pr. år for erhvervslejemål 1.200 kr.

Leje pr. m2 pr. år for beboelsesejendomme 1.450 kr.

*Der er tale om regnskabsklasse C noteoplysningskrav i henhold til årsregnskabslovens § 88 om opstilling af anlægsnoten. Der er således ikke tale om oplysningskrav om centrale forudsætninger iht. § 58 a, stk. 2.

**Virksomhedens redegørelse for indregnings- og målegrundlag, der er anvendt for investeringsejendomme, hidrører under virksomhedens anvendte regnskabspraksis, jf. årsregnskabslovens § 53, stk. 2, nr. 1, litra a - og skal ikke inddrages i noteoplysningen.

Eksempel – Noteoplysning normalindtjeningsmodellen (afkastbaseret model)

Investeringsejendom *Indsæt beliggenhed eller område*

Type af ejendom Blandet: erhvervs- og beboelsesejendom, der er beliggende i Nordjylland. Alle erhvervslejemålene er udlejede på lejekontrakter med en uopsigelig lejeperiode på mellem 1-5 år. De nuværende lejekontrakter har en resterende uopsigelig periode på mellem 1- 4 år. Beboelsesejendommene er 98 % udlejet.

Kostpris primo 20X1* 20.000.000 kr.

Tilgang i årets løb* 5.000.000 kr.

Kostpris ultimo 20X1 25.000.000 kr.

Tidligere års reguleringer til dagsværdi* 3.000.000 kr.

Årets regulering til dagsværdi (indregnet i resultatopgørelsen) 7.000.000 kr.

Regnskabsmæssige værdi 31. december 20X1 35.000.000 kr.

Værdiansættelsesmetode: Normalindtjeningsmodellen**

Benyttede forudsætninger:

Tomgang 2 pct.

Forrentningskrav 8 pct.

Leje pr. m2 pr. år for erhvervslejemål 1.200 kr.

Leje pr. m2 pr. år for beboelsesejendomme 1.450 kr.

*Der er tale om regnskabsklasse C noteoplysningskrav i henhold til årsregnskabslovens § 88 om opstilling af anlægsnoten. Der er således ikke tale om oplysningskrav om centrale forudsætninger iht. § 58 a, stk. 2.

**Virksomhedens redegørelse for indregnings- og målegrundlag, der er anvendt for investeringsejendomme, hidrører under virksomhedens anvendte regnskabspraksis, jf. årsregnskabslovens § 53, stk. 2, nr. 1, litra a - og skal ikke inddrages i noteoplysningen.