Vejledning om Bogføringsloven afsnit 1.8
Gældende ret pr. 2026-10-03 tier 5 Erhvervsstyrelsen, Vejledning om Bogføringsloven (https://erhvervsstyrelsen.dk/vejledning-bogfoeringsloven)
1.8. Virksomheder der modtager tilskud
Øvrige virksomheder som skal afgive regnskabsmæssige oplysninger som betingelse for tilskud fra den danske stat eller Den Europæiske Union (EU) er omfattet af bogføringsloven.
Modtager en virksomhed betaling fra den danske stat eller EU i et almindelig forretningsmæssigt forhold, anses det ikke for modtagelse af tilskud. Ved direkte tilskud forstås tilskud, som tildeles den enkelte modtager, fx midler til dækning af underskud eller til dækning af specifikke omkostninger. Selvom sådanne tilskud kun modtages i en kortere periode, bliver modtager pligt til at bogføre alle bilag som vedrører tilskudsaktiviteten i denne begrænsede periode. Der kan fx være tale om tildeling af tipsmidler.
Modtager virksomheden tilskud i en kortere periode bliver virksomheden omfattet af bogføringsloven for denne periode og har bl.a. pligt til at opbevare regnskabsmaterialet i indeværende regnskabsperiode plus 5 år.
Modtager en organisation indirekte tilskud, fx via en lands- eller hovedorganisation, som modtager tipsmidler, og som sørger for fordelingen til sine underorganisationer, bliver de enkelte underorganisationer ikke omfattet af bogføringsloven alene på grundlag af dette tilskud.
Andre støtteordninger som ikke bevirker, at virksomheden direkte modtager kontanter, men fx opnår et lavt eller uforrentet lån, skattebegunstigelser, brugsrettigheder med lav eller ingen leje mv. indebærer heller ikke, at virksomheden bliver omfattet af bogføringsloven. Her har tilskuddet karakter af indirekte tilskud.
Tilskud fra en region eller en kommune medfører ikke, at virksomheden umiddelbart bliver omfattet af bogføringsloven. Den bevilgende myndighed i den danske statsadministration eller EU kan fritage (helt- eller delvist) for bogføringspligt, der opstår som betingelse for at blive tildelt tilskud. Er virksomheden afgiftspligtige eller fuldt eller begrænset skattepligtig i Danmark kan fritagelsen dog kun ske efter aftale med skatteforvaltningen.
Virksomheder, der ikke er erhvervsdrivende, men alene omfattes af bogføringsloven som følge af tilskud fra den danske stat eller EU, omfattes ikke af lovens krav om digital bogføring og skal heller ikke udarbejde en beskrivelse af virksomhedens procedurer for bogføring, jf. bogføringslovens §§ 6 og 15.